בית אקשטיין, הארגון הגדול והמוביל בארץ בתחום מתן השירותים לאנשים עם מוגבלות במגוון לקויות, הפועל כבר מעל ל- 20 שנה, פותח, לראשונה בארץ, מכללה אקדמית בשם be. במכללה יוצעו קורסים של האוניברסיטה הפתוחה בשני מסלולים ייחודיים ומותאמים לסטודנטים עם לקויות למידה ולסטודנטים עם אספרגר או אוטיזם, וזה ללא תנאי קבלה מקדימים כמו פסיכומטרי או בגרות.

בשלב הראשון יוצעו לסטודנטים מסלולי לימוד של האוניברסיטה הפתוחה לתואר ראשון בכלכלה ומדעי המחשב, חינוך ופסיכולוגיה וכן פסיכולוגיה ותקשורת, כאשר בעתיד ייפתחו מסלולים נוספים. השיעורים יועברו על ידי המרצים של האוניברסיטה הפתוחה ומסלולי הלימוד המוצעים נבחרו בקפידה, לאחר בחינת מידת הרלוונטיות של המקצועות הנלמדים לבוגרים ואפשרות שילובם בתעסוקה במקצועות אלה בשוק החופשי. הלימודים יארכו כ-4 שנים, במסגרת למידה רציפה של שנים-עשר סמסטרים ויתקיימו בקמפוס בית אקשטיין בגבעתיים. בסיום הלימודים יקבלו הסטודנטים תואר אקדמי של האוניברסיטה הפתוחה המוכר על ידי המל"ג.

עוד בלימודים וקריירה:

ד"ר עופר זהבי, מנהל המחקר והפיתוח של המסלול הייחודי, מציין כי כרגע הם נמצאים בעיצמו של סבב הרישומים למחזור הראשון שיפתח במרץ הקרוב. "יש היענות לא מעטה. חלק מהתלמידים מגיעים מתוך בית אקשטיין וחלקם מגיעים אלינו דרך הפרסום. השאיפה היא להגיע תוך ארבע שנים למחזורי לימוד של 10 עד 12 כיתות שיכילו כ-200 סטודנטים".

תהליך הרישום והקבלה ללימודים יתבססו על ראיון אישי ומכינה בת חודש, ללא צורך בעמידה בתנאי סף, ועל פי תפיסת עולמו של בית אקשטיין במתן הזדמנות שווה לכל. מטרת המכינה היא לאפשר לסטודנטים "נחיתה רכה", להתנסות במטלות אקדמיות ולהקנות את הכלים הדרושים להמשך הלימודים. כל הסטודנטים יהיו זכאים לליווי צמוד מעבר לשעות הלימודים על ידי צוות מקצועי של בית אקשטיין, כך שלמעשה לא יצטרכו לתרגל לבד ויתנו להם את הכלים ללמוד ולהתכונן למבחנים, עבודות וכו'.

בית אקשטיין (צילום: באדיבות בית אקשטיין)
"הלימודים הם השער לחיים" | צילום: באדיבות בית אקשטיין

"כל מי שפונה אלינו מגיע לראיון אישי של חצי שעה עד 40 דקות בו אנחנו מבינים ביחד האם הוא יכול לצלוח את הלימודים? והאם הוא יכול להתרכז וללמוד במשך מספר שנים?", מציין ד"ר זהבי. "כמובן שגם המכינה אחר כך נותנת אינדיקציה, ובכל מקרה אין כאן קריטריונים מאוד ברורים, הכל גמיש ומותאם לאנשים איתם אנחנו עובדים".

"כמובן שלימודים אקדמיים ותואר אקדמי, בראש ובראשונה מתקשרים למציאת עבודה, וזו אחת המטרות העיקריות שלנו. אך חשוב להבין שלימודים אקדמיים זה גם מסלול לכל החיים והם מקנים כלים של איך להיות אזרח, יזם ומשפיע בכל תחומי החיים. הלימודים זה השער, וכך אנחנו רואים את זה" מסכם זהבי.

למעוניינים ניתן להיכנס לאתר בית אקשטיין