המשבר הכלכלי שהביאה איתה מגפת הקורונה לא פסח על הסטודנטים, ובתגובה, מוסדות אקדמיים רבים בארץ החליטו להירתם לעזרתם של מי שנקלעו לקושי כלכלי. בתוך כך, אוניברסיטאות ומכללות שונות כבר הודיעו על חלוקת מלגות סיוע מיוחדות, על מתן הלוואות בתנאים נוחים ועל פריסת תשלומי שכר הלימוד, וחלקן אף הגדילו לעשות ואפשרו לסטודנטים להשתחרר מחוזי השכירות במעונות הסטודנטים. כאן תוכלו למצוא את עיקרי ההטבות שאתם עשויים להיות זכאים להן.

הלוואות

רובם ככולם של המוסדות האקדמיים מציעים הלוואות בתנאים נוחים לסטודנטים שנפגעו מהמשבר. בטכניון, מציעים לסטודנטים לתואר ראשון הלוואה בהיקף של עד  20,000 שקלים (כולל סטודנטים עד שנה שישית בפקולטות לרפואה ולארכיטקטורה). החזר ההלוואה מתאפשר לאחר תום הלימודים, ללא ריבית או הצמדה. אוניברסיטת חיפה מציעה גם כן מתן הלוואה ללא ריבית או הצמדה, בסכומים של 3,000 עד 10,000 שקלים. החזר ההלוואה יהיה מדורג, ויחל רק כשנה לאחר השתלבות הסטודנטים בשוק העבודה. בדומה, אוניברסיטת תל אביב מציעה לסטודנטים הלוואה בסכום של עד 12,000 שקל, ללא ערבות, ריבית או הצמדה, כשההחזר יהיה בתשלום אחד, עד שנתיים מסיום הלימודים. במרכז הבינתחומי מציעים לסטודנטים החייבים בשכר לימוד והם, או אחד מהוריהם, הוצאו לחל"ת, הלוואה בסכום של עד 20,000 שקל, בפריסה של עד 36 תשלומים, ללא ריבית. הקריה האקדמית אונו, היו הראשונים להציע לסטודנטים שיתרת תשלום שכר הלימוד שלהם היא 10,000 שקלים או יותר, לקבל הלוואה בגובה עד 15,000 שקל ללא ריבית או דמי ניהול, בפריסה ל-60 תשלומים שווים של 250 שקלים. אוניברסיטת בר אילן תחלק הלוואות בגובה של עד 6,000 שקלים, כשההחזר ייפרס לשמונה תשלומים לכל היותר, ללא ריבית או הצמדה. באוניברסיטה העברית, הסטודנטים יכולים לקחת הלוואה מבנק מסחרי בסכום של עד 20,000 שקל בשנה, כשהאוניברסיטה היא שתממן את הריבית בגין ההלוואה.

מלגות סיוע מיוחדות ומענקים

אוניברסיטאות ומכללות רבות הציעו לסטודנטים מלגות סיוע מיוחדות כבר בשלבים מוקדמים של משבר הקורונה. בחלק מהמוסדות, וביניהם אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון והאוניברסיטה העברית, המועד האחרון להגשת בקשה חלף והמלגות כבר חולקו (אך במקרים של מצוקה כלכלית קשה, רוב המוסדות ישקלו לקבל את הפנייה). אוניברסיטת תל אביב חילקה גם היא מלגות, אך תחלק פעימה נוספת, בסכומים שנעים בטווח של 500  עד 1,500 שקלים (ניתן להגיש בקשות עד אמצע חודש מאי).  באוניברסיטת אריאל ניתן להגיש בקשה החל מה-3 במאי, למשך שבועיים, כשסכום המלגות מתחיל ב-1,000 שקלים, בהתאם למצבו הכלכלי של הסטודנט.

פריסת תשלומי שכר הלימוד

בימים שבהם המשק מתחיל לחזור לפעילות כמעט מלאה, וסטודנטים רבים שבים למעגל העבודה, דחיית תשלומי שכר הלימוד עשויה כשלעצמה להוות סיוע משמעותי. אוניברסיטת בן גוריון הודיעה כי כל הסטודנטים יוכלו לדחות את תשלומי שכר הלימוד של החודשים מרס, אפריל ומאי, עד לחודש יוני, וכן יוכלו לבקש פריסה רחבה יותר של התשלומים לפי צרכיהם. האוניברסיטה העברית הודיעה כי תאפשר לסטודנטים שיתרת חובם בשכר הלימוד מעל 1,000 שקלים, לפרוס את היתרה לשני תשלומים שווים, כך שמחצית היתרה תוסדר עד ה-15 במאי, והיתר עד ה-15 ביוני (אך תיתכן פריסה נוספת לפי צרכי המבקש). עוד הודיעה האוניברסיטה כי תסיר חסימות לטובת מי שמאחר בתשלומים ולא תחייב בריבית בגין איחור בתשלום. אוניברסיטת בר אילן פרסמה כי מחצית מהתשלום של ה-15 באפריל יידחה ל-15 במאי. אוניברסיטת חיפה והמרכז הבינתחומי מאפשרים לסטודנטים דחייה של תשלומי שכר הלימוד ופריסתם, בהתאם לבחינה פרטנית של מצבו הכלכלי של הסטודנט. בטכניון, הודיעו כי עיכוב בתשלום לא יוביל להפסקת לימודים בסמסטר זה.

שחרור מחוזה עבור דיירי מעונות הסטודנטים

שכר הדירה מהווה את ההוצאה הכספית המשמעותית ביותר עבור רוב הסטודנטים, ומשכך, מתן אפשרות לצאת מחוזי השכירות במעונות מהווה הטבה משמעותית. אוניברסיטת בן גוריון החליטה לאפשר לסטודנטים המתגוררים במעונות, להפסיק את החוזה החל מה-1 במאי, ללא קנסות. בדומה, בטכניון החליטו שסטודנטים שעזבו את המעונות בעקבות המשבר יזוכו על תקופה זו; ובנוסף הקצו כמה מהדירות לסטודנטים הנדרשים לשהות בבידוד. אוניברסיטת אריאל מאפשרת גם היא לעזוב את המעונות טרם סיום ההסכם, בתנאי של חודש התראה למפרע. האוניברסיטה העברית הודיעה על הנחה גורפת לכל דיירי המעונות לחודשים מאי, יוני ויולי, בשיעור של 15 אחוז, וכעת נשקלת אפשרות של מתן הנחה נוספת לחודשים אוגוסט וספטמבר. כמו כן, האוניברסיטה האריכה את המועד האחרון לביטול חוזי השכירות במעונות, עד ה-5 במאי. אוניברסיטת תל אביב מאפשרת לדיירי המעונות דחייה של תשלום שכר הדירה ופריסתו לתשלומים.

סיוע משפטי

משבר הקורונה מזמן לחלק מהסטודנטים התמודדויות משפטיות לא פשוטות. כדי לסייע, הקריה האקדמית אונו הקימה מערך סיוע משפטי חינמי לעניין ההשלכות של משבר הקורונה, בהובלת מרכז אונו למשפט חברתי קליני. הסיוע ניתן בתחומי המשפט האזרחי, בין היתר בנושאי מיצוי זכויות מול רשויות שלטוניות, הליכי הוצאה לפועל, חדלות פירעון, ביטוח לאומי, דיני עבודה ועוד. אוניברסיטת בר אילן הודיעה גם היא כי תעמיד לרשותם של הסטודנטים סיוע משפטי, בהובלת עורכת הדין של אגודת הסטודנטים, שתשיב על שאלות לאור המצב.

סיוע אחר

בטכניון יזמו את "פרויקט מל"ך" (מחשבים לכולם), שבמסגרתו מספקים לסטודנטים מחשבים במחיר סמלי של 100 ₪ לסטודנט. כמו כן, במקרה של קושי כלכלי חריג, מעבירים לסטודנטים תרומה של מצרכי מזון (כדי לבקש סיוע, פנו לכתובת social@asat.technion.ac.il). במכללת SCE (האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון), השיקו קו חם לפניות סטודנטים, הקו (שמספרו 08-8519388) נועד להרחיב את המענה לסטודנטים לפניות בתחום האקדמי גם לתחומים נוספים ובהם תמיכה נפשית, לצד רווחה וכלכלה.

כיצד תוכלו לקבל סיוע ממוסד הלימודים שלכם? רוב המוסדות האקדמיים קוראים לסטודנטים להגיש בקשה דרך דקאנט הסטודנטים, וחלקם אף שלחו כתובת מייל ייעודית. יש לציין כי רוב המוסדות יבחנו כל בקשה לגופה, גם אם אינכם עומדים במלוא הקריטריונים לקבלת סיוע.