אתם מוכנים? הכתבה הזאת הולכת לשנות לכם את החיים. טוב אולי הגזמנו, אבל היא בהחלט הולכת לגרום לכם לשפר את יכולות הלמידה שלכם ברמה כזאת שהיא תקצר לכם את זמן הלמידה למינימום, וזה בדיוק מה שאתם צריכים לקרוא רגע לפני שמתחילה שנת הלימודים האקדמית.

ואם התחלנו בהצהרה גרנדיוזית, הנה עוד אחת: נמצא הסוד לאיך לזכור הכול, כולל הכול, בכל נושא שלא תבחרו. קוראים לשיטה "חזרה מרווחת", והיא השיטה הכי פשוטה שתשתמשו בה בחייכם. לא צריך לשלם עבורה לקורסים יוקרתיים או ל"מומחים" שרלטנים, היא מוכחת מחקרית וכל מה שצריך בשבילה זה קופסת נעליים. אז שנתחיל?

חזרה מרווחת מורכבת משני דברים: זמן ובחינה עצמית. אנחנו צריכים לבחון את עצמינו על אותם הדברים לאורך זמן. עכשיו אתם ודאי אומרים לעצמכם "רגע, זה לא מחדש לנו כלום. וזה לא חוסך לנו זמן. ובכלל, מה יעזור לנו לחזור ולשנן הכול כמו תוכים? אנחנו צריכים ללמוד להיות יצירתיים, לחשוב בצורה ביקורתית". אז חכו, אין פה סתירה בין הדברים. המדע הוכיח לנו שחייבים להפעיל את הזיכרון שלנו כדי להיות יצירתיים וביקורתיים. תארו לעצמכם שתצטרכו לכתוב עבודה מבלי לדעת את המושגים הבסיסיים עליהם היא נכתבת?

נשירה מהאקדמיה (אילוסטרציה: Photographee.eu, Shutterstock)
תשכחו מהסיטואציה הזאת של קריאה אינסופית, בלי שכלום מזה נכנס לכם למוח | אילוסטרציה: Photographee.eu, Shutterstock

הכול התחיל ב-1885 כשהמדען הגרמני הרמן אבינגאוס ביצע ניסוי מזוכיסטי במיוחד, ושינן אלפי מילים מומצאות כדי לבדוק כמה מהן הוא מצליח לזכור וכמה מהן הוא שוכח. הוא גילה שבני אדם שוכחים את רוב מה שהם לומדים תוך 24 שעות, ואם לא משחזרים את החומר, הוא פשוט נעלם.  

קוראים לזה בלות הזיכרון, וקצה הבלות יורד בכל פעם שמשחזרים את המידע בצורה אקטיבית - זאת אומרת שבכל פעם שאנחנו משחזרים את החומר אנחנו דוחים את הבלות ביום. אפשר לחשוב על זה כמו אימון כוח: אם תרימו משקולות במשקלים קלים מדי לא תרוויחו כלום, וגם לא אם תרימו משקלים כבדים מידי. זה נכון גם לגבי אימון המוח, אתם צריכים להגיע לרמת הקושי המדויקת שתאתגר אתכם מספיק כדי שתלמדו משהו.

לכן, כדי ללמוד משהו חדש עליכם לשחזר אותו רגע לפני שאתם עומדים לאבד אותו. מה המשמעות? שאתם צריכים ללמוד ברווחים שהולכים וגדלים, כי כל פעם שאתם משחזרים מידע אתם מאטים את קצה הבלות של הזיכרון.

אז איך תדעו בדיוק מתי ללמוד כדי להבטיח שתזכרו משהו לעולמים? הו, לכאן נכנסת קופסת הנעליים.

ראשית, חלקו את קופסת הנעליים שלכם לשבעה חלקים. אחר כך צרו לעצמכם כרטיסיות קטנות עם כל החומר שאתם צריכים ללמוד - המספר המומלץ למתחילים הוא חמש כרטיסיות - כל הכרטיסיות מתחילות בחלק הראשון. ביום הראשון שננו את כל הכרטיסיות, ביום למחרת בחנו את עצמכם על החומר שנמצא שם. את הכרטיסיות שזכרתם העבירו לשלב השני, את הכרטיסיות שלא זכרתם השאירו בשלב הראשון. על כרטיסיות שנמצאות בשלב הראשון עוברים כל יום, על כרטיסיות בשלב השני כל יומיים, כרטיסיות בשלב השלישי כל שלושה ימים וכך הלאה. בכל פעם ששחזרתם את תוכן הכרטיסייה בלי בעיה הכרטיס יכול לעלות שלב, ואם הגעתם עד השלב השביעי, ניצחתם ואפשר להיפרד מהכרטיס לעולמי עולמים. פשוט, לא?

את הכרטיסיות צריך לבנות בצורה שתעזור לכם בתהליך הזיכרון: מושגים שמלווים בדוגמאות וקשורים לעולמות שמוכרים לכם הם הכי יעילים. וודאו שאתם מבינים את ההקשר בין כרטיסיות ששייכות לתחום מסוים, וודאו שהלמידה שלכם היא אכן משמעותית ובעלת ערך.

סטודנטית באוניברסיטה (צילום: realsimple.com)
עד לתקופת המבחנים הראשונה כבר תהיו גרופים של השיטה | צילום: realsimple.com

שכנענו אתכם? אתם חושבים שזה גאוני ורוצים ללמוד עוד שיטות לימוד גאוניות. בבקשה, לא תתאכזבו, הנה עוד כמה טיפים מדהימים שאספנו עבורכם:

אין כזה דבר לעשות שני דברים במקביל

תשכחו מה שאמרו לכם על חלוקת קשב. המוח שלנו לא באמת יכול להתרכז בשני דברים במקביל. השקיעו את כל האנרגיה שלכם המשימה אחת ואז עברו הלאה. מחקרים הוכיחו שלוקח לנו בערך 25 דקות בממוצע לחזור להתרכז אחרי שדעתנו הוסחה.

עזבו את המחשב שלכם

נכון שזה יעיל, מהיר ונוח, אבל יש סיבה שהמורים שלכם השקיעו כל כך הרבה זמן בכתיבה במחברות. מדענים טוענים שהפעולה הפיזית של כתיבה יוצרת קשר קוגניטיבי חזק יותר לחומר לעומת הקלדה במחשב. המהירות בה כותבים במחשב היא בדיוק הבעיה - אנחנו לא מספיקים ללמוד את החומר. כתיבה מכריחה אותנו לגעת ולסכם את החומר, וזה מה שמשאיר אותו במוח שלנו.

צריך ללמוד מטעויות, לא למחוק אותן

כל הרעיון בלמידה הוא ניסוי ותהייה, ויש הרבה יותר משמעות לתהליך הזה ממה שאתם חושבים. טעויות נצרבות לנו בזיכרון, ואנחנו לעולם לא נשכח אותן. אנחנו אפילו נשתמש בהן כדי לשפר את עצמינו לפעם הבאה.

אופטימיות היא שם המשחק

אין שום סיכוי שנלמד משהו באמת אם אנחנו לא רוצים, אם אנחנו רואים אותו באור השלילי ואם הגישה שלנו מהתחלה היא גרועה ופסימית. צריך להסתכל על כל תהליך למידה כמסע של חיפוש וגילוי, צריך למצוא את ההתרגשות בלמידה כדי להפיק ממנה את המרב.

נושאים מעניינים ומוזרים הם הרבה יותר מושכים מנושאים משעממים

ככל שתמצאו יותר צדדים מצחיקים, מוזרים ומעניינים בחומר שאתם לומדים, ותשתמשו בהם כדי לזכור אותם, כך תזכרו אותם בצורה טובה יותר.

השתמשו במה שאתם כבר יודעים כדי ללמוד את מה שאתם לא

קוראים לזה לימוד אסוציאטיבי, ואפשר להשתמש בזה בכל תחום אפשרי. אם למשל אתם מתקשים ללמוד פיזיקה, אבל יודעים איך לזרוק כדור היישר לסל, השתמשו בידע הזה כדי להבין את פונקציות הפיזיקה המסובכות.

למדו אחרים כדי ללמד את עצמכם

כשאתם מנסחים מחדש משהו שלמדתם במילים שלכם, לא רק שאתם משחזרים את החומר, אתם גם משפרים את ההבנה שלכם אותו. לכן האחים הבכורים במשפחה הם בדרך כלל החכמים ביותר מבין האחים, מכיוון שהרבה פעמים האחים הבכורים צריכים להסביר וללמד את אחיהם הקטנים איך העולם עובד.

בקיצור, החזרה ללימודים לא צריכה לדכא אתכם כלל! גשו לכל קורס בהתרגשות ובמיומנות, עכשיו אתם יודעים איך עושים את זה.