קרוסולה בלונה פארק, ארכיון (צילום: יוני אמסטר)
צילום: יוני אמסטר

מורה ערבי מסכנין שעבר בדיקה משפילה בכניסה ללונה פארק לעיני תלמידיו יקבל פיצוי של 2,100 שקל, כך פסק באחרונה בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב. א', אשר המלמד את כיתה י' בבית הספר, הגיע לפני כעשרה חודשים יחד עם תלמידיו לביקור בעיר השעשועים (הלונה פארק) בתל אביב. תלמידי שתי הכיתות הראשונות שנכנסו עברו בידוק ביטחוני שגרתי על ידי המאבטחים במקום, כאשר שני מורים נוספים שהיו במקום לא עברו את הבידוק. כאשר א', נכנס עם תלמידיו, המאבטחים התעקשו לערוך לו בידוק ביטחוני למרות שלא עשו כן לשני המורים האחרים.

המאבטח במקום התעקש שא' יעבור את הבדיקה, למרות שזה העיר לו שלא טרח כלל לבדוק את שני המורים שנכנסו לפניו. על מה שאירע לאחר מכן הדעות חלוקות: לטענת א', מנהל הביטחון באתר דרש ממנו להיבדק בעמדת הבידוק, דיבר אליו בגסות והשפיל אותו לעיני תלמידיו. מנגד טוען מנהל האבטחה כי הסביר לא' את חובתו לערוך את הבידוק כמתחייב בחוק. א', שחש מושפל עד עמקי נשמתו בבדיקה, הגיש תביעה נגד עיר השעשועים לבית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, ודרש פיצוי של 25 אלף שקל.

"הסתמכתי על מצב הדברים הקיים", שיחזר א' בעדותו, "אבל חשבתי שמכבדים אנשי חינוך או עושים סלקציה מסוימת. נכנסתי לפני התלמידים כדי לספור אותם, ופתאום התנפל עליי שומר מסוים והתחיל לממש את גופי. ביקשתי שיבדוק אותי בחדר צדדי, שלא יבייש אותו לעיני התלמידים, אך הוא פגע במעמדי". שני המורים הנוספים, שהגיעו מטעמו של א', טענו שהם אכן לא נבדקו בכניסה.

מנהל האבטחה טען שלא ניתן היה לבדוק את א' בחדר צדדי, וכי הוא הסביר לא' שללא בדיקה הוא לא יכול להיכנס לאתר. "בגלל לחץ של לקוחות לא יכולנו לבצע בדיקה ביטחונית בחדר", טען המנהל, "ואחרי דקות ארוכות הוא הסכים להיבדק ונכנס. בסופו של דבר הבדיקה נעשתה במקום צדדי. כל אחד עובד בדיקה ביטחונית".

השופט רמי חיימוביץ קיבל את עמדתו של א', אך טען כי הפריז ויש לו חלק לא מבוטל באירוע, יחד עם זאת קבע שהוא ראוי לקבל פיצוי. לדברי השופט, כל אחד חייב לעבור בדיקה ביטחונית ללא שום קשר למוצאו, ובמקרה הזה א' לא טען לאפליה. אך השופט אף ציין בפסק הדין כי ראוי היה שצוות האבטחה, ובראשם מנהל הביטחון, ינהגו ברגישות רבה יותר ויערכו את הבדיקה של א' לא לעיני תלמידיו, ובטח שלא לומר לו את המשפט - "אם אין לך מה להסתיר לא היית חושש מבדיקה".

לדברי השופט, לאחר שמיעת העדויות הוא התרשם שלדברים שנאמרו למורה בפני תלמידיו יש משום לשון הרע, ולכן יקבל פיצוי של 1,500 שקלים ועוד 600 שקלים בגין הוצאות משפט: "מצאתי אפוא כי הדברים שנאמרו פגעו בתובע לעיני תלמידיו, ולכן התביעה מתקבלת", נימק.