בשבוע שעבר חזרו לספסלי האקדמיה יותר מ-300 אלף סטודנטים וסטודנטיות. במהלך הלימודים האקדמיים אחוז בלתי מבוטל מהם יאלץ לנווט בין הלימודים ומערכת השעות לבין עבודה שבעזרתה ינסו לסגור את החודש, כאשר פעמים הם אינם יודעים לעמוד על הזכויות המגיעות להם בשוק העבודה נוכח הסטטוס האקדמי שלהם.

לטובת הסטודנטים (וגם למען מעסיקיהם שלא בהכרח מודעים לחוק), שוחחנו עם עורכות הדין סיגל פעיל ויפעת תבור, ממשרד סיגל פעיל ושות' המתמחה בדיני עבודה על כמה סוגיות שמטרידות את הסטודנטים העובדים.

האם מעסיק יכול לפטר סטודנט כיוון שהתחיל ללמוד והאם הסטודנט חייב לעדכן את המעסיק על תחילת לימודיו?

אין חובה קונקרטית על עובד להודיע למעסיקו על כך שהוא מתחיל ללמוד, ולימודים של עובד לא יכולים להוות עילה לפיטורים. יחד עם זאת, במסגרת יחסי האמון שבין הצדדים ועל מנת לקיים יחסי עבודה תקינים, מומלץ להודיע למעסיק על הכוונה להתחיל ללמוד ועל השעות או ימי הלימודים הצפויים, וזאת על מנת לאפשר למעסיק להתארגן בהתאם, גם לצורך התחשבות בצרכי הסטודנט.

אם מעסיק פיטר סטודנט ממקום העבודה, יש לבחון האם עילת הפיטורים קשורה לעובדה שהחל ללמוד, והאם הליך הפיטורים וסיום יחסי העבודה בוצעו בהתאם לדרישות הדין (זימון לשימוע, ישיבת שימוע, קבלת כל הזכויות המגיעות לעובד מפוטר, לרבות פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, פדיון ימי חופשה וכו').

אם לסטודנט המתפטר לצורך לימודים מגיע פיצויי פיטורים?

ככלל, התפטרות עבור לימודים אינה מזכה בפיצויי פיטורים (פרט לזכאות לכספים שהופקדו על ידי המעסיק לקרן הפנסיה, שאינם מהווים את מלוא סכום הפיצויים). יחד עם זאת, ישנם מספר תנאים מיוחדים המזכים עובדים שהתפטרו בהשלמת הפיצויים לפיצוי פיטורים מלאים. כך למשל, סטודנטים שהתפטרו ועברו לגור ביישובים מסוימים שנקבעו בתקנות, עשויים להיות זכאים למלוא סכום פיצויי הפיטורים. 

האם סטודנט שפוטר זכאי לדמי אבטלה?

באופן עקרוני, סטודנטים אינם זכאים לקבל דמי אבטלה במהלך לימודיהם, זאת מאחר שלרוב הם אינם פנויים לעבודה במשרה מלאה. אולם, סטודנט אשר יוכל להציג תוכנית לימודים ממנה ניתן ללמוד שהוא יכול לעבוד במשרה מלאה, יוכל להיות זכאי לדמי אבטלה.

מלצרות (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
גם אם אתם עובדים רק במשמרות שישי - עדיין מגיעה לכם תוספת לשכר | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

עדיין מתלבטים איזה תואר הכי מתאים לכם ללמוד? הכירו את Leap -  כלי חכם לבחירת מסלול קריירה בהתאמה אישית לאבחון חינם>>

מהי משרת סטודנט בעצם?

לרוב מדובר בכינוי למשרות חלקיות, בהיקף של עד 120 שעות בחודש, המאוישות על ידי סטודנטים לתואר ראשון או לתואר שני. במרבית המקרים מדובר בשעות גמישות ובמתכונת של משמרות.

האם יש תעריף מינימום מיוחד להעסקת סטודנטים?

ככלל לסטודנטים אין תעריף שכר ייחודי (אלא במקומות עבודה ספציפיים). ישנם הסכמים קיבוציים שקבעו שכר מינימום מיוחד, אולם מאז שעודכן שכר המינימום בישראל רוב ההסכמים לא עודכנו, ולכן לרוב שכר המינימום כשלעצמו עומד בתנאים שנקבעו בהם. החובה בדין היא לשלם את שכר המינימום, שעומד היום על 29.12 ש"ח לשעת עבודה או 5,300 ש"ח לחודש.

האם סטודנטים שיכולים לעבוד רק בימי שישי או שבת או במשמרות ערב זכאים לתשלום שכר בתעריף גבוה יותר?

בהתאם להוראות הדין, כל עובד יהודי (לאו דווקא סטודנט) המועסק במהלך השבת זכאי לתוספת של 50% בגין עבודה בשבת, בהיותו יום המנוחה ליהודים. עובדים שאינם יהודים רשאים לקבוע בתיאום עם המעסיק שלהם את יום המנוחה השבועי, וליהנות בו מתנאים זהים.

במשמרת המתחילה בשבת ומסתיימת לאחר צאת השבת, ישולם שכר של 150% רק בעבור שעות העבודה במהלך השבת עצמה, בעבור שאר המשמרת ישולם תעריף רגיל.

האם המעסיק חייב להפקיד לפנסיה גם אם העובד סטודנט ועובד בשכר שעתי?

ככל עובד במשק, סטודנט זכאי להפקדות סוציאליות בגין עבודתו. סטודנט שהתחיל לעבוד כאשר נצברו לזכותו זכויות בקרן פנסיה או ביטוח מנהלים ממקום עבודה קודם, זכאי לתחילת ההפקדות לאחר שלושה חודשי עבודה, אך הפקדות אלה יכללו באופן רטרואקטיבי את הסכומים שהיה על המעסיק להפריש לו החל מיום העבודה הראשון.

עו"ד סיגל פעיל (צילום: יחצ)
עו"ד סיגל פעיל | צילום: יחצ

סטודנט שמתחיל לעבוד ללא קרן פנסיה או ביטוח מנהלים ממקום עבודה קודם, זכאי להפקדות לאחר חצי שנה, אך אינו זכאי להפקדות רטרואקטיביות החל מיום העבודה הראשון.

בעבודות רבות הנחשבות לעבודות סטודנטים חלים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה, אשר לא זו בלבד שהם מזכים את העובד בהפקדות לפנסיה החל מהיום הראשון לעבודה - ללא תלות בקיומה של קופה - אלא הם גם מחייבים הפקדות גבוהות יותר מאשר אלה שנקבעו בצו ההרחבה הכללי במשק.

האם המעסיק חייב לשחרר סטודנט למבחנים?

על פי דין, המעסיק אינו מחויב לשחרר למבחנים וכדומה. הסטודנט יכול לבקש להיעדר מהעבודה לצרכי לימודים והמעסיק יכול לשקול האם להיענות לבקשה.