"בסמסטר שעבר פסלו לי מבחן כי לא צילמתי נכון את הטופס", אומר יעקב ויינר, סטודנט לתואר ראשון בניהול באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. לפי דבריו, לפני כשבועיים הנהלת האוניברסיטה הוציאה עדכון נהלים לגבי עמידה בבחינות, ולטענת הסטודנטים מדובר במסמך מנותק מהשטח.

"הסעיפים החדשים הזויים ופוגעים בנו הסטודנטים ובזכויות שלנו", מוסיף ויינר, "נותנים למרצים כוח שלא היה להם עד עכשיו. בתחילת הבחינה נתנו לי לכתוב ורק בסוף פסלו לי כי היא לא הצטלמה טוב. בתקנון החדש מרצה יכול לעשות דבר כזה בלי לתת לסטודנטים אפשרות לסנגר על עצמם, זה לא פייר ועובר על כל כך הרבה זכויות שלנו – איפה הזכות שלי להגן על עצמי? להסביר מה קרה שם?".

"סעיף אחר הזוי אומר כי במידה וקורס האינטרנט במהלך הבחינה, הסטודנט צריך להתקשר לספק האינטרנט ולהביא אישור שהיה ניתוק", ממשיך ויינר, "הספקים לא יודעים על מה מדובר אבל האוניברסיטה מתייחסת כאילו הכל רגיל. המציאות טופחת על פנינו ומראה שאנחנו לא חיים במציאות רגילה כרגע. אנחנו סטודנטים שקופים ולא יכולים לדרוך עלינו. אנחנו שבוע וחצי לפני הבחינות, הסטודנטים בחרדות ואנחנו נואשים לעזרה, מרגישים שאין עם מי לדבר".

הפגנת הסטודנטים בבן גוריון (צילום: עדי מרום | באדיבות דוברות האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון)
יעקב ויינר בהפגנה | צילום: עדי מרום | באדיבות דוברות האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון

האגודה הסטודנטיאלית באוניברסיטת בן-גוריון טוענת כי לאחר שבועות ארוכים של משא ומתן, האגודה הסטודנטיאלית והנהלת האוניברסיטה הגיעו למבוי סתום. האגודה דורשת שינוי סעיפים בנוהל הבחינות המקוונות, התאמות לתקופת קורונה וטיפול במבחנים מרובי נכשלים.

לטענת גורמים באגודה, האוניברסיטה הקשיחה את הנהלים בנושא הבחינות המקוונות, אך לא באה לקראת הסטודנט במספר סעיפים קריטיים, כגון: הישארות בחדר הבחינה עד לתום הזמן, דרישה לאישורים מספק אינטרנט במקרי התנתקות ומתן סמכות למרצה לפסול מבחן על סמך שאלת בקרה/חשד/צילום לא תקין של אזור הבחינה.

באשר להתאמות לתקופת הקורונה, באגודה מסבירים כי ציוני הסטודנטים נפגעו ועשויים להיפגע גם בתקופת הבחינות הקרובה, בשל קשיי הלמידה המקוונת. בסמסטר הקודם ניתנו הקלות שלא ניתנו בסמסטר הנוכחי. "האוניברסיטה הבטיחה פתרון שיאפשר חזרה אחורה בשאלות במבחן, אך עדיין לא פיתחה את הרכיב שיאפשר – ויש קושי רב במענה על מבחן ללא אפשרות לחזור אחורה בשאלות", אומר היום ל-mako בכיר באגודה.

"קיימים מקרים רבים בהם אחוז הנכשלים בבחינה עולה על 30%. לראייתנו, מצב כזה אינו אשמתו של הסטודנט בלבד, ואנו דורשים פיקוח על הנושא ומתן מועד נוסף. ראוי לתת לסטודנטים שסגורים כל היום בבתיהם, לומדים לבד ומוציאים סכומי כסף על שיעורים פרטיים וחיזוק החומר, את ההזדמנות לעבור את הקורס ולא רק לנסות לשרוד בו".

"אנחנו נאבקים ולא מוותרים"

בהמשך לטענות, האגודה הסטודניטיאלית אירגנה אתמול (ג') הפגנה ברחבה המרכזית של האוניברסיטה, בה נכחו מעל 500 סטודנטים. "אנחנו מרגישים שהאוניברסיטה הקשיחה מצד אחד את הנהלים שלה לבחינות המקוונות, ומהצד השני מוותרת על הסטודנט בקצה עם נהלים ומכשולים שמקשים, במיוחד בתקופת הקורונה", הסבירו המפגינים. "התאמות מסוימות שניתנו בסמסטר הקודם כבר לי יינתנו בסמסטר הזה והאוניברסיטה מתייחסת לסמסטר הזה כסמסטר רגיל - וזו מחשבה מנותקת בהתחשב בקורונה ובלמידה המקוונת שפגעה בעולם האקדמי".

הפגנת הסטודנטים בבן גוריון (צילום: עדי מרום | באדיבות דוברות האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון)
מעל 500 סטודנטים הגיעו להשתתף. דניאל גיא צברי | צילום: עדי מרום | באדיבות דוברות האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון

שיר צדוק, יו״ר האגודה מדגישה: ״יצאנו להפגנה הזאת בשביל להגן על הזכויות האקדמיות שלנו. באנו לכאן בכדי ללמוד באוניברסיטה ואנחנו רוצים שהמענה האקדמי יעמוד בראש סדרי העדיפויות. לסטודנטים ולסטודנטיות כאן קשה, אנחנו שבוע וחצי לפני תקופת בחינות וצריך לתת מענה״

"אנחנו נאבקים ולא מוותרים, לא ניתן לתקנון בחינות להיות לא הוגן ולפגוע בנו", היא מוחה. "אני קוראת להנהלת האוניברסיטה להקשיב לנו ולעשות את השינויים, כדי שבעוד שבוע וחצי נוכל לעשות את המבחנים בצורה הטובה ביותר".

הפגנת הסטודנטים בבן גוריון (צילום: עדי מרום | באדיבות דוברות האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון)
שיר צדוק, יו״ר האגודה, בהפגנה | צילום: עדי מרום | באדיבות דוברות האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון

אלעד קליין, דובר האגודה המשיך את הדברים: "הנהלת האוניברסיטה בחרה להתעלם מהדרישות לזכויות הבסיסיות שלנו. הם חושבים שמדובר בסמסטר רגיל וזה לא סמסטר רגיל, סטודנטים וסטודנטיות נמצאים כל היום מול המסכים ולא מקבלים את הזכויות האקדמיות הבסיסיות שלהם. הגענו לכאן כדי להשמיע את הקול שלנו, כי אנחנו מרגישים ומבינים שפורסם תקנון לא הגיוני שגורם לסטודנט הפשוט להרגיש שלא רואים אותו. שהוא מסך שחור".

דקל לוי, בן 27, סטודנט שנה רביעית להנדסת מערכות תוכנה ומידע, אומר היום בכאב גדול: "אנחנו מרגישים שקצת ויתרו עלינו. האוניברסיטה לא מוכנה לתת רשת ביטחון מבחינה אקדמית. היא לא מוכנה לתת שום הטבות כאלו או אחרות, בגלל איכות ההוראה הירודה של הסמסטר האחרון. גם תקופת המבחנים הולכת להיות קשה יותר כי הם שינו את התקנון. משום מה הנחת העבודה שלהם היא שהסמסטר הוא רגיל מכיוון שזה סמסטר מקוון שני, ולכן הוא אינו מיוחד. אבל צריך להבין שהם לא השתפרו בכלום, לא מתחשבים בסטודנטים שתקועים כל יום בבית".

"כל מרצה חושב שהוא הקורס היחיד של הסטודנט, כל אחד מעמיס מבחינת מטלות וממש לא מרגישים שמקשיבים לנו לסטודנטים", הוא ממשיך, "הדבר שהכי חורה לי הוא הבחינות המקוונות - יש נהלים הזויים. לא לצאת לשירותים למרות שהמבחן יכול להיות עוד שעתיים, גם אם סיימנו. אני חייב להישאר לבהות בתקרה, עד שכולם יסיימו מבחן. או סעיף אחר שאומר שמרצה יכול לפסול בחינה ואין לסטודנט את הזכות להגן על עצמנו, אנחנו לא שקופים, אנחנו בני אדם".

הפגנת הסטודנטים בבן גוריון (צילום: צילום עצמי)
דקל לוי, סטודנט שנה רביעית באוניברסיטה | צילום: צילום עצמי

 

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה:

"תקופת הקורונה מערימה קשיים ואתגרים עבור כולנו - סגל וסטודנטים. לנוכח זאת האוניברסיטה פועלת ביחד עם האגודה הסטודנטיאלית למציאת פתרונות היכן שניתן, תוך הקפדה על הרמה האקדמית וטוהר הבחינות".