1. זה לא לגמרי בחינם

עד לא מזמן שכר הלימוד בגרמניה היה כמעט חינם, עם עלויות הרשמה צנועות בלבד. החל מ-2007 מוסדות לימוד ציבוריים הורשו לגבות שכר לימוד, אך לעומת שכר לימוד הנגבה בישראל או אפילו במדינות אירופאיות אחרות, מדובר בסכומים נמוכים - בין 200 ל-600 יורו לשנה, תלוי בתכנית הלימוד ובמוסד. עם זאת, אם אתם רוצים ללמוד באוניברסיטה פרטית, שכר הלימוד קופץ, ויכול לנוע בין 3000 ל-6000 יורו לשנה.

2. חשבו מראש האם תצליחו לממן את השהות

ויזת סטודנט מגבילה את היקף העבודה  לתלמידים שאינם אזרחי האיחוד האירופי - כ-120 ימי עבודה מלאים בשנה (או 240 חצאי ימים). לרוב לא ניתנים אישורי עבודה למשרה מלאה. לא מדובר בהרבה כסף, ולכן כדאי להגיע עם כסף מהבית כדי לכסות את עלויות המחיה. עם זאת, המחיה בגרמניה מאוד זולה - תחבורה ציבורית היא כמעט בחינם לסטודנטים, שכר הדירה זול (ויכול להיות מסובסד במקרה של מעונות) ויש הרבה רשתות סופרמרקטים שמציעות אוכל בהנחה משמעותית. ההוצאות מוערכות ב-600-1000 יורו בחודש לסטודנט, תלוי בעיר בגרמניה ובסטנדרטים של הסטודנט.

עם זאת, אם יש לכם דרכון אירופאי, המצב הופך להרבה יותר טוב: אתם יכולים להיות זכאים להלוואה מהמדינה בתנאים מדהימים (BAföG) וכנראה שלא יגבילו את שעות העבודה שלכם.

3. בדקו האם אתם זכאים למלגות

גרמניה מנסה לעודד סטודנטים זרים לבוא ללמוד במדינה, ולכן רוב המלגות ותכניות המימון של ה-DAAD, שהוא "שירות החילופין האקדמי הגרמני", פתוחות גם לסטודנטים ממדינות אחרות, בכל תכניות הלימוד. בנוסף, סטודנט שמקבל מימון או מלגה מקבל עדיפות בתהליך ההרשמה למוסד הלימודים. בנוסף למלגות ומימון מהמדינה, יש די הרבה ארגונים פרטיים המציעים מימון. זה הזמן לבדוק האם ארגונים יהודיים יכולים לעזור לכם לממן את התואר או את המחיה.

4. ניירת, ניירת, ניירת

הגרמנים היקיים ידועים בבירוקרטיה מעיקה, ולעיתים סטודנט ממדינה זרה עלול להיתקל בקשיים. היו מוכנים למלא טפסים, שמרו עותקים מהכל והיו מסודרים. מצופה שתדעו בדיוק אלו טפסים אתם אמורים להגיש ולאיפה. סביר להניח שתיתקלו בחיבה הגרמנית לטפסים בכל מקום: החל מחיפוש עבודה ועד חתימת חוזה לדירה.

5. זה הזמן ללמוד גרמנית

אמנם רוב הגרמנים יודעים אנגלית ואף מדברים אנגלית לא רעה בכלל. עם זאת, כמעט כל תכניות הלימודים מתקיימות בגרמנית. בנוסף, כל הטפסים שתצטרכו למלא וכל האינטראקציות עם פקידי ממשלה תיערך בגרמנית. גם בחיפושי עבודה ידיעת השפה היא יתרון רציני. אז אל תזלזלו והשקיעו את הזמן לפני הנסיעה בלמידת השפה, כולל קריאה וכתיבה.

 

סטודנטית מחכה לייעוץ באוניברסיטת הומבולדט, ברלין (צילום: Adam Berry, GettyImages IL)
אל תסתגרו בקומונה הישראלית. סטודנטית באוניברסיטת הומבולט בברלין | צילום: Adam Berry, GettyImages IL

6. אל תתחברו רק עם ישראלים

אתם בארץ זרה עם שפה זרה ואתם לא מכירים אף אחד. האינסטינקט הראשוני שלכם הוא להתחבר רק עם ישראלים, שיסבירו לכם מה קורה ושאפשר לדבר איתם רק בעברית (וכולנו יודעים שיש שפע של ישראלים בגרמניה, במיוחד בברלין). אלא שלעיתים כדאי קצת לצאת מהחברה הסגורה והמגוננת של הקומונה הישראלית. נסו להתחבר עם גרמנים, זה יאפשר לכם לשפשף את הגרמנית שלכם וללמוד עוד קצת על התרבות החדשה הזאת. בנוסף, אולי הם גם יוכלו לעזור לכם בבירוקרטיה המסובכת.

7. אל תפחדו לשאול שאלות ולחקור

למרות שזה מפחיד לעיתים לנסוע לארץ זרה לבד וללמוד תואר שלם בשפה אחרת, זכרו שאתם לא הראשונים שמגיעים לגרמניה ללמוד. מצאו לכם רשת תמיכה - בין אם זה סטודנטים זרים כמוכם או אפילו פורומים באינטרנט. שם תוכלו לשאול שאלות, לקבל תמיכה חברתית ולהפיג קצת מהסטרס של המעבר.

8. שימו לב מהן דרישות הקבלה

בגלל שגרמניה מנסה לעודד סטודנטים זרים להגיע וללמוד, דרישות הקבלה לרוב מינימאליות. עם זאת צריך לשים שהדרישות משתנות מתכנית לתכנית (תואר בפיזיקה הוא לא אותו הדבר כמו תואר בספרות אנגלית). באופן כללי תידרשו להציג תעודת בגרות מלאה וממוצע ציונים. בנוסף תצטרכו לעבור מבחן ידע באנגלית ובגרמנית, כדי לבחון האם יש לכם שליטה בשפה. בנוסף למבחנים אלו, חלק מהתכניות דורשות מבחני קבלה נוספים ו/או ראיונות קבלה.