הבחירה במסלול לימודים אקדמאי שיכוון לעתיד המקצועי שלנו, היא לא בחירה פשוטה ולא מעט פרמטרים מתנקזים לתוכה: החלומות שלנו, הרקע החינוכי, טרנדים, מצב השוק והרבה קולות מסביב של משפחה והורים, שלכל אחד מהם יש את הגוון האישי שלו. ג'ודי גבאי, מנכ"לית מכון פרסונה, גרפולוגית תעסוקתית מזה 17 שנה, מייעצת לאנשים כיצד לבחור את הכיוון המקצועי שלהם על פי אבחון גרפולוגי וציורים. "האבחון מאפשר להאיר את הכישורים והחוזקות של האדם שנועץ איתי, לעיתים גם נותן לגיטימציה לתחושת הבטן שלו, ותעוזה ללכת בדרך שייחודית לו".

כיצד נעשה תהליך האבחון גרפולוגי?

לאחר שתמלאו את הפרטים האישיים שלכם, תידרשו לכתוב מספר שורות על כל מה שעולה בליבכם בעט כדורי על גבי דף חלק. באבחון גרפולוגי אמנם לא מנתחים את תוכן הדברים "אבל לפעמים יש סימן או עווית לגבי מילה מסוימת ואז גם למילה יש משמעות", אומרת ג'ודי גבאי, שהתמחתה ב בתחום ההכוונה המקצועית בגרפולוגיה לאחר 13 שנים במערכת החינוך.

עוד בלימודים וקריירה:

החלק השני של האבחון הוא מבחן ווארטג – כלי עזר לאבחנה מקצועית המשמש בין היתר פסיכולוגים, פסיכיאטרים וגרפולוגים, שפותח על ידי הפסיכיאטר הגרמני ווארטג בשנות ה-30 של המאה הקודמת. במבחן מצויירים גירויים גרפיים המחולקים לשמונה קוביות שונות שכל אחת מהן מייצגת רובד שונה, המאובחן משלים את הציור. מבחן זה מעשיר את הניתוח הגרפולוגי ומעניק משמעות נוספת לחלק הכתוב.

על פי מה את מייעצת לאנשים?

"אני לא מתעלמת מהצרכים, חשוב לי לדעת מה האדם שמולי חולם ורוצה, גם אם זה לא מתאים לו", אומרת ג'ודי גבאי, "הקשבה היא חלק משמעותי מהאבחון. לפעמים אי אפשר להתעלם מהצרכים שיש בשטח, כמו מצב כלכלי נתון או תנאי קבלה ללימודים. אם בחורה צעירה רוצה להיות רופאה ויש לה יכולות הולמות אבל הפסיכומטרי שלה יחסית נמוך, אני אכוון אותה למשהו דומה. לאחר שאני פורשת בפני האדם שמולי את האופציות, אני שולחת אותו לבדוק מה יכול להתאים לו, ועד כמה הוא מוכן להשקיע. בפגישה השנייה שנערכת בינינו, אני מעבירה לנועץ את האבחון הכולל לאחר שגם אני בחנתי שנית את הדברים. בהמשך, אפשר להתייעץ איתי לכל שלב, כולל ליווי טלפוני".

למי מיועד האבחון?

"לכל מי שיש בשלות גרפית. בעיקר לצעירים אחרי צבא, אך גם לבני 16-17 שאינם מסתדרים במערכת הלימודית, ומבקשים ייעוץ לאיזה מוסד כדאי להם לפנות, או לאלו העוברים מחטיבה לתיכון, או מהתיכון לצבא על מנת לברר האם כדאי ללכת לעתודה. לא מעט אנשים בגילאי 40 פונים כאשר הם מעוניינים לעשות הסבת קריירה".

היי טק (צילום: Ingram Publishing, Thinkstock)
עדייןן רלוונטי גם בעידן המקלדת: "זהו צורך אנושי ויצרי לשרבט" | צילום: Ingram Publishing, Thinkstock
מיכל (32) הגיעה לג'ודי לאחר לימודי תקשורת ואמנות, כשהיא מתלבטת האם בחרה את הכיוון המקצועי הנכון עבורה. "על פי הציורים וכתב היד של מיכל, אני יכולה לראות את הקונפליקט הקיים בין הצורך להיות אינדיבידואליסטית ולעסוק במשהו שייתן לה תחושה של חופש ומרחב לבין הצורך להיות שייך וקונפורמי. יש במיכל שילוב של אינטואיציות עם רציונאליות, חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא, ויכולת לראות את התמונה על כל פרטיה אך אין את הצד הפרקטי. כיוונים של כתיבה ומחקר בתחום הנפש יכולים להתאים לה. היא זקוקה לעבודה המאפשרת בחלקה זמן עם אנשים ובחלקה זמן אינדיבידואלי. מיכל בעלת רובד טיפולי, לכן יתאים לה כיוון של פסיכולוגיה – המשלב מחקר ועבודה עם קהל, פסיכותרפיה, פסיכודרמה, אבחון דידקטי או חינוך מיוחד. את היצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסא היא תוכל להביא לתחום החינוך והטיפול. 

עד כמה אבחון גרפולוגי מדייק?

"בזיהוי תכונות, הדיוק הוא יחסית גבוה, לא קרה לי שמישהו אמר שזה לא מתאים לו. הסבירות נמוכה שהאבחון עמד בניגוד לבחירה האינטואיטיבית של הנועץ. אם אני מזהה בעיה של בשלות ללימודים, אני מייעצת לחכות עם זה, ואם יש ניגוד בין ההכוונה לבחירה הטבעית של הנועץ, אני מציעה לקחת קצת מרחק מזה. בכל אופן, אני נותנת מספר אלטרנטיבות בדרך כלל, השאלה היא מה יעשו עם זה".

אילו פרמטרים נבחנים?

"כישורים אינטלקטואליים, סגנון חשיבה, יכולת ארגון, יכולת אבחנה בין עיקר לטפל, תפקוד ואופן ביצוע: איך אדם פועל בשטח, האם הוא יכול לבצע כמה משימות במקביל, יחסי אנוש: האם הוא אינדיבידואליסט? זקוק לאנשים ולשייכות? יכול לקבל מרות? תקשורתי? סמכותי?
באבחון גרפולוגי מכוונים לקריירה מקצועית אך גם לימודים תובעניים מדי נלקחים בחשבון, והאם למאובחן יש יכולת למידה ויכולת לעמוד בעומסים האלו. אם לדוגמא אדם מסוים מתאים ללימודי רפואה, אם הוא אינדיבידואליסט אני אכוון אותו למחקר אם הוא טיפוס תקשורתי אכוון אותו לעבוד עם אנשים".  

מאילו פרמטרים מושפע הכיוון המקצועי שלנו?

"האישיות, מה חשוב לאדם ולסביבה שלו, השפעות של ההורים והחברים, האם אני הולך לפי מה שנחשב ומה שמקובל, השפעות כלכליות, השפעה של יכולות הלמידה או של הקריטריונים הקיימים. גם במקצוע הספציפי אני מייעצת לגבי אילו תחומי התמחות יתאימו יותר למאובחן, לדוגמא איזה תחום התמחות במשפטים, פסיכולוגיה וכו'."   

בעידן שלנו אנו בעיקר מקלידים ולא משתמשים בכתב היד שלנו, עד כמה זה רלוונטי?

הגרפולוגית ג'ודי גבאי (צילום: רון נבון)
הגרפולוגית ג'ודי גבאי | צילום: רון נבון

"זהו צורך אנושי ויצרי לשרבט, חלק מהאבחון הגרפולוגי שאני נותנת נשען על ציורים. מעבר לזה ההתייחסות אל הדף היא כאל במת החיים: לא רק צורת הכתב היא בעלת משמעות אלא גם לחץ הכתיבה, היכן מתחילה השורה והיכן היא מסתיימת. יש לכל דבר משמעות. ארגון הכתיבה בדף משול לארגון החיים. ליזמים לדוגמא יהיה כתב מהיר וקצבי, האזור העליון של הכתב כמו באות למ"ד יהיה גבוה - זהו אזור החשיבה והערכים. האזור התחתון זה הפרקטיקה והיצריות, והאמצעי זה האגו האני היומיומי שלי".

"לחוקרים יהיה כתב קטן, כי הם פחות זקוקים לאנשים, כתב גדול מאפיין אנשים חברותיים ומוחצנים שזקוקים לתקשורת בינאישית ולפידבקים. אנשים טכניים יכתבו בכתב מדויק ומסודר. אנשים בעלי נטיות אמנותיות יכתבו בצורה עגולה, ויחברו בין האותיות. למהנדסים ואנשי הייטק הכתב יהיה קטן ומדויק, ויהיו רווחים בין המילים. אני בודקת בכתב את סטיית התקן מהכתיבה המקורית, ככל שיש יותר סטייה מהתקן יש יותר מקוריות, וככל שנצמדים לתקן יש קונפורמיות".

>>איזה מקצוע הכי מתאים לכם? קבלו הכוונה אישית בחינם>>