עלובי החיים- בית צבי (צילום: דניאל קמינסקי)
עלובי החיים | צילום: דניאל קמינסקי

הבמאי והמנהל האמנותי מיכה לבינסון , מכהן כמנהלו הכללי והאמנותי של בית הספר מזה כארבע שנים. לבינסון הוא מבכירי בימאי התיאטרון בארץ וביים להיטים גדולים כמו "המפיקים", גברתי הנאווה", "השוטר אזולאי", "מותו של סוכן", "מי מפחד מוירג'יניה וולף" , "מקווה", "קופנהגן", "ביבר הזכוכית", "רומנטיקאים", "מראה מעל הגשר", האופרה "דון ג'ובני" ועוד. לבינסון גם ביים בבית צבי את הלהיט "סיפור הפרברים" אשר זכה להצלחה רבה. בנוסף כיהן לבינסון משך שמונה שנים כמנהלו האמנותי של פסטיבל ישראל היוקרתי ולאחרונה זכה להכיר מקרוב גם את עולמו של השחקן וזכה לשבחים בארץ ובעולם על הופעתו בסרטו של יוסף סידר "הערת שוליים".
לרגל פתיחתה של שנת לימודים חדשה, חושף לבינסון עבור מאקו את תהליך ההרשמה לבית הספר ומתאר מה נדרש מתלמיד בבית צבי ומשחקן בתחילת דרכו כדי להצליח בעולם המשחק, ונותן טיפים יקרי ערך למבקשים להתקבל לבית הספר ולהגשים חלום.

"הנרשמים מתחילים ביום סדנאות שכולל שיעורים עם טובי המורים של בית צבי, בתחומי המשחק, התנועה ופיתוח קול" אומר לבינסון "יפים קוצ'ר, דני גבע, דוקי עצמון, גנדי בביצקי ואחרים. הסדנאות מתקיימות בקבוצה קטנה כל מורה כותב חוות דעת על כל תלמיד ותלמידה שהיו אצלו בשיעור. בתום הסדנאות מתקיימים אודישנים הכוללים שני קטעי משחק שונים, ושיר. האודישנים מתקיימים בפני לפחות שלושה מתוך רשימת המורים הבכירים של בית הספר בינהם דב רייזר, דני גבע, אתי רזניק ומיטקו בוזקוב. תמיד חשוב לי לצרף גם במאי צעיר כמו יונתן אסתרקין, דניאל אפרת אלינור אגם ואחרים. אני משתדל להיות נוכח בכל האודישנים מכיוון שחשוב לי לשדר לתלמיד הפוטנציאלי שאם הוא התייחס ברצינות , עשה את העבודות שנתבקש לעשות והתאמץ בכל כוחו כדי להיבחן לבית הספר, אז אני, מצידי, אעשה הכול כדי לראות אותו ולהעניק לו יחס אישי ככל האפשר. זו גם הפילוסופיה שלי לגבי תלמידים. הדלת שלי תמיד פתוחה לתלמיד, אני תמיד מוכן להקשיב לו ולתת לו תחושה שיש לו עם מי לדבר. לא לכל בקשה ניתן להיענות אבל אני מקפיד להקשיב לכולם. לא משנה כמה חובות ניהול יש לי במקביל.

 מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם תוך שלוש שעות

בתום האודישן,מתקבלת החלטה: עובר, נכשל , או שתי אופציות נוספות - הראשונה שהוא מוזמן למכינה, זאת אומרת שאנו רואים בו פוטנציאל של כישרון ויכולת אבל מרגישים שזה בוסרי , ואז הוא מוזמן להירשם לעשרה שבועות של שיעורים ללא התחייבות נוספת מצד שני הצדדים כדי שאנחנו נוכל להכיר אותו והוא יוכל להכיר אותנו יותר טוב. יש לציין שבמכינה מלמדים מיטב מורי בית הספר ואחוזי המתקבלים לבית הספר שסיימו ללמוד במכינה הם גבוהים. האפשרות הנוספת היא בחינה חוזרת. הבחינה יכולה להיות עם המלצה להחליף קטע משחק או שיר, ואפשרות ליישם חלק מההערות שניתנו באודישן.

חשוב לציין כי אצלנו אין מגבלת גיל. בין הסטודנטים שלנו ניתן למצוא שתי אמהות לילדים, ובחור בן 30 שהחליט ללמוד משחק אחרי שחי המון שנים בחו"ל, לרוב זה יוצא דופן כי רוב המתקבלים לשאר בתי הספר בדרך כלל הם מגיל אחרי צבא עד גג גיל 26 אבל כישרון הוא הקלף המנצח ואם יש מישהו קצת יותר מבוגר ואנחנו מרגישים שהוא יכול להשתלב עם צעירים יותר, אז נקבל אותו, זה גם יוצר גיוון. לפעמים דווקא התלמידים המבוגרים יותר מביאים איתם שקט נפשי וניסיון חיים שמאפשרים להם להפוך למנהיגים חברתיים בשכבה שלהם, ולשחקנים בשלים ומעניינים יותר.

בית צבי הוא בית הספר הוותיק ביותר ללימודי משחק וקיים כבר למעלה מ 50 שנה , מה סוד ההצלחה שלו ?

"לדעתי הסוד הוא קודם כל הוא בהפקות. תיאטרון ומשחק לומדים הכי טוב מעשייה. זה תמיד היה ה"אני מאמין" של בית הספר. התלמידים אצלנו משתתפים בהפקות באורך מלא החל מהשליש הראשון של השנה הראשונה. בהתחלה הם מציגים רק מול קהל מורי ותלמידי בית הספר ובשנה השלישית גם מול הקהל הרחב אבל הם בעבודה נון סטופ. ככה הם במגוון גדול ככל האפשר של הפקות שונות החל מהפקות מוזיקליות גדולות , עבור בהצגות ילדים וכלה בקלאסיקות הגדולות והמורכבות של התיאטרון ובמחזות מודרניים עכשוויים. אנחנו מעלים למעלה מארבעים הצגות שונות בשנה עבור שנה 'א ב' וג' . בית צבי הוא ללא ספק בית הספר הטוב ביותר ללמוד בו ת'כלס את המקצוע שנקרא "להיות שחקן". לא בכדי מלמדים אצלנו מורים שהם מנהלי תיאטרון או בימאים קבועים בתיאטרון כמו ציפי פינס מנהלת תיאטרון בית לסין ובימאית חשובה, רוני פינקוביץ שמנהל את תיאטרון המדיטק ונחשב אחד הבימאים המובילים בארץ, משה קפטן שהוא מנהלו האמנותי הנוכחי של פסטיבל ישראל ואחד הבימאים העסוקים בארץ, עידו ריקלין שהוא במאי קבוע בתיאטרון באר שבע ובמדיטק, גדי רול שהוא במאי ותיק ומוערך ועוד. כמו כן גם שחקנים בולטים כמו שרון אלכסנדר, שרה פון שוורצה, דב רייזר, יובל סמו, דני גבע, שמואל וילוז'ני ועוד. בית צבי הוא חממה ליוצרים ומבצעים בכל התחומים של אמנויות הבמה.מעבר לעובדה שהוא מכשיר שחקנים, יש נוכחות של בוגרים שלנו בתחום המחזאות, הבימוי, התפאורה הכוריאוגרפיה, התרגום, הניהול ועוד.
בית ספר למשחק צריך להיות מחובר לעשייה עכשוויות. למרות שבית צבי הוא הוותיק שבחבורה, אנחנו תמיד עם הפנים קדימה, השנה, למשל אנחנו פותחים מסלול התמחות במחזות זמר. בעתיד אנחנו מתכננים לפתוח מסלול התמחות במשחק מול מצלמה, ומסלול לשחקן יוצר.

_OBJ

יש לך המלצות או טיפים לאלה שיגיעו לבית צבי בשנה הקרובה ללמוד משחק?

אני מציע להם קודם כל לעבוד ולעבוד קשה. מקצוע השחקן הוא לא מקצוע קל אבל בניגוד לדעה הרווחת כן אפשר להתפרנס ממנו ואפילו להתפרנס בסדר אבל צריך לעבוד. צריך ליזום, להעיז, לא לחכות בבית ליד הטלפון אלא לקום בבוקר ולייצר לעצמך עבודה. זה נכון גם בבית צבי. אנחנו מספקים מגוון גדול של כלים ומגוון גדול של הפקות בכל השנים בהן התלמיד יכול להתבלט אבל בסופו של דבר הוא צריך למצוא דרכים למשוך לעצמו תשומת לב בכישרונו ויכולתו ולא פחות חשוב במקצועיות שלו וברצינות שלו וליצור לעצמו שם של מישהו שרוצים לעבוד איתו. אם הוא יעשה את זה אזי בית הספר יעמוד מאחוריו בכל הכוח וגם אני אישית אעמיד לרשותו את הקשרים שלי, הניסיון שלי והמקצועיות שלי. זו חובה שלי אבל גם זכות גדולה.
אני מציע להם לפתח סקרנות, לא רק לתיאטרון וקולנוע, אלא גם למוסיקה, ספרות, מחול, פסיכולוגיה, היסטוריה, ציור, פיסול.... אני מציע להם לקרוא מחזות וללכת לצפות בהצגות,ו ולהתבונן באנשים. מאחר והתפקיד של שחקן הוא להפיח חיים בטקסט כתוב, אחד ממקורות ההשראה הוא התבוננות בהתנהגות אנושית.

עוד מעט מסיימים ללמוד מחזור נ"א- איזה הכוונות אתם נותנים לבוגרים?

הם יוצאים לשוק מצוידים בארגז כלים מגוון המאפשר להם להשתלב בעבודות בתחום אמנויות הבמה. במשך שנה ג' אנחנו מעלים למעלה מעשרים הצגות מלאות שבהן הם מתנסים במגוון תפקידים, כל ההצגות מועלות באחד מחמשת האולמות בביה"ס. מהגדול - אולם תיאטרון רמת גן המכיל כ - 350 איש ועד לאולם הקטן ביותר, אולם שרגא פרידמן המכיל פחות מ 50 מקומות., כל הצגה מצולמת בווידאו והתלמידים יכולים להכין תיק עבודות מתוך החומרים המצולמים. במסגרת העבודה על ההצגות יוצא לשחקנים לשתף פעולה עם במאים, כוריאוגרפים ואנשי תעשייה שעובדים בעולם התיאטרון הישראלי המקצועי. בנוסף במשך השנה מעבירים לתלמידים סדנאות שונות למשל, כיצד להתכונן לאודישן. בשבוע שעבר אירחנו בבית הספר את נציגי שח"ם שהסבירו להם על הזכויות שלהם כשחקנים בארגון, ומלהקת שהעבירה לתלמידים סדנה, וגם חברת שיווק שלימדה אותם איך משקיעים ביצירה מקורית ומשיגים מימון.
לאורך השנה התלמידים עוברים הרבה סדנאות שעניינן הוא השתלבות בעולם האמיתי ומתן כלים ראויים. להצגות אנחנו מזמינים מלהקים, סוכנים, מנהלי תיאטראות, בימאים ואנשים מתעשיית הטלוויזיה והקולנוע שיבואו לצפות בתלמידים כדי לעזור להם להשתלב בתעשייה בעתיד.

ספר לנו על תיאטרון הספרייה שפועל במסגרת שיתוף הפעולה עם תיאטרון רמת גן והבוגרים שלכם:

תיאטרון הספרייה הוקם בשנת 1984 ויותר מעשר שנים הוא פורמאלית גוף נפרד מבית צבי. מטרתו העיקרית היא לקיים תיאטרון שהשחקנים והיוצרים בו יהיו בוגרי בית צבי. לא פעם יש התארגנויות ויוזמה של בוגרים טריים שסיימו בשנים האחרונות ולצידם בוגרים וותיקים לעבוד יחד. השנה למשל העלינו את "גג שקוף" עם יורם טולדנו, בוגר וותיק ושחקן מוערך לצד בוגרים טריים כשני רוטנברג ואביהוד תדהר. או שלישיית בוגרים המעלים בימים אלה את "יעקובי וליידנטל" מאת חנוך לוין - הצגה שזכתה לביקורות מצוינות. תיאטרון הספרייה הוא עוד דוגמה למחויבות של בית הספר קודם כל לצד המעשי של העבודה בתיאטרון – מתוך הבנה שקשה שם בחוץ הקמנו ואנחנו מקפידים לתחזק את תיאטרון הספרייה כמקום שאליו יכולים הבוגרים שלנו לחזור תמיד ולעבוד בו, להתפרנס ולהיחשף לאנשי מקצוע.

בקרוב יפתח בבית צבי לראשונה בישראל מסלול התמחות במחזות זמר, את המגמה ירכז הבמאי משה קפטן.
אני באופן אישי אוהב מחזות זמר, בעיקר משום שיש בהם מזיגה מופלאה בין תיאטרון ומוסיקה לתנועה ובדרך כלל גם יש בהם עושר ויזואלי, בהרבה מהם יש גם משהו צעיר רענן וצבעוני. כבמאי גם ביימתי לא מעט מחזות זמר אני מודע לעובדה שהתיאטראות הגדולים פותחים את שעריהם לכישרונות חדשים בעיקר כשהם עושים מחזמר וצריכים להפקה הרבה משתתפים, וזה הופך לא פעם לכרטיס הכניסה לתיאטרון רפרטוארי. משם, אם אתה טוב אתה נשאר בתיאטרון.
המסלול הוקם מתוך הבנה שיש מקום להתמקצעות רבה יותר בתחום ומתוך הבנה שאי אפשר להתמקד במהלך שלוש שנים בכל אמנויות המשחק. אם יש תלמיד שיודע שהתשוקה שלו היא בעיקר למחזות זמר, אני צריך לנסות ללכת לקראתו ולתת לו יותר שיעורים ותגבור בתחום המחזמר.
מי שילמד במסלול ההתמחות במחזות הזמר יהיו תלמידים שבמשך שנתיים יקבלו תגבור של המסלול הזה, ובשנה השלישית המסלול חובר אל שאר תלמידי שנה ג', ומשתלב במגוון ההפקות של השנה ג'. וגם פה הקפדנו לבחור בפינצטה ממש את בכירי הבימאים, המעבדים המוזיקליים, מדריכי השירה והכוריאוגרפים שעובדים במיטב התיאטראות בארץ בתחום המחזמר וזאת כדי שהתלמידים ייחשפו לאנשי המקצוע הבכירים משלב מוקדם ככל האפשר מה שיגדיל את הסיכוי שלהם להשתלב בתחום אחר כך.

 מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם תוך שלוש שעות