סביר להניח שעבור רובנו, תקופת הלימודים האקדמיים תיזכר כתקופה נוסטלגית ותוססת, בה הכרנו חברים חדשים, למדנו מקצוע והוכשרנו לקראת צאתנו אל העולם הגדול. וזהו. זאת אומרת, מעבר לשורה בקורות החיים ומעמד, המשמעות של הלימודים שלנו במקום כזה או אחר, לא תמיד באים לידי ביטוי בהמשך. הרי זה לא שאנחנו אמריקה, בה מתוחזקים מועדוני בוגרים למגוון אוניברסיטאות העילית במדינות השונות. כאלו המתהדרים בבוגרים מפורסמים ומעניקים לחבריהם ערך מוסף לאורך כל שנותיהם הבוגרות.

אז זהו שכן! בשנים האחרונות אפשר לראות שארגוני הבוגרים של האוניברסיטאות בארץ עוברים מהפך. אם פעם היינו רגילים שחברותנו בארגון בוגרים כזה או אחר מסתכמת במייל תקופתי (שמגיע בנוהל לתיבת הספאם), או מודעות דרושים רלוונטיות – היום אפשר לומר שהמוסדות האקדמיים בארץ השכילו להבין את מה שבחו"ל הבינו כבר ממזמן.

"מבחינתנו, המטרה של ארגון הבוגרים היא לחזק קשרים בתוך קהילת הבוגרים עצמה וגם בין הקהילה לבין המוסד בו חבריה למדו", מספרת רותי דונג – מנכ"לית ארגון בוגרי הטכניון, "ארגון בוגרים מהווה חוליה מקשרת בין הבוגרים למוסד, כי היום כולם מבינים שהבוגרים עם חלק מכל דבר שקורה, בין אם מדובר ביזמות, אירועים מיוחדים או פרויקטים. אנחנו כארגון בודקים כל הזמן מה רלוונטי לבוגרים מה הם צריכים כדי להתוות דרך עבורים – זה כולל לרוב קשרים עסקיים, היכרות ונטוורקינג, ביקורים וסיורים ואפילו התנדבות ותרומה לקרן המלגות".

"היוזמה של ארגון הבוגרים שלנו לא מנותקת מהמוסד עצמו" מוסיפה סיגל פירסט – יו"ר ומייסדת, "הטכניון יזם את הקמת הארגון כי חשוב לו לחבר את הבוגרים. זה לא סוד שהרבה מהם מהווים את השלד של התעשיה, הממשלה והמחקר במדינת ישראל. עם השנים, בגלל שבישראל לא היה מקובל להחזיק כמו באמריקה מועדוני בוגרים – הם התרחקו מהטכניון. אבל היום המועדון כבר עומד ברף בינלאומי – רואה ומתקנא בקשר של הבוגרים עם המוסדות והתרומה ההדדית שיש אחד מהשני".

סיגל פירסט ורותי דונג (צילום: איתי סיון)
סיגל פירסט ורותי דונג | צילום: איתי סיון

לתמוך במקום שצמחת ממנו

"כל אוניברסיטה ומכון אקדמי נחשבים מתהדרים בארגון בוגרים", מצטרפת סיגלית בן חיון, יושבת ראש ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב, "בכל מקום הארגון משמש למספר צרכים. אצלנו למשל הארגון נועד בעיקר על מנת לחזק את רשת הקשרים בין הבוגרים לבין עצמם, כמו גם את הקשר בין הבוגרים לאוניברסיטה. כשניסחנו את מטרת ארגון בוגרי האוניברסיטה בשיתוף עם נשיאות האוניברסיטה, חשבנו על כל מילה ומילה לפני שיצאנו לדרך, והרוח הגבית והצמודה שאנחנו מקבלים מהנשיא חשובה מאוד לעצם העשייה ולמסר שאנחנו מעבירים הלאה".

לאור העובדה כי מדובר במגמה חדשה יחסית שנחשבת לתור הזהב של ארגוני הבוגרים, צריך להבין כי המוסדות השונים עומלים קשה על מנת להגיע להישגים ניכרים בשטח המספקים את קהל היעד. לדוגמה בארגון הבוגרים של הטכניון, הפועל במתכונתו הנוכחית כבר עשר שנים, החליטו שהם מעוניינים להקים מועדון בוגרים חי ונושם שלא מסתפק בשליחת ניוזלטר פעם באף פעם. השלב הראשון היה להקים מאגר נתונים ולאסוף את כלל הבוגרים לאורך השנים. בהמשך המטרה הייתה ליצור גאוות יחידה ולהפעיל אותה בתוך הכלל. בניגוד למועדוני הבוגרים בחוץ לארץ שמזוהים מאוד עם התרבות האקדמית, בארץ מועדון הבוגרים לא נחשב לחלק מה-DNA של הבוגר ולכן הדרך ליצור הזדהות ומחויבות לארגון הייתה לייצר תועלות לבוגרים דרך יצירת קשרים וסיוע במציאת עבודה.

סיגלית בן חיון (צילום: יעל צור)
סיגלית בן חיון | צילום: יעל צור

"דבר נוסף שמוביל את הבוגרים לקחת חלק בפעילות הארגון הוא הרצון לתמוך במקום שצמחת ממנו", מוסיפה פירסט, "הרבה אנשים מגיעים לשלב מסוים בחיים, הן מבחינת הגיל והן מבחינה כלכלית, שהם מרגישים שיש להם מה לתרום. בדיוק בשביל זה הארגון מפעיל כל מיני תוכניות שמייצרות קהילה".

"בוגרים רדומים פתאום יצרו קשר ועדכנו פרטים"

ואם יש עוד נושא שכולנו מכירים מקרוב – הוא עניין הניוזלטר. אפילו כותבת שורות אלו נחשבת, מסתבר, לחברה בארגון הבוגרים של המוסד האקדמי בו למדה. מה יוצא לי מזה? לרוב ניוזלטר שנבלע אי שם במעמקי הספאם ומספר לי על דבר שלא תמיד אפילו יוצא לי לקרוא. גם עם האתגר הזה מנסים להתמודד בארגוני הבוגרים השונים. "אנחנו כל הזמן מנסים להישאר רלוונטים למרות האתגרים", מסבירה פירסט, "הרבה אנשים למשל מתייחסים לניוזלטר כאל כלי שמציף ומשתמש במאגרי נתונים לא עדכניים. אבל החכמה היא לקחת את הכלים ולהשתמש בהם בתבונה. למשל, לאור משבר הקורונה החלטנו לפתוח יריד משרות דרך הניוזלטר. פתאום אנשים שהיו רדומים עד כה או רשומים באופן חלקי עם פרטים לא רלוונטיים – יצרו קשר כדי לעדכן פרטים ולהשתתף באירוע. ככל שאנחנו שומרים על רלוונטיות וחיבור לצרכים האמיתיים של הקהל – אנחנו מצליחים לגייס אותם. בסופו של דבר הרעיון הוא לייצר ערך מוסף עבור הבוגרים עצמם, והשאיפה בעתיד היא אפילו לפלח ולפצח את הצרכים של תתי הקהילות ולטרגט אותם. הרי לכל תחום יש משהו שמעניין אותו באופן ספציפי".

אז אם הגעתם עד לפה, סביר להניח שאתם ממש רוצים לדעת מה תוכלו להשיג במועדונים ובארגונים השונים? איפה תמצאו נטוורקינג עסקי, תכניות מנטורינג ואפילו הטבות אישיות ואירועים חברתיים? יצאנו לבדוק מה קורה כיום בארגוני הבוגרים של המוסדות השונים בארץ, כדי להבין – אחת ולתמיד – מה יוצא לנו מזה?

ארגון בוגרי הטכניון

שנת הקמה: 1994

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: מעל 40,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? הארגון מנהל קשר הדוק עם הטכניון עצמו ומעניק קשרים עסקיים וחברתיים, חיבור נוסטלגי, פרסום וקידום יוזמות בוגרים, מסייע לבוגרים במציאת עבודה באמצעות ירידי תעסוקה פיזיים או מקוונים, ומציע אפשרות לתרום לקהילה דרך התנדבות במסגרת תכנית המנטורים.

לדבריה של דונג, כיום רואים צרכים חדשים שמגיעים דווקא מהבוגרים עצמם. למשל בעידן הקורונה התעוררו הרבה בוגרים החיים בחו"ל שמחפשים דרך לחזור לארץ ובודקים מהן האפשרויות הקיימות. בארגון עשו בשבילם את עבודת השטח ואף בדקו לאלו תוכניות קיימות ניתן לחבר אותם. דבר נוסף שניתן למצוא בין פעילויות הארגון הוא אירועים נוסטלגיים כמו אירוע ייחודי שהתקיים, לאור הביקוש מהשטח, עבור זוגות שהכירו בטכניון, או סיורים נוסטלגיים עבור הילדים של הבוגרים שמראים להם איפה ההורים למדו וחוו את תקופת הלימודים. כל אלו מובילים, בנוסף לפרקטיות ולערך המוסף, גם לגאוות יחידה מאוד חזקה.

קהילת הבוגרים והבוגרות של אוניברסיטת חיפה

שנת הקמה: הארגון עבר מספר שינויים לאורך השנים. במתכונתו הנוכחית הוא קיים מסוף 2019.

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: 20,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? הארגון שייך לאגודת הידידים של אוניברסיטת חיפה ומעניק הטבות ייחודיות לקהילה, הזמנות לאירועים, סדנאות תעסוקה והעשרה, נטוורקינג איכותי, הצעות עבודה ועוד. בקרוב יוצאת לדרך תכנית מנטורינג ייעודית לבוגרים ולבוגרות בשיתוף פורום צ'רני לדיפלומטיה חדשה, במטרה לחבר בין בוגרים ובוגרות בעלי עמדות מפתח בתחומים שונים ובין בוגרים ובוגרות שנמצאים בתחילת הדרך.

ארגון הבוגרים של המרכז הבינתחומי הרצליה

שנת הקמה: 1998

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: כ-30,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? ארגון הבוגרים של המרכז הבינתחומי הרצליה הוקם על ידי בוגרי המחזור הראשון של המרכז הבינתחומי, בשיתוף עם הנהלת המרכז. הארגון הוא חלק בלתי נפרד מהבינתחומי המציע חיבורים וקשרים לטובת יצירת הזדמנויות בחייו האישיים והמקצועיים של הבוגר. החיבורים נוצרים באמצעות קשר רציף עם המרכז ועם בוגרי הבינתחומי מבתי הספר השונים באמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות (אתר אינטרנט, רשתות חברתיות) וכן באמצעות קשר ישיר (פגישות אישיות, אירועים ומפגשים פיזיים). בנוסף לאלו, פותחה מערכת ייחודית בשם IDCENT למען שמירת הקשר בין הבוגרים והבוגרות, שיכולים באמצעותה לאתר זה את זו.

בנוסף לכל אלו, בוגרי הבינתחומי מוזמנים לאירועי הבוגרים ולפורומים השונים ביניהם: פורום בעלי עסקים ויזמים, פורום מנכ״לים, פורום נשים, פורום המגזר הציבורי, פורום נדל״ן ועוד. כמו כן, לבוגרי הבינתחומי מוצעות תוכניות שונות כמו תכנית מנטורינג, האקסלרטור של בוגרי הבינתחומי IDCX בשיתוף מיקסר הרצליה ותוכנית ההרצאות Never Stop Learning בה מקיימים הרצאות חינמיות על ידי חברי הסגל האקדמי ובוגרים - כולם מרצים מן השורה הראשונה. לצד ארגון הבוגרים פועל מרכז לקריירה שמסייע לבוגרים במציאת משרה על ידי ייעוץ והכוונה בפגישות אישיות ובפלטפורמות דיגיטליות. כל בוגר יכול להגיע למרכז לקריירה, לשפץ את קורות החיים, את פרופיל הלינקדאין וכמובן לאתר את המשרה הבאה המתאימה לו.

 ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב

שנת הקמה: 2015

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: 85,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? הארגון קיים בחסות נשיא האוניברסיטה ובכפיפות לסגן הנשיא לקשרי חוץ, גיוס משאבים וענייני בוגרים. מטרת הארגון היא לחזק את הקשר בין הבוגרים לבין עצמם, ובין הארגון לבין המוסד, וכן חיזוק המוניטין של המוסד. הארגון מציע נטוורקינג איכותי, תוכניות מנטורינג, העשרה והשראה בנושאי עניין שונים, מפגשי אקטואליה וטיפוח הדור הבא. לאורך שנות פעילותו קיים הארגון עשרות מפגשים עם בוגרות ובוגרים מעוררי השראה וערך פעילויות שנועדו לתרום להתפתחות האישית של הבוגרים באמצעות כלים לפיתוח מיומנויות קריירה ולכישורי נטוורקינג.

כחלק מהניסיונות לשמור על רלוונטיות עבור הדור הצעיר, הארגון מפצח באמצעות ועד מייעץ של אנשים שהצליחו בחיים ונרתמו לתת מזמנם ומכישוריהם למען ניווט הארגון בדרכו העתידית להיות קהילה משנת עולם. כל זאת כדי לייצר קהילה גדולה ומשמעותית, המביאה לידי ביטוי את הכוחות, הכישורים והיכולות הטמונים בכל אחת ואחד מהבוגרים על מנת להשפיע יחד למען עולם טוב יותר ומדינה טובה יותר, לצד התפתחות מקצועית ואושר אישי.

ארגון בוגרי אוניברסיטת אריאל בשומרון

שנת הקמה: 2000

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: למעלה מ-30,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? ארגון בוגרי אוניברסיטת אריאל בשומרון הינו ארגון הפועל מטעם האוניברסיטה. הבוגרים נהנים ממגוון שירותים הכוללים השמה, תהליכי חיפוש משרה וטיוב קריירה.

כמו כן הארגון מקיים פעילות במסגרת מועדוני היזמות של האוניברסיטה המפגישים את הבוגרים עם מיטב היזמים והמשפיעים מהמגזר הפרטי והציבורי בארץ. במהלך השנה מתקיימות מגוון פעילויות תרבות ופנאי עבור הבוגרים ובני משפחותיהם. משפחת בוגרי אוניברסיטת אריאל פותחת הזדמנויות לפעילות הפריה הדדית, תרומה לחברה, ויצירת מנהיגות. בנוסף לכל אלו, מהווה ארגון הבוגרים משענת תומכת לאוניברסיטה, בפעילותה המחקרית והאקדמית. גם בימים אלו הארגון, שהולך וגדל, מזמין את כלל בוגרי האוניברסיטה לאורך השנים לקחת חלק, לפעול ולהשפיע בארגון, מתוך ההבנה כי הבוגרים הם דור העתיד של המדינה ובכוחם להניע שינוי חברתי, להעניק צביון נבחר ולהיות חלק ממועדון איכותי.

עמותת הבוגרים של האוניברסיטה הפתוחה

שנת הקמה: 1991

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: מעל 50,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? עמותת הבוגרים של האוניברסיטה הפתוחה הוקמה על מנת לחזק את הקשר בין הבוגרים לאוניברסיטה, לקיים פעילויות העשרה ולסייע במתן מלגות לסטודנטים. האגודה מתבססת על פעילותם של בוגרי האוניברסיטה, בהתנדבות מלאה, המקדישים מזמנם לטובת הבוגרים ועל הסיוע הלוגיסטי מצד האוניברסיטה. כל חבריה הרשומים של העמותה הינם בוגרי תארים מטעם האוניברסיטה הפתוחה. בין הפעילויות ניתן למצוא את סינמה אקדמיה – מועדון הסרט הטוב של האוניברסיטה הפתוחה המשלב הקרנה של יצירות עלילתיות או תיעודיות עם הרצאה של חברי סגל בכירים או אנשי קולנוע, קונצרטים ומופעים מוזיקליים מגוונים המתקיימים במהלך השנה, חלוקת מלגות בטקס מצטייני הנשיאה, הנתרמות מהכנסות העמותה מהאירועים השונים, לטובת סטודנטים שהגיעו להישגים אקדמיים גבוהים במיוחד. בנוסף, מציעה העמותה את "אופג'וב" – מרכז קריירה לסטודנטים ובוגרים שמסייע לסטודנטים, בוגרים ומעסיקים למצוא זה את זה.

ארגון בוגרי האוניברסיטה העברית

שנת הקמה: 2017 במתכונתו הנוכחית

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: 160,000 בוגרים רשומים

מה יוצא לבוגר מזה? ארגון הבוגרים פועל במסגרת האגף לקשרי חוץ ופיתוח משאבים באוניברסיטה העברית. כמו-כן, באוניברסיטה פועלים מספר תאי בוגרים בפקולטות ובבתי הספר השונים. ארגון הבוגרים מציע מגוון פעילויות לקידום יצירת קשרים אישיים, חברתיים ותעסוקתיים הן במערכת האוניברסיטאית והן מחוצה לה. לבוגרינו מוצע מגוון רחב של הטבות ופעילויות: במישור האקדמי- הרצאות, תוכניות להמשך לימודים, כנסים מקצועיים; במישור החוויתי- אירועים מיוחדים כדוגמת אירועי חבר הנאמנים, כנסי מחזור של תאי הבוגרים השונים; במישור העסקי - מפגשי רישות עם קובעי מדיניות, הזדמנויות תעסוקה, יזמים ובעלי חברות; ובמישור הכלכלי - כרטיס אשראי ייחודי, שלל הנחות והטבות בעסקים ברחבי הארץ והעולם.

ארגון הבוגרים והבוגרות של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

שנת הקמה: 2005

עלות הצטרפות לשנה? ללא עלות

כמות חברים: כ-48,000 בוגרים רשומים, מתוכם כ-15,000 נושאי "כרטיס בוגר"

מה יוצא לבוגר מזה? הארגון הוא יחידה ארגונית תקנית של המוסד ומהווה חלק מהאוניברסיטה (לא מופרט ולא חברה). כחלק מפעילותו מעניק הארגון מגוון שירותים לבוגרים, הצעות משרות ייחודיות לבוגרים כולל משרות בפארק ההייטק האוניברסיטאי, דיוור ייעודי חודשי לבוגרים עם הצעות משרות והזדמנויות וקבוצת משרות ייחודית, זכות לכלל שירותי המרכז לפיתוח קריירה בהתאמה לבוגרים, הודעות ופרסום מינויים בכירים של בוגרים, נקודת קשר לטיפול בנושאים אקדמיים שונים; וכן הטבות ייחודיות באוניברסיטה - כולל בלימודי המשך, בספריה, במרכז הספורט, והטבות מסחריות משותפות עם ועד הסגל ועם משאבי אנוש. בנוסף מקבלים חברי הארגון עדכונים שוטפים מהאוניברסיטה וזכאים להשתתף בשולחנות עגולים או בוועדות מייעצות למחלקות ולפקולטות או באירועים מיוחדים של האוניברסיטה לסטודנטים ולבוגרים. כל זאת לצד הזדמנויות להנחיית פרויקטים, שותפות וזכות השתתפות בתוכניות מרכז היזמות האוניברסיטאי, השתתפות בתוכנית מנטורים, קהילות בוגרים ועוד. אוניברסיטת בן-גוריון מוקירה את בוגריה אשר תרמו תרומה משמעותית בחברה בטקס ייחודי אחת לשנה, טקס אות בן גוריון. כמו כן מוקירה את בוגרותיה באירועי יום האשה הבינלאומי על ידי פרסום חוברת ראיונות אישיים עם בוגרות פורצות דרך.