צפו בכתבה המלאה (צילום: אוניברסיטת קולומביה)
אוניברסיטת קולומביה. 171,983 ש"ח לשנת לימוד אחת | צילום: אוניברסיטת קולומביה
אתם חוסכים בשביל הלימודים שנה, משלמים על ההשכלה שלכם בדם, יזע וניגוב שולחנות ובסוף עוד נאלצים לקחת הלוואה מהבנק או לבקש טובה מההורים, אבל בעוד שבארץ השכלה עולה לא מעט, בבירת הקפיטליזם ארצות הברית יש אוניברסיטאות פרטיות ששכר הלימוד שלהן יגרום לכם לצאת החוצה לנשום קצת אוויר מרוב שוק. אתר USNEWS פרסם את רשימת האוניברסיטאות הפרטיות היקרות ביותר בארה"ב וגרם לנו לפעור עיניים, כי לכיתות הקטנות והשם היוקרתי, כך מסתבר – יש מחיר גבוה מאוד.

 בראש הרשימה תוכלו למצוא את אוניברסיטת קולומביה, הממוקמת בניו יורק ונמצאת במקום הרביעי בדירוג האוניברסיטאות המובילות במדינה מבחינת הישגים. האוניברסיטה שבנויה על שטח פצפון של 36 דונמים ופועלת מ-1754 מקבלת אל שורותיה מדי שנה 6,068 סטודנטים לתואר ראשון. עד כאן הכל נשמע נחמד, אבל לפני שתשמעו את שכר הלימוד כאן אולי כדאי שתתיישבו: מדובר בלא פחות מ-49,138 דולרים לשנת לימוד אחת, או בשקלים: 171,983 ש"ח לשנת לימוד אחת.

מחפשים כיוון ללימודים? היכנסו

 במקום השני ברשימה מעלת החום הזו נמצא מוסד אקדמי נוסף ממדינת ניו יורק: הקולג' הנחשב "ואסאר קולג'”, שנוסד ב-1861. לעומת השטח הקטן של אוניברסיטת קולומביה, פה תמצאו אלף דונמים של אקדמיה ולא פחות ממאה בניינים. בשביל התענוג של לימודים מאומצים תקבלו חשבונית שמתחרה עם שכר הלימוד של אוניברסיטת קולומביה בכבוד: 48,890 דולר לשנת לימוד בודדת.

 האוניברסיטאות מכאן ועד סוף הרשימה מאופיינות בהפרשי שכר לימוד קטנים זו מזו. למעשה,  USNEWS מציין ששכר הלימוד הממוצע של עשר האוניברסיטאות היקרות ביותר הוא 47,300 דולר לשנה, בעוד שכר הלימוד הממוצע של כל האוניברסיטאות הפרטיות עומד על 30,500 דולר "בלבד". הסכום הזה, אגב, גבוה ב-22,000 דולר מהתשלום הממוצע לשנת לימוד האחד ממוסדות ההשכלה הציבוריים בארה"ב. יחי ההבדל הקטן.
8 מתוך 10 האוניברסיטאות ברשימה נמצאות בחמישים המקומות הראשונים בדירוג האוניברסיטאות המובילות בארה"ב, לעומת 2 בלבד מתוך 10 האוניברסיטאות הזולות במדינה. 

ומה המחיר באוניברסיטה הזולה ביותר?

 אגב, אם תהיתם מה מחירה של שנת לימוד באוניברסיטה הזולה ביותר, תשמחו לשמוע שהמחיר עומד על 8,800 דולר בלבד – אבל גם הסכום הזה וגם הסכומים המנופחים של האוניברסיטאות הפרטיות לא כולל את התשלום על מגורים, ספרים והוצאות מחיה שוטפות.

 אחרי שהבנו את הפרופורציות, נמשיך בספורט של הפלת הלסת לרצפה, למקרא הסכומים העצומים שדורשים המוסדות הללו. כך, המוסד השלישי ברשימה הוא טריניטי קולג' בקונטיקט. פה תלמדו על שטח שהוא עשירית בלבד מזה של "ואסאר קולג'” - 100 דונמים בלבד, אבל אם ציפיתם שהמחיר יקטן בהתאם מצפה לכם אכזבה. כדי להעביר פה שנת לימודים ולהימנות על 2,301 הסטודנטים החדשים כאן תצטרכו להיפרד מ-47,510 דולר.  167 דולרים פחות והגעתם לשכר הלימוד של האוניברסיטה שנמצאת במקום הרביעי:  אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שבבירה, וושינגטון די.סי.

סטודנט בשיעור (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לפני שאתם רצים להרשם, אולי כדי שתבדקו את הסכומים לשנה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
רגע לפני שאתם רצים להירשם לכאן, אולי תרצו לדעת שלמרות המחיר, היא אחת  משתי האוניברסיטאות היחידות בעשירייה היקרה שלא לקחה מקום של כבוד בדירוג 50 האוניברסיטאות המובילות בארה"ב. כן חברים, למרות המצלצלים, היא הגיעה רק למרום ה-52. חשבנו שתרצו לדעת.

 בהפרש פצפון של381 דולרים בלבד נמצאת אוניברסיטת קרנג'ני מלון בפיטסבורג. לעומת אחותה שלא נכנסה לדירוג חמישים האוניברסיטאות המובילות, היא מחזיקה במקום של כבוד – ה-23 במספר ובגללו היא לא מתביישת לבקש מכם שכר לימוד של 46,962 דולרים לשנה אחת של הרצאות ומבחנים.

 הורידו מהמחיר הזה 18 דולרים בלבד והנה הגענו למי שמדורגת במקום השישי ברשימת האוניברסיטאות היקרות בארה"ב: אוניברסיטת ווסליאן שפונה לנהר קונטיקט הגדול ומקבלת מדי שנה 2,940 תלמידים לתואר ראשון שמשלשלים לקופתה 46,944 דולר כל אחד.

 אם תרצו לחסוך עוד 14 דולר לשנה אולי תעדיפו להירשם לאוניברסיטת טאלון שבניו אורלינס. 8,423 סטודנטים וסטודנטיות לתואר ראשון מגתקבלים לכאן מדי שנה ומוכנים לשלם 46,930 דולר לשנת לימודים, למרות שהאוניברסיטה חולקת את המקום ה-52 בדירוג ההישגים הלאומי עם אוניברסיטת וושינגטון. כן, גם היא לא נמצאת בחמישים המובילות למרות המחיר.

 המקומות האחרונים בעשירייה היקרה צמודים ביותר: באוניברסיטת באקנל תשלמו 46,902 דולרים לשנה, באוברלין קולג' תשלמו 46,870 דולר ואת המקום האחרון ברשימת האוניברסיטאות היקרות תופס יוניין קולג' בניו יורק עם  שכר לימוד של 46,785 דולר לשנה. 

מחפשים כיוון ללימודים? היכנסו

>> נרשמים? קבלו את מדריך המלגות המלא