אם גם אתם סטודנטים, סביר להניח שממש בימים אלה אתם נמצאים בתקופה ה"אהובה" עליכם – תקופת הבחינות. זמן בו רובכם מלקים את עצמכם על שהתעצלתם לקום בבוקר והברזתם מהשיעורים. תקופה בה אתם מחפשים למי להתחנף כדי להשיג סיכומים, זמן שבו באופן גורף שוררת במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ אווירה של חרדה והיסטריה כללית. סך הכל תקופה פסטורלית ונעימה, בה לא רואים את ההורים, האחים והחברים, ובכלל, אור יום, נחמד.

הסיוט הזה ייגמר תוך כמה שבועות, וממש בקרוב כבר יהיה אפשר לפנטז על הקיץ – כל אחד ומה שתכנן לעצמו, בין אם זה חופשות, עבודה, טיסות, שינה עמוקה, סדרות, מסיבות, הכל מחכה לכם ממש מעבר לפינה. אבל רגע לפני שאתם יוצאים לחופשה ועושים דיליט על השנה האחרונה, כדאי לכם לוודא שסגרתם את כל הפינות של השנה החולפת. הנה כל הדברים שחשוב לבדוק ולעשות עליהם וי, לפני שיוצאים לחופשת הקיץ הסטודנטיאלית:

לבדוק את מצב הנק"ז (נקודות זכות)

בתואר אקדמי יש חובה להשלים סך של נקודות זכות, בשלוש או ארבע שנות לימוד. ספרו את נקודות הזכות שצברתם השנה, ובדקו כמה עליכם להשלים בכדי לסיים את התואר בזמן שתכננתם. לרוב, נדרש להשלים 120 נק"ז, אם כי בחלק מהמקצועות כדוגמת הנדסה, יש צורך ביותר נק"ז – ולכן כדאי מאוד שתבדקו שאתם עומדים בקצב, שלא תגלו בסוף שאתם תקועים ונאלצים להירשם לסמסטר נוסף.

לסיים את חובות האנגלית

אם לא השגתם פטור בפסיכומטרי, תצטרכו עד סוף התואר להשלים את חובת האנגלית - אחרת לא תהיו זכאים לקבל את התואר. האופציות שלכם די מוגבלות; לגשת למבחן אמי"ר או אמיר"ם לקבל הפטור - מבחן של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, דומה מאוד לחלק של האנגלית בפסיכומטרי, אותו ניתן לעשות במספר מועדים קבועים לאורך השנה, באופן ידני או ממוחשב.

אופציה נוספת היא להירשם לקורס אנגלית במוסד האקדמי בהתאם לרמה שלכם (מתקדמים א', מתקדמים ב' וכו'). במקרה הזה, תצטרכו להגיע לקורס שכולל כמובן שיעורים פרונטליים (ברוב המקרים גם עם נוכחות חובה), עבודות במהלך הסמסטר ובסופו גם מבחן. שימו לב שהקורס לא נספר כחלק מנקודות הזכות שלכם, למרות שאתם משלמים בעבורו יותר והוא קורס לכל דבר מבחינת היקף הדרישות שלו, לכן כדאי לתכנן זאת היטב. הרבה סטודנטים דוחים אותו עד שהם שוכחים, ובסמסטר האחרון מגלים שהם לא יכולים לקבל את התואר עד להשלמת חובות האנגלית שלהם.

רק נציין שבעתיד, חלק האנגלית בפסיכומטרי עתיד להשתנות מה שאולי ישפיע גם על הזכות לקבל פטור – אבל בואו נקווה שלא תישארו באותו שלב אקדמי עד שזה ייכנס לתוקף.

כל הזכויות שמגיעות לסטודנטים בתקופת מבחנים (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
זה אולי מתנהג כמו קורס לכל דבר (ואפילו יש נוכחות חובה!) - אבל הוא לא נכלל בנק"ז | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

לחפש מלגות לשנה הבאה

עכשיו זה המאני טיים להגיש בקשה למלגות סיוע לשנה הבאה. מרבית המיונים והסינונים יתקיימו בחודשים הקרובים, לכן מומלץ לעשות זאת כבר עכשיו ולא לחכות לפתיחת השנה הבאה – אז כבר רוב הקרנות מסיימות את התהליך. בדקו מה מתאים לכם, כמה שעות בא לכם להתנדב (אם בכלל), ומה הכי יתגמל אתכם. איך עושים את זה? כדאי לעקוב אחר המלגות שמתפרסמות בפלטפורמות השונות, כמו התאחדות הסטודנטים הארצית (כדוגמת 'כאן גרים', 'ספורט לשלום', 'חבר כלבבי' ועוד). מומלץ גם להירשם לאתר Milgapo המאפשר הגשה אוטומטית למלגות שונות בהתאם לפרופיל שלכם. גם אצלנו ב-mako אנחנו מקפידים לעדכן אתכם על כל המלגות הכי משתלמות לסטודנטים – אז שווה להיות עם יד על הדופק ולעקוב.

להיסגר על עבודה לקיץ

לפי סקר התאחדות הסטודנטים הארצית, סטודנטים מרוויחים יותר בעבודה בחודשי הקיץ (סך הכל זה הגיוני כשאין לימודים על הראש). סטודנט שיעבוד בחודשי הקיץ ירוויח בממוצע 5,534 ש"ח לחודש. לא רע לעבודה זמנית. אז אם יוצא לכם להרים את הראש מהספרים, מומלץ להתחיל לתכנן את הקיץ ולהשיג עוד קצת שקט כלכלי לקראת השנה הבאה.

צריכים את עזרת המזכירויות? עשו זאת לפני הפגרה

זה נשמע הכי טכני וקטנוני, אבל סטודנטים שנכוו יודעים לספר כמה דברים תלויים במזכירויות המחלקות. צריכים להגיש עבודה באיחור? להחליף קורס שמתנגש עם קורס אחר? לפגוש את ראש החוג? כל הדברים הביורוקרטיים האלה עוברים דרך מזכירויות המחלקות, וגם שם יוצאים לחופשה. מומלץ לבדוק מתי הפגרה, כדי שלא תיפלו בין הכיסאות. 

משרתים במילואים? מתנדבים? יכול להיות שמגיע לכם נק"ז – כדאי שתבדקו את זה

בעקבות חוק שעבר בשנת תשע"ח, בחלק מן המוסדות ניתן לקבל נקודות זכות בעבור פעילות התנדבותית ו/או שירות מילואים (מעל מכסת ימים מסוימת). מצאתם את עצמכם מתנדבים או משרתים? בדקו אם אתם זכאים לקבל נקודות זכות, ולחסוך זמן וכסף.

הזדמנות למצוא היכן להתנדב בקהילה

יש סטודנטים שלא מסתפקים רק בלימודים, בילויים ועבודה בקיץ, אלא מחפשים עוד מקום להעשיר בו את עצמם, ולתת מעצמם לחברה. החיים הסטודנטיאליים עתירי יוזמות פרטיות וממוסדות, קהילות וחממות שמפתחות ומפרות אחד את השני. אם אתם מחפשים את הערך המוסף הזה, זה בדיוק הזמן לחפש את המקום שלכם ולהירשם. למשל, בדקו את תכנית המנהיגות של תנועת "ישראל 2050" המעודדת יזמות בתחומים הכלכליים-חברתיים, גרעיני סמ"ן (סטודנטים מובילים נגישות) לסטודנטים עם מוגבלויות, האחווה הסטודנטיאלית הגאה, סל"ע (סטודנטים למען עובדים) הפועלים למען עובדות הקבלן, תאים פוליטיים ועוד ועוד.

חולמים להצטרף למשלחת חילופי סטודנטים? זה הזמן

כל מי שהתנסה בחילופי סטודנטים יודה שמדובר ללא ספק בחוויה מטורפת. טוב אולי לא כולם (כי תמיד יש את אלו שחייבם למצוא על מה לקטר). עכשיו זה בדיוק הזמן שלכם לנצל את הסטטוס הסטודנטיאלי וליהנות מרילוקיישן זמני - קחו סמסטר וטוסו לאירופה, לארה"ב או אפילו לאסיה. עברו על תכניות הלימודים אצלכם במוסד ובדקו אם יש לכם את האפשרות לשנות אווירה וללמוד במוסד אחר בחו"ל. זה לחלוטין הזמן לסגור את הפינה הזו, כי ברוב המקרים תידרשו לעבור גם תהליך מיון לפני, וכדאי שתיערכו מראש.

ואם כבר אתם הולכים על חילופי סטודנטים, בדקו מתי בדיוק מתחילים ומסיימים את הסמסטר בחו"ל - לעומת בארץ. לעיתים יש התנגשויות עם תקופת המבחנים, וכדי לסדר את זה צריך לעשות תיאומים מול המרצים והמזכירות של המחלקה שלכם.

להירשם למעונות סטודנטים

בחלק מהמוסדות הביקוש לחדרים במעונות הסטודנטים הוא כה גדול, עד שסטודנטים רבים מוצאים עצמם ברשימת המתנה. מעונות הם פתרון מגורים זול בקרבת מוסדות הלימוד, לרוב גם יציעו שירותים ותנאים נלווים מעבר רק למקום להניח בו את הראש, ולכן הם אטרקטיביים מאוד. לצערנו, רק ל-7% מאוכלוסיית הסטודנטים יש מיטות במעונות הסטודנטים ברחבי הארץ. לכן מומלץ להקדים ולהירשם כבר עכשיו למעונות לקראת שנה הבאה.

הקדישו כמה דקות להשיב על סקר של ההתאחדות

מדי שנה עורכת התאחדות הסטודנטים הארצית סקר מקיף הבוחן את המצב הרווחתי והאקדמי של כלל הסטודנטים והסטודנטיות בישראל. הסקר עוזר להתאחדות לאמוד את הסטטוס הכלכלי והלימודי, ובכך מסייע לקדם תהליכים ברמה הארצית. בימים הקרובים יעלה הסקר השנתי לאתר התאחדות הסטודנטים, וכל מענה יעזור לשפר את מעמד הסטודנט בישראל. אז הקדישו רק מזמנכם – לרווחת כולם.