למרות שהסטודנטים טוענים כי חוויית הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה הייתה פחות טובה לעומת למידה פרונטלית, הם מצפים כי למידה מרחוק תשולב באופן קבוע בשנת הלימודים הבאה. כך עולה מסקר שנערך על ידי אתר 'לימודים בישראל' בקרב כ-400 סטודנטים בסוף חודש יוני, ועל פיו, מוסדות הלימוד האקדמיים עדיין לא גיבשו את מתווה הלימודים לשנת הלימודים שתיפתח באוקטובר.

במסגרת הסקר נשאלו סטודנטים במוסדות שונים ברחבי הארץ, מכללות ואוניברסיטאות כאחד, לגבי חווית הלמידה מרחוק במהלך הקורונה תוך ניסיון להבין איך זה הולך להשפיע על שנת הלימודים הבאה: 60 אחוז מהסטודנטים טוענים כי חווית הלימוד מרחוק פחות טובה מהלימוד הפרונטלי, בעוד רבע מהם מעידים שהיא טובה יותר. יחד עם זאת, אולי כלקח ממערכת החינוך שחזרה ללימוד פרונטלי רגיל בכיתות עמוסות, רובם המכריע של הסטודנטים (88%) סבורים שיש להקטין את כיתות הלימוד כך שפחות סטודנטים ישתתפו בהרצאות.

עוד עולה מהסקר כי למרות ששנת הלימודים הבאה הולכת ומתקרבת, במוסדות האקדמיים עדיין לא ברור איך יראו הלימודים בה. הסטודנטים מדווחים שעד כה לא קיבלו הודעה בעניין, כאשר מי שכבר קיבל הודעה בנושא, מדווח כי מסתמן שחלק מהשיעורים יהיו מקוונים.

כמו כן, נשאלו הסטודנטים בסקר כיצד תשפיע הלמידה המקוונת על ניהול הזמן שלהם, והאם ישקיעו יותר זמן בלימודים, ו-60 אחוז מהם השיבו כי את הזמן הפנוי שנוצר להם הם ינצלו לעבודה.

מצפים ליותר גמישות

לגבי שילוב הלמידה מרחוק בשגרת הלימודים, אנו רואים שלמרות שחווית הלימוד המקוון פחותה ביחס ללימוד הפרונטלי, תקופת הקורונה בכל זאת הרגילה את הסטודנטים ללמידה מרחוק, כאשר מחצית מהסטודנטים סבורים שניתן ורצוי לשלב למידה מרחוק יחד עם נוכחות פיזית, ורובם המכריע – 87% היו רוצים שיינתן להם חופש הבחירה להחליט האם להגיע באופן פיזי לשיעור או להסתפק בנוכחות מקוונת.

סקר זה מגיע לאחר סקר קודם בנושא שיזם אתר 'לימודים בישראל' בחוד מרץ, ובו העידו 58.6% מהסטודנטים הנשאלים כי הם היו מעדיפים להמשיך ללמוד מהבית גם בשנת הלימודים הבאה .

ענבר טופז, מנהלת האתר מסבירה כי בהשוואה לסקר הקודם נוצר הרושם כי לאחר ההלם הראשוני, החשש מפני הגעה פיזית למוסדות האקדמיים ירד. בסקר שנערך בסוף חודש מרץ עלה באופן מובהק שהסטודנטים מעדיפים לפתוח את שנה"ל הבאה בלמידה מרחוק. באותו סקר נשאלו כאמור הסטודנטים על העדפתם לגבי סביבת הלימודים בשנה זו ועלה ממנו שרובם רוצים להתחיל את הסמסטר מהבית. עוד עלה כי כשליש (34%) - רצו לחכות שיגמר המשבר ולהתחיל את הסמסטר בכיתות הלימוד.

לדברי ענבר טופז, אנו רואים שלמרות החשש מהידבקות, סטודנטים עדיין חושבים שהלימוד הפרונטלי יעיל יותר, אולם מצפים ממוסדות הלימוד ליותר גמישות מבחינת הצורך בנוכחות.

 

המידע באדיבות אתר 'לימודים בישראל (universities-colleges), המרכז מידע בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל