אז איך מובילים שינוי אמיתי בעזרת עיצוב? רמז: לא (רק) עם פוטושופ

"בית הספר מלמד ועוסק בעיצוב לטובת הובלת שינוי, מקומי ועולמי כאחד. המטרה שלנו היא כמובן ללמד איך לעצב דברים יפים, אבל זה לא העיקר. אנחנו שואפים שהסטודנטים שלנו ידעו לעצב דברים בעלי משמעות שיובילו לשינוי חיובי בארץ ובעולם". כך מספר דורי אוריין, ראש בית הספר לעיצוב בסמינר הקיבוצים, שמציע מסלול ייחודי לקראת תואר ראשון בעיצוב למי שהתחום מעניין אותו ורוצה לשלב אותו עם חינוך והוראה. "כחלק מהפקולטה לאומנויות של סמינר הקיבוצים, הסטודנטים של בית הספר לעיצוב לומדים את המקצוע הלכה למעשה. במקביל אנחנו מכשירים אותם איך ללמד את המקצוע". אומר אוריין.

"הגישה הזו היא נקודת מבט שונה בדרך שבה מסתכלים על מקצועות העיצוב ועל חינוך. באופן כללי, השאיפה שלנו היא להכשיר מעצבים ומורים מסוג אחר. אנחנו מאמינים שעיצוב הוא כלי חשוב ומשמעותי שמסייע לייצר שינויים. למשל, אם נהוג בלימודי עיצוב לעשות מיתוגים אלטרנטיביים למותגים קיימים, אז בשיעורים שלנו נעשה מיתוג לעמותות. במילים אחרות, אנחנו בוחנים את המסר החזותי מהצד המסחרי שלו עם תפיסה חינוכית ומעשירה".

עבודה של יובל ינאי - סמינר הקיבוצים (צילום: דניאל חנוך )
עבודה של יובל ינאי - סמינר הקיבוצים | צילום: דניאל חנוך

תפיסת עולם רב-תחומית

תכנית הלימודים לתואר ראשון בבית הספר לעיצוב של סמינר הקיבוצים בנויה בצורה ייחודית ומתבססת על לימוד עיצוב טוטאלי, רב-תחומי, ולא בתור התמחות בתחום אחד כמו עיצוב לדיגיטל או עיצוב תעשייתי. בתוכנית שלושה תחומי עיצוב שנלמדים במקביל: עיצוב לדיגיטל, תקשורת חזותית ועיצוב מוצר. אוריין מאמין כי שלושת התחומים האלה, בשילוב סט כלים מגוון, יסייע לבוגרי המסלול במהלך הקריירה. "במהלך הלימודים אנחנו מכשירים את הסטודנטים במטרה לעבוד בתחום, לא רק כמאיירים או מעצבים, אלא בעיקר לעבודה בתפקידים בעלי אופי ניהולי כמו ארט דירקטורים שבוחנים את הקמפיין ומקבלים החלטות חשובות. מכיוון שלימודי העיצוב שלנו מתפרסים ונוגעים במספר תחומים בו זמנית, בסיום התואר לסטודנטים יש אפשרות להתקבל לתפקידים בכירים בתחום העיצוב, ואנחנו רוצים שהם יידעו לנהל פרויקטים גדולים בהתאם לידע שהם מקבלים פה".

במהלך הלימודים הסטודנטים לומדים את יסודות ועקרונות העיצוב מכף רגל ועד ראש, כולל תוכנות העיצוב הסטנדרטיות שכולנו מכירים (היי פוטושופ!) וכלי הבינה המלאכותית שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמסלול ותכל'ס מהחיים של כולנו. עם כל החדשנות הזו, הסטודנטים מתנסים גם בכלים המסורתיים יותר כמו איור, צילום ורישום.

עבודה של רומי סגל - סמינר הקיבוצים  (צילום: רומי סגל )
עבודה של רומי סגל - סמינר הקיבוצים | צילום: רומי סגל

לימודי עיצוב בשילוב לימודי חינוך והוראה

"דרך מגוון הכלים האלו, הסטודנטים שלנו יוכלו לדמיין את העולם מנקודת המבט שלהם וילמדו איך להעביר את הידע הזה הלאה" אומר אוריין על לימודי ההוראה והחינוך. "במקביל ללימודים ולהרחבת התפיסה של הסטודנטים לגבי עיצוב והדרכים השונות לנצל את הידע שלהם לטובת עשייה מהותית ומשמעותית, המסלול בבית הספר משלב בתוכו גם לימודי הוראה. במהלך הלימודים הסטודנטים עוברים הכשרת הוראה בלימודי חינוך. כבר בשנה הראשונה הם יודעים איך ללמד בעזרת שיטות לא רגילות כמו חדר בריחה. זו תפיסה שונה לחלוטין ממה שנלמד עד כה. בשנה ב' הסטודנטים מקיימים מפגשי הוראה של אחד על אחד או יותר, ומתרגמים את התיאוריות שלמדו לפעולות מעשיות. בשנה ג' הם כבר מתנסים בהעברת שיעורים במגמות עיצוב בבתי ספר ברחבי הארץ. כל זה בליווי צמוד של צוות ההוראה של בית הספר לעיצוב. אנחנו מקיימים מפגשים מסכמים בהם כל אחד מהסטודנטים מעלה שאלות, משתף בחוויות ומשפר יכולות".

עבודה של יוני בכר - סמינר הקיבוצים  (צילום: דניאל חנוך)
עבודה של יוני בכר - סמינר הקיבוצים | צילום: דניאל חנוך

מעצבי העתיד: עדכניים, חדשניים ומגוונים

בשנים האחרונות, תחום העיצוב עובר שינויים משמעותיים, כמו מהפכת ה-AI שבאה עלינו לטובה.
תכנית הלימודים בבית הספר לעיצוב של סמינר הקיבוצים מציעה התנסות בבינה מלאכותית בתור כלי נוסף לביטוי עצמי. "כלי הבינה המלאכותית רלוונטיים יותר מתמיד" אומר אוריין.

"בעוד חמש שנים מהיום, עולם העיצוב יהיה שונה לגמרי והסטודנטים כבר יצטרכו ללמוד לעצב אינטראקציות בעולמות שונים ומגוונים. תחשבו כמה מגניב זה יהיה לעצב עולמות במשקפי VISION PRO של אפל. לכן, חשוב לנו לפלפל ולתבל את תכנית הלימודים ולשלב בה טכניקות שונות מעולם העיצוב, שיעזרו להם להשתלב בתחום ולהישאר מעודכנים. המטרה שלנו היא לספק להם דרכי חשיבה מגוונות ומעשירות, ולא להנחות אותם לתפקיד אחד או התמחות אחת. תחום התעסוקה בישראל דורש מהעובדים להיות סְפֶּצִים בכל מיני נושאים, ובעלי ידע כללי במקצועות אחרים. אלה הסטודנטים שלנו, שיוצאים מפה מותאמים לשוק התעסוקה הישראלי".

עם התפיסה הרב-תחומית המשולבת עם לימודי חינוך לתעודת הוראה, בית הספר לעיצוב בסמינר הקיבוצים מכשיר את מעצבי העתיד שרוצים להשפיע, ליצור שינויים מהותיים בחברה ולבטא את עצמם בעיצובים מלאי תוכן ומשמעות.