לקראת סיום השנה השנייה בתואר, פרופ' גילה קורץ וד"ר דן כהן-וקס פנו לסטודנטים והכירו להם את NAO, רובוט האנושי-חברתי. הם הציגו להם אתגר – למצוא דרך לייצר מפגשים עם בני הגיל השלישי תוך שימוש ברובוט NAO. יובל נתיב (29), היא בוגרת הפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT וכיום עובדת ב-WIX בתפקיד UX prototyper. יובל מספרת שהיא ושניר התבקשו לייצר חווית למידה המותאמת לגיל השלישי, כאשר הרובוט משמש כמנחה החוויה, והנושא הוא לימוד התקשרות ברשת החברתית אינסטגרם.

יובל מספרת שהסיבה שבחרו בהדרכה על אינסטגרם, הגיעה מההבנה שבני הגיל השלישי רוצים להישאר רלוונטיים, אך לחלקם חסר ידע הנדרש כדי לקחת חלק בפעילויות תקשורת באינסטגרם. פעמים רבות בני הגיל השלישי נמנעים מלבקש מילדיהם או מנכדיהם עזרה בעניין זה, כי הם חוששים שיהוו נטל או שיגזלו מהם זמן יקר.

"רובוט חברתי הוא הפתרון המושלם", אומרת יובל, "הוא אף פעם לא מתעייף מהסברים וחוזר על ההסבר באותו טון, מה שייתן למבוגר הרגשה נעימה. בחרנו את אינסטגרם כי זו הייתה הרשת החברתית הכי רלוונטית והיא מבוססת על תכנים ויזואליים".

 

יובל ושניר יצרו 5 יחידות לימוד מותאמות אישית, בהן הרובוט מנחה את הלומד בתהליכים של  פתיחת פרופיל באינסטגרם, העלאת תמונה, ביצוע חיפוש והוספת עוקב, פרסום סטורי והודעות ישירות (direct messaging) והנחיה ב-feed כיצד לסמן לייק. "לא רצינו לתת ללומד הרגשה שזרקנו אותו למים העמוקים, אז יצרנו סביבת דמו של אינסטגרם, הכוללת תרחישי שימוש שונים, עובדת על גבי מכשיר נייד ומבוקרת על ידי הרובוט. הדבר אפשר לנו שליטה מלאה על מה שהלומד רואה ועושה בסביבה המדמה את סביבת האינסטגרם. לאחר תהליך הלימוד, המשתמש יכול ליישם את כל מה שלמד על הרשת החברתית האמיתית. בנוסף, יחידות הלימוד בנויות כך שהרובוט חוזר על עצמו ומוודא שהלומד הבין את התהליך".

המוחות המבריקים שצומחים ב-HIT

הרובוט הוא דוגמא מצוינת לזיהוי של צורך חברתי קיים, ומציאת פתרון טכנולוגי שיכול לסייע לרבים, במקרה הנוכחי בני הגיל השלישי. הפתרון עונה על הצורך בשיפור הדימוי העצמי והעלאת תחושת המסוגלות, בנוסף ליצירת מרחב חברתי חדש עבור בני הגיל השלישי.

הפרויקט של יובל ושניר הוצג בכנסים בארץ ובחו"ל, ואין זה פלא שהוא זכה בפרס על הרעיון הטוב ביותר באחד הכנסים. זוהי רק דוגמא אחת מני רבות של ההצלחות שקוצרת הפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, בה לומדים סטודנטים לתואר ראשון ולתואר שני בעיצוב ופיתוח טכנולוגיות ללמידה ולהדרכה מעל 15 שנים. בפקולטה הסטודנטים יכולים לתכנן, לאפיין, לעצב ולתכנת תוצרי למידה דיגיטליים משלב הרעיון ועד לפיתוח.

"אנחנו מהווים בית לקהילה מתפתחת ומובילה של אנשי מקצוע וחוקרים, הממוקדים בפיתוח סביבות טכנולוגיות חדשניות, שמותאמות לצרכי העצמת חוויות למידה והדרכה. זהו התואר היחיד מסוגו העוסק בלמידה יישומית אישית וקבוצתית ושממוקד בתכנון, עיצוב ופיתוח קוד לצורך תכנות תוצר הלמידה", אומר ד"ר דן כהן-וקס, ראש החוג לתואר ראשון.

"הכלים שלמדתי בתואר ממשיכים לשרת אותי במקום העבודה"

בוגרי הפקולטה לטכנולוגיות למידה נמצאים בחוד החנית של התעשייה בארץ, ומיד עם תום לימודיהם, ולעיתים אף קודם לכן, הם משתלבים במגוון תפקידים: פיתוח וניהול הדרכה, ניהול ידע בארגונים, עיצוב ממשקי מידע, פיתוח ועיצוב אפליקציות במובייל, פיתוח וניהול אתרים, פיתוח משחקי מחשב ועוד.

"מה שיפה בתואר שלמדתי ב-HIT הוא השילוב של שלושה תחומי דעת חשובים: עיצוב, תכנות והדרכה. אין לי ספק שזה מהווה ערך מוסף ויתרון משמעותי מול תוכניות אחרות שקיימות בשוק. את הכלים שלמדתי בתואר אני מיישמת היום בעבודה", אומרת יובל ומספרת כי כבר בסוף השנה הראשונה לתואר התחילה לעבוד ביחידת 8200 כאזרחית. "הייתי בתפקיד UX-UI למערכות של 8200 וממש לאחרונה עברתי לעבוד ב-WIX.

הכלים שרכשתי בתואר המשלבים הדרכה, עיצוב ופיתוח שירתו אותי בתפקיד הקודם וממשיכים לשרת אותי גם בתפקיד הנוכחי. התואר העניק לי נקודת פתיחה מצוינת, וכעת עלי להישאר מעודכנת. המרצים בתואר הכשירו אותי, וברגע שהתמקדתי במה שאהבתי ידעתי לקחת את הכלים שקיבלתי ולנתב אותם למציאת תפקיד מתאים. הדרך למציאת עבודה מנקודה זו הייתה פשוטה". 

פרופ' גילה קורץ, דיקאנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה מציינת: "בעידן שבו טכנולוגיה, עיצוב והדרכה משתנים תדיר הפקולטה לטכנולוגיות למידה מובילה את קביעת התמהיל האפקטיבי ללמידה ארגונית חדשנית".