השלב הקריטי בהתפתחות של כל ילד וילדה הוא המפגש עם המתמטיקה והמדעים כבר בבית הספר היסודי. אצל חלק מהילדים המפגש הופך לחוויה מסקרנת ומפתחת, לרוב כאשר מתלווה אליו חוויה של הצלחה, אך אצל חלק המפגש קשה וטראומטי.

אי אפשר להתכחש לכך, כבוגרים בחברה המודרנית כולנו נצטרך יכולות בסיסיות במתמטיקה ומדעים, ברמה כזו או אחרת, כדי לתפקד היטב. וכדי למנוע את ההלם בגיל הצעיר, החליטו בתכנית לתואר שני M.Ed בהוראת המתמטיקה והוראת המדעים לבית הספר היסודי באורנים, להכניס קורס מיוחד למורים – שימוש במשחק השחמט ככלי חינוכי.

משחק השחמט, אחד המשחקים העתיקים בעולם, הוא כלי חינוכי ממעלה ראשונה לתכנון אסטרטגיה, להתמדה וללמידת היכולת להפסיד משחק בכבוד.  מחקרים מראים כי לעיסוק במשחק השחמט יש פוטנציאל לקדם יכולות של פתרון בעיות, לחזק את הזיכרון, את יכולת המיקוד, להעלות את הציון במבחני IQ, להגביר את החשיבה הקריטית ואת היצירתיות, וגם את התפיסה המרחבית ואת החשיבה החזותית.

שיפור דרך ההוראה דרך השחמט

מעבר לכך, לימוד משחק השחמט מזמן למורים מפגש עם תחום חדש, שאיננו קשור לתחום התמחותם (מתמטיקה או מדעים), ובכך מאפשר לחוות ולהתנסות בלימוד של נושא חדש, בדומה ללימודים אותם חווים תלמידיהם.

שילוב משחקי חשיבה - ומשחק השחמט בפרט – הם כלי חשוב לכל מורה למתמטיקה או מורה למדעים בבית הספר היסודי, המחפשים בלימודי התואר השני בסיס מקצועי איתן וידע פרקטי לשיפור ההוראה ושיפור התוצאות של הילדים הלומדים אצלם.

"אני תופס עצמי יוצא מהשיעור כשבמוחי הקודח מהדהד הרעיון שאין לעבוד ולהפעיל את האוטומט בשיעור. שהרי לעיתים מכורח הנסיבות אנו כבר מלמדים על אוטומט ומעבירים כך את התכנים מיום ליום ומשנה לשנה", אומר ניר פרקש, מורה למתמטיקה בביה"ס הריאלי חיפה סניף הדר, בוגר התואר, "פתאום אני שואל את עצמי 'מה תעשה מחר שיחדד ויכוון חשיבה עבור כל הנוגעים בהוראה?'" .

"במהלך הקורס למדנו את חוקי המשחק והתעוררו דיונים ושיחות מרתקות על הקשר והתרומה של משחק השחמט להוראה", אומרת לבנה גורטנשטיין, רכזת מתמטיקה בבי"ס א.ד. גורדון בקרית חיי, "הקורס שיפר וקדם את המיומנויות שלי, הניע אותי לחשיבה מתמדת, עורר בי שאלות, תהיות וספקות הקשורות בהוראה בכתה וגרם לי לבחון ולבדוק את שאני עושה".

היום הפתוח של מכללת אורנים יתקיים ביום חמישי ה-2 ביוני 2016 בין השעות 16:00 עד 19:00