כשסטודנטים בוחרים תואר הם עושים זאת מתוך סקרנות ורצון להעמיק בנושאים המעניינים אותם, לדעת עוד אודותיהם וכמובן- להתנסות בהם. הבעיה? עד לא מזמן, הנושאים המרתקים באמת לא היו מוכרים ועל יציאה מהכיתה (ומהקופסה) לא היה בכלל מי ששמע או דיבר. עכשיו זה סוף סוף משתנה- והמכללה האקדמית תל אביב יפו מובילה את המהלך.

במכללה האקדמית תל אביב-יפו לוקחים את הרעיון צעד אחד קדימה עם שיטת קורסים התנסותיים: במקום עוד פרקטיקום סטרילי או עבודת גמר תאורטית, כבר מהשנה הראשונה הסטודנטים צוברים ניסיון אמיתי וכמובן מקבלים על זה נקודות זכות.

"הבנו ששיטת הלמידה חייבת להשתנות"

"זו שיטת לימוד חדשה שהתחלנו לפתח לפני כשלוש שנים מתוך הבנה של הדרכים שבהן הידע מועבר ונרכש כיום", מספרת ליאת וייס שחף, סגנית הנשיא לקשרי חוץ באקדמית תל אביב-יפו. "סטודנטים הם אנשים סקרנים שלומדים לבד, והגיע הזמן לבדוק גם מה האקדמיה יכולה ללמוד מהם".

"אנחנו לא מבטלים כמובן את השיטה הפרונטאלית הקלאסית ויש מקצועות שזה טוב עבורם, אבל הלמידה חייבת להשתנות ולהפסיק להיות לינארית. לדעתנו, היא צריכה להיות התנסותית ולבוא מכמה מקורות של ידע ולא רק ממקור אחד שהוא המרצה. בנוסף, הקורסים ההתנסותיים מאפשרים לסטודנטים להבין כבר בשלב מוקדם אם המסלול שבחרו אכן מתאים להם, וכך יש להם את האפשרות לתקן את הבחירות שלהם כבר בשלב הראשון של התואר ולא בסיומו".

ובמה עוסקים "קורסים התנסותיים" כאלה? קבלו כמה דוגמאות:

1. הפסיכולוגיה של הגול

על מה מסי חושב לפני שהוא בועט פנדל? מה הקשר בין לברון ג'יימס וזיגמונד פרויד? איך מעלים את הביטחון העצמי של שוער אחרי טעות? התשובות לשאלות אלה ועוד הרבה אחרות מחכות בקורס "הלכה ומעשה בפסיכולוגיה של הספורט" שנלמד בבית הספר למדעי ההתנהגות, עם הרצאות אורח והשתתפות באימונים. אליפות.

הפסיכולוגיה של הספורט (צילום: הפקות YY)
הפסיכולוגיה של הספורט | צילום: הפקות YY

2. מהגרי עבודה כבר לא זרים

מלבד פגישות כיתה רגילות אחת לשבועיים, קורס "עבודה עם ילדים בגיל הרך של הקהילה הזרה" מבוסס על התנסות אחת לשבוע עם תינוקות ופעוטות של מהגרי עבודה השוהים במעונות יום בדרום תל-אביב. הקורס נלמד במסגרת בית הספר למדעי ההתנהגות.

"אנחנו לא מזניחים את הידע האקדמי העמוק ולכן בכיתה יתקיים דיון עמוק, אבל יום למחרת נהיה למשל ב'מחסני הילדים' ביפו ובדרום תל אביב", מספרת בהקשר הזה וייס שחף. "ככה מאתגרים ומפתחים את הידע הקיים".

מהגרי עבודה כבר לא זרים (צילום: הפקות YY)
"ככה מאתגרים ומקדמים את הידע הקיים" | צילום: הפקות YY

 3. פותרים את הסכסוך היהודי-ערבי

במסגרת בית הספר למדעי ההתנהגות יראו לכם בקורס "יהודים-ערבים: דיאלוג, קונפליקט ויחסים" איך מנהלים דו-שיח איכותי בין אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. הדיאלוג מאפשר לצדדים לקבל את עצמם, לשמוע חוויות ועמדות של האחר ובסוף גם לבנות יחסי אמון ושיתוף פעולה. אם חשבתם שהאקדמיה מנותקת, הנה דרך טובה לבחון את התיאוריות שלה בעולם האמיתי. מי יודע, אולי בסוף אתם תהיו אלו שמביאים את השלום.

4. הקשר בין גוף ונפש

עבודה טיפולית נכונה מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות לחזור לשגרת חיים בקהילה. את העבודה הזו יכולים לעשות סטודנטים כמוכם שלומדים מה המשמעות של "נפש בריאה בגוף חולה".

הקורס, שנלמד במסגרת בית הספר למדעי ההתנהגות, מאפשר אינטגרציה בין תאוריה, והתנסות תוך מפגש עם אנשים שמתמודדים עם מוגבלויות. בפועל, הקשר בין גוף ונפש מעולם לא היה ברור כל כך.

הקשר בין גוף ונפש (צילום: הפקות YY)
לימודי סיעוד – רואים את האדם כמכלול של גוף ונפש | צילום: הפקות YY

5. שמים רגל בדלת של ענף התקשורת

"סדנת עיתונות מעשית", שנלמדת במסגרת בית הספר לממשל וחברה, מתקיימת בשיתוף פעולה עם עיתון "מעריב" ומתארחים בה אנשי תקשורת בולטים. בין היתר, בסדנה לומדים כתיבה עיתונאית, תחקירנות ועריכת דסק עיתונאי וכך שמים את הרגל בדלת כדי להשתלב בענף.

"נרשמתי כי הבנתי שזו סדנת כתיבה של ממש ולא קורס רגיל", מספרת אחת המשתתפות, נעמי נוי. "היום הרבה צעירים בוחרים ללמוד באקדמיה בשביל לצאת עם תעודה ומשהו מעשי ביד, אז קורסים התנסותיים כאלה הם דרך טובה עבורנו לצבור ניסיון וקשרים".

6. ממשקים מוחשיים

סדנת "ממשקים מוחשיים", שנלמדת במסגרת בית הספר למדעי המחשב, תלמד אתכם כיצד משלבים יכולות מחשוב –"האינטרנט של הדברים" פחות או יותר בכל אובייקט פיזי – רהיטים, מכשירי כתיבה, בגדים ואפילו תכשיטים-  כי "בית חכם" הוא רק ההתחלה.

המטרה העומדת מאחורי הסדנה הזו גדולה מסך חלקיה: הקורס עובד בשיתוף פעולה עם בית איזי שפירא המשמש בית לאנשים עם מוגבלויות, והאובייקטים ה"חכמים" אותם תפתחו מיועדים לחולל שינויים חברתיים במגוון נושאים: עידוד סביבה ירוקה, העצמת אוכלוסיות מוחלשות ועזרה לבעלי צרכים מיוחדים ולאנשים בהליכי שיקום פיזי ממחלות או פציעות. את הפרויקטים שפיתחתם בצוותי עבודה קטנים תציגו בתערוכה של בית הספר למדעי המחשב. מי אמר סטארט-אפ חברתי ולא קיבל?

ממשקים מוחשיים (צילום: הפקות YY)
כיצד משלבים יכולות מחשוב כמעט בכל אובייקט פיזי? | צילום: הפקות YY

7. משנים את הכלכלה

קורס "יזמות חברתית כמשאב לחדשנות" שנלמד במסגרת בית הספר לניהול וכלכלה, מאפשר לסטודנטים להפוך ידע אקדמי לתוכנית עבודה מעשית. הקורס כולל ראיה ביקורתית של מודלים של כלכלה קלאסית אל מול מודלים חברתיים-כלכליים חדשים (למשל כלכלה משתפת, מטבעות משלימים).

במסגרת הקורס, הסטודנטים מחולקים לקבוצות עבודה וכל קבוצה עובדת עם ארגון חברתי במטרה לכתוב הצעה לפרויקט/תוכנית עבודה.

"קורסים התנסותיים הם שותפות שברורה לשני הצדדים", מסכמת וייס שחף בשם האקדמית תל אביב-יפו. "זה גם ההבדל בין התמחות והתנסות: כל ארגון שאנחנו עובדים אתו מחויב להתייחס לסטודנטים לתואר ראשון כאנשי מקצוע, בנוסף הם מלווים על ידי אנשי סגל בכירים כמו גם אנשי מקצוע מנוסים ובכך מקבלים התנסות אקדמית יחידה מסוגה".