היום כולם כבר מבינים שכדי להתעסק באופנה ולשרוד בענף לאורך זמן, צריך הרבה יותר מאשר כישרון וזוג מספריים. השינויים והתהליכים שעולם האופנה עובר לאורך השנים מלמדים שבסופו של דבר, כמו בהרבה תחומים בחיינו, מי שרוצה לרוץ לטווח ארוך צריך ללמוד להתאים את עצמו במהירות למציאות המשתנה ולדעת הרבה יותר גם על כל המסביב.

את התובנה הזו השכילה להבין מירב לביא, ראשת החוג ללימודי אופנה במרכז האקדמי ויצו בחיפה, בוגרת החוג בעצמה, שבמשך 25 השנים האחרונות עובדת בתעשיית האופנה במגוון כובעים כשכירה ועצמאית. בדיוק בגלל זה היא החליטה להרחיב את התכנים הנלמדים בחוג ולגוון עם תחומים הנושקים לעולם האופנה ומשלימים אותו, כך שהסטודנטים יוכלו ללמוד על עולם האופנה מכל הכיוונים ולגעת בכל התחומים המקיפים, מה שיעניק להם יתרון ויסייע להם בהמשך להשתלב בתחום ולהצליח בו. 

"אופנה משמעה חדשנות מעצם היותה חלק מתעשייה בינלאומית מגוונת הכוללת מגוון רחב של שווקים, ייצור ותקשורת", היא מסבירה, "עולם האופנה משקף תהליכים חברתיים, כלכליים והיסטוריים והוא חלק בלתי נפרד מבסיס התרבות שלנו ומהיכולת של כל אדם לבטא את עצמו ואת השייכות שלו. הרי אם רואים בגד מתקופה מסוימת ניתן בקלות לשייך אותו אליה כסממן תקופתי מובהק, שמאפשר לגלות וללמוד באופן אותנטי את רוח התקופה ואת הצרכים שלה".

"מעבר למשמעויות ההיסטוריות והחברתיות של האופנה", מוסיפה לביא, "אי אפשר לברוח מזה שבסופו של דבר היא גם אחראית לרושם הראשוני שהאדם הפרטי יוצר. הלוק של האדם עושה את האדם ומייצג את הבחירה שלו לשדר לעולם מסר כזה או אחר. אין לפרשנויות האלה סוף ויש אפילו תיאוריות שלמות סביב משמעויות של צבעים או שילובים שונים".

פרויקט גמר עיצוב אופנה - ברטה נרינסקי
פרויקט גמר עיצוב אופנה - ברטה נרינסקי | צילום: גלעד בר שלו

"להיות רק מעצב אופנה היום זה לא מספיק"

כל זה טוב ויפה, אלא שלדבריה של לביא על מנת להצליח ולשרוד בתחום האופנה הדינמי והמשתנה יש צורך בידע נרחב וניסיון במגוון תחומים משיקים שתומכים בעולם האופנה ומשלימים אותו כמו ניהול אופנה, קניינות, שיווק און-ליין, עיצוב הקולקציה, רכש, מסחור חזותי, תמהיל ועוד.

את האג'נדה הזאת היא לא המציאה אלא למדה על בשרה לאורך שנותיה בענף. "גם אני התחלתי את הדרך שלי כמעצבת אופנה בוגרת ויצו, אולם לאורך השנים קודמתי בסולם ההיררכי של עיצוב האופנה והחלפתי כובעים כקניינית, מנהלת מסחרית ותפקידי מפתח נוספים. כשחזרתי למרכז האקדמי ויצו לפני כשלוש שנים בכובע הנוכחי הבנתי ששוק האופנה משתנה לחלוטין. אם עד היום היה מספיק להיות מעצב אופנה - היום זה כבר ממש לא, ויש צורך בהרבה מעבר ללימודי האופנה המסורתיים שמלמדים אצלנו ובמקומות אחרים. אנחנו חיים בעולם משתנה ואם אנחנו שואפים להיות מעצבי אופנה שיש להם מענה למה שקורה – אנחנו צריכים את הידע הזה ולא רק את הסטייל והטעם האופנתי".

"אם עד היום דיברו על לימודי אופנה בהקשר של בניית קולקציות ותדמיתנות, היום זה כבר ממש לא רק זה", היא מוסיפה, "יש רשתות בינלאומיות שנכנסות לשוק וכבר אין צורך במעצבים כמו פעם אלא באנשים שיודעים להרכיב קולקציה לקהל יעד מסוים, למשל, ולדאוג כמובן שתהיה מסחרית ותוצג בחנויות באופן מוצלח. זה רלוונטי גם למעצבים עצמאיים שרוצים לדעת איך הכי נכון לשווק את עצמם; האם לפנות לקהל צעיר דרך האון-ליין או דווקא בחנויות פיזיות לקהל מבוגר יותר. מנקודת המבט שלי, את כל אלו רציתי להכניס לאקדמיה. אם קצת כישרון אפשר לקחת קורס ולהיות מעצב אופנה, אבל כדי להתעסק בתחום לאורך זמן ולשרוד את השינויים חייבים לימודים מקיפים. ברגע שמבינים את זה שצריך לקבל כלים כדי להצליח בהמשך, הבחירה בלימודים מלאים היא הכי טבעית שיש והשמיים הם הגבול. אי אפשר לעשות קורס סטיילינג ולצפות שזה יחזיק קריירה של עשרים שנה".

פרויקט גמר עיצוב אופנה - כרמל ברק
פרויקט גמר עיצוב אופנה - כרמל ברק | צילום: גלעד בר שלו

מעבר לכך שלימודי האופנה במרכז האקדמי ויצו הם מקיפים ביותר, לביא גם מדגישה כי בחוג תוכלו ללמוד במקביל לעולם המלא של ניהול ושיווק אופנה, תכנים שבעצמם הם יותר טרנדיים ורלוונטיים. העובדה שמדובר במסגרת קטנה מאפשרת לחוג להשתנות ולהחליף תכנים בצורה הכי מעודכנת שיש.

"היום למשל אופנת האקטיב היא דבר מאוד חם ונמצאת על הפרק", מדגימה לביא, "בדיוק בגלל זה החלטנו לעשות שיתוף פעולה עם חברת NIKE ודיסני והסטודנטים יוצרים אותו ממשרדי החברות. בכלל כל סטודנט אצלנו מחויב לעבור לפחות קורס אחד של שיתוף פעולה עם חברה גלובלית, מבחינתנו זה מאוד חשוב לניסיון וגם מאפשר להם להישאר עדכניים. תחום נוסף שאנחנו מתעדכנים בו כל הזמן הוא האופנה הירוקה והמקיימת", היא מוסיפה, "לאחרונה הטרנד הסביבתי של קיימות ומיחזור הולך ומתגבר, מה שגרם לנו באופן מהיר לפתוח קורס כזה בשיתוף עם קבוצת הקיימות בתל אביב. גם את הקורסים שלנו שעוסקים בג'ינס אנחנו מלמדים במפעל לייצור ג'ינס בתל אביב שם הסטודנטים רואים מקרוב את כל התהליכים המיוחדים של עיבוד הג'ינס, השטיפות ויכולים ליהנות מתחום התמחות ספציפי ולימודים אותנטיים".

מירב לביא- ראשת החוג ללימודי אופנה במרכז האקדמי ויצו בחיפה
מירב לביא- ראשת החוג ללימודי אופנה במרכז האקדמי ויצו בחיפה | צילום: יואב לביא

כל מה שצריך כדי לצאת לעולם ולהצליח

מעבר ללימודים המקיפים ולתכנים המתעדכנים של המכללה, מספר הסטודנטים המצומצם יחסית בכיתה, מאפשר לכל סטודנטים לעבור תהליך מלא בצורה אופטימלית ולקבל את תשומת הלב המרבית מאנשי הצוות. התהליך עצמו כולל ארבע שנים בהם הסטודנטים מקבלים את כל מה שהם צריכים כדי לצאת לעולם ולהצליח.- החל מהבסיס של עיצוב ותדמיתנו שנלמד בשנה הראשונה, דרך התמחות בתחומים האופנה השונים בשנים הבאות, והתנסות מעשית (סטאז') כבר במהלך הלימודים וכד לפרויקט הסיים בו נחשפים הסטודנטים לכל התעשייה ואף מקבלים הצעות עבודה בתום הלימודים.

ואם באמת כבר הזכרנו השמה ועבודה בענף, אין ספק שתמהיל התכנים במהלך התואר מקנה לבוגריו את הדבר הכי חשוב כשמדובר באופנה – היכולת להישאר תמיד הכי מעודכנים שיש. "כשמסיימים את הלימודים אצלנו אפשר לצאת ולהיות מעצבי אופנה שעוסקים בעיצוב אופנה, תדמיתנות עיצוב גזרה וכל הפן הטכני, אבל בגלל המסביב אפשר להיות גם הרבה מעבר", מסכמת לביא, "בזכות לימודי הטרנדים העתידניים ולימוד ניהול ושיווק אופנה – הבוגרים שלנו יכולים להפוך לקניינים ברשתות מסחריות ולהתעסק בכל מה שקשור גם לרצפת מכירה כמו איך לפנות לקהל היעד, איך לבנות קולקציות מתאימות ועוד. ההכשרה שלנו מלמדת אותם איך להשתנות עם הענף כך שתמיד יש להם מענה לצרכים החדשים ויכולת לממש את הנטיות שלהם יותר בקלות. ברגע שיש לכם את הזיקה והאהבה לאופנה ובמקביל אתם יודעים לתכנן את העתיד ולחזות את רוח התקופה, תוכלו תמיד להישאר רלוונטיים".

רוצים לדעת עוד? המרכז האקדמי ויצו חיפה מזמין אתכם לזום פתוח ב 11.6.20. למידע נוסף לחצו כאן.