היות והבעיות והאתגרים עמם מתמודדים ארגונים כיום הינם רב-ממדיים (טכנולוגיים, כלכליים, תרבותיים, חברתיים, דמוגרפיים ועוד), אין להם מענה בלעדי בדיסציפלינה ספציפית כלשהיא. מציאות זו היא שהפכה את הייעוץ והפיתוח הארגוני למקצוע בעל מקום מרכזי ואסטרטגי בניהול ארגונים. ייעוץ ופיתוח ארגוני נועדו לשפר את התאמת הארגון לסביבתו ואת הפרודוקטיביות שלו, על ידי עריכת שינויים ארגוניים מתוכננים. תחומי הידע עליהם מתבססים הייעוץ והפיתוח הארגוני כיום הם מגוונים: ניהול והתנהגות ארגונית, פסיכולוגיה וסוציולוגיה, ובמידה מסוימת גם הנדסת תעשיה וניהול, לימודי תרבות, כלכלה, מערכות מידע, ואפילו פילוסופיה והיסטוריה (של ארגונים).

כיום, כל ארגון גדול בישראל משתמש בשירותי ייעוץ ופיתוח ארגוני, בין אם באמצעות מחלקה פנימית ייעודית, ובין אם באמצעות חברות הייעוץ החיצוניות (ולעיתים אף בצוותים משולבים של יועצי פנים וחוץ). השימוש בייעוץ ופיתוח ארגוני הולך וגובר גם בחברות בינוניות וקטנות, במיוחד בתחום ההיי-טק. בין הגופים המשתמשים בשרותי ייעוץ ופיתוח ארגוני נמצאים צה"ל ושירותי הביטחון האחרים, משרדי ממשלה, עיריות ומועצות מקומיות, חברות במגזר הציבורי, המוסד לביטוח לאומי, קופות החולים, מוסדות להשכלה גבוהה, הבנקים, חברות פרטיות, ואף עמותות במגזר השלישי. בשורה התחתונה, הייעוץ והפיתוח הארגוני מהווים שדה מקצועי מוכר, תוסס ופעיל, אשר שירותיו נצרכים בקנה מידה נרחב במשק הישראלי.

מה נלמד במהלך התואר?

ראשית, נלמדים נושאי תשתית, כגון: היחיד והקבוצה בארגון, הארגון וסביבתו, מנהיגות בארגונים וכדומה. לאחר מכן, נלמדים ביסודיות ארבעת השלבים של שינויי מתוכנן בארגונים: (1) כניסה לארגון והתקשרות חוזית עמו, (2) אבחון ארגוני, (3) תכנון ויישום השינוי ו-(4) הערכת השינוי והמיסוד שלו בנהלים ואופני העבודה בארגון. בהמשך, נלמדים קורסים מתקדמים, המתמקדים בארבעת סוגי ההתערבויות (במובן של פעולות שינוי) בייעוץ ופיתוח ארגוני: התערבויות של תהליכי אנוש (לדוגמא, בניית צוות), התערבויות טכניות-מבניות (לדוגמא, שינוי מבנה ארגוני, הכנסת מערכת מידע חדשה לארגון), התערבויות של ניהול משאבי אנוש (לדוגמא, גיוס ומיון מועמדים לעבודה, הדרכת עובדים) והתערבויות אסטרטגיות (למשל: מיזוג ארגונים, שיתוף פעולה בין-ארגוני, שינוי של תרבות ארגונית, וכדומה). קורסים מתקדמים נוספים עוסקים בייעוץ ארגוני במיקוד מגזרי (ייעוץ ארגוני במגזרים הפרטי, הציבורי, השלישי ובחברות משפחתיות) ובארגונים גלובליים. לבסוף, בפן ההעשרה, מתקיימים מגוון סדנאות וסמינרים מאפשרים לסטודנטים התמקדות בנושאים ספציפיים המעניינים אותם. לדוגמה: תופעת ההשקעה הניכרת (של זמן ומאמץ) בעבודה, פתרון קונפליקטים בארגונים, דינמיקה קבוצתית ועוד. בשורה התחתונה, תוכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני באקדמית תל-אביב-יפו מעניקה כיסוי יסודי ומקיף לתכנים הנדרשים בתחום מרתק זה.

לא רק לדבר על זה - לבצע את זה!

בהיבט המעשי, במהלך סמסטר ב' בשנת הלימודים השנייה, ניתנים כלים בקורס 'מיומנויות ייעוץ למנהלים' כיצד לרכוש בהדרגה את אמונם של מנהלים בארגונים, על מנת לסייע להם בביצוע השינויים הנדרשים. במהלך סמסטרים א' ו-ב' של השנה השנייה, משתתפים הסטודנטים בפרקטיקום (הכשרה מעשית) בייעוץ לארגונים, בהיקף של כשלושים שעות בחודש, ומקבלים הדרכה לגביו על ידי מדריך אקדמי בעל ניסיון שטח עשיר. זאת ועוד, חלק מתוכנית הלימודים הוא הקורס 'גיבוש זהות פרופסיונאלית כיועצים ארגוניים', בו תקבלו תובנות כיצד למצוא את המקום שלכם בשדה הנרחב של ייעוץ ארגוני - באלו התערבויות תתמחו? באיזה מגזר (פרטי, ציבורי, וכדומה) נכון עבור כל אחד ואחת מכם להתמקד? 

לקבלת מידע נוסף צרו עמנו קשר>>

לבסוף, ניתנת לכל אחד ואחת מהסטודנטים הדרכה אישית ממוקדת לקראת סיום הלימודים, על ידי יועץ ארגוני בכיר בעל ניסיון שטח עשיר, בשאלות שמעסיקות אותם. לדוגמה - כיצד להשתלב בייעוץ ארגוני בפועל בתום הלימודים? כיצד להשתמש בידע שלמדתי על מנת לקדם את הקריירה שלי בארגון בו אני כבר מועסק/ת? מהם השלבים שעלי לבצע על מנת להקים בעתיד חברה משלי לייעוץ ארגוני?

למי מתאים ללמוד תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני?

אם אתם בעלי ראייה מערכתית, מוצאים עניין בהתמודדות עם בעיות ואתגרים בארגונים, ואתם נהנים לעבוד עם אנשים - לימודי תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני מתאימים במיוחד עבורכם.

מתי לומדים?

הלימודים בתוכנית מתקיימים מדי שבוע, בימי שלישי אחה"צ, בין השעות 12:00-19:00, ובימי שישי בבוקר בין השעות 8:00-14:00, במשך שנתיים (שני סמסטרים בכל שנה). בשנה השנייה מתקיים גם הפרקטיקום - הכשרה מעשית בייעוץ לארגונים.