פעם קראנו לזה "חוגים" או "פעילות במתנ"ס", אבל היום הורים ואנשי חינוך מבינים שהמסגרת החינוכית שפועלת בשעות הצהריים או הערב היא לא פחות משמעותית מזו המתקיימת בכיתות ובבתי הספר. אם מוסיפים למשוואה את הלקח מתקופת הקורונה, מפנימים עוד יותר את החשיבות של חינוך בלתי פורמלי.

"חינוך בלתי פורמלי עוזר לפתח ילדים עצמאיים, בעלי תפיסות עולם מוצקות וזהות מגובשת", מספרת רעות וקסלר, מנהלת תכניות הצוערים לשלטון המקומי בעמותת שותפויות אדמונד דה רוטשילד.

"למרות זאת, כיום רק כ-30 אחוז מבני הנוער בישראל זוכים לחינוך הזה. אלו מספרים נמוכים, אבל צריך להבין - חינוך בלתי פורמלי הוא לא פחות חשוב, ויש שיאמרו חשוב יותר, מחינוך פורמלי". אז מה זה בעצם אומר? יצאנו לבדוק.

"צריך לפעול על-מנת שכל ילד במדינה יהיה זכאי לכך"

לפי וקסלר, "חינוך בלתי פורמלי הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מוביליות חברתית: ילדים שלוקחים חלק בחינוך בלתי פורמלי עתידים להפוך לבוגרים משפיעים, מנהיגים, מובילי דעת ושינוי חברתי. בנוסף, חינוך כזה עוזר לפתח ילדים ערכיים, עצמאיים וסקרנים. למעשה, אי אפשר שלא לשים לב לשוני בין ילדים אשר זוכים לחינוך בלתי פורמלי ובין כאלו שלא".

גם את זה הקורונה הצליחה לשנות

אז מה קרה בקורונה? מערכת החינוך הבלתי פורמלי עמדה בפני אתגר משמעותי והייתה אחת הראשונות שנסגרו. מהר מאוד הבינו כל המעורבים שזו טעות, וביצעו את ההתאמות הנדרשות, "בעוד מערכת החינוך הפורמלית שמרה על קשר באמצעות הזום, מערכת החינוך הבלתי פורמלי העבירה את מרכז הפעילות שלה לפעילויות התנדבותיות", מספרת וקסלר.

לפרטים והרשמה לתוכנית צוערים לשלטון מקומי>>

"המערכות הבלתי פורמליות הזמינו את בני הנוער לקיים פעילות שהיא לא רק בשביל עצמם אלא בשביל אחרים, וכך שמרו על קשר בתקופה מורכבת זו", היא מציינת. "בנוסף, הקורונה גילתה לנו שחינוך בלתי פורמלי נתפס כמותרות. אבל לדעתי, קריטי לפעול שכל ילד במדינה יהיה זכאי לכך כי זה לא פחות חשוב מאשר ללמד מתמטיקה ואנגלית בבית ספר".

כך מחנכים לחינוך בלתי פורמלי

מאחורי החינוך הבלתי פורמלי עומדים אנשי חינוך שצריכים לעבור הכשרה מקצועית ייעודית. בדיוק בשביל זה הוקם מסלול הצוערים לחינוך הבלתי פורמלי כחלק מתכניות הצוערים לשלטון המקומי בעמותת 'שותפויות אדמונד דה רוטשילד', כמיזם משותף בין משרד החינוך, קרן אדמונד דה רוטשילד, מפעל הפיס ושותפים נוספים.

חינוך בלתי פורמלי (צילום: עמותת שותפויות רוטשילד)
מאחורי החינוך הבלתי פורמלי עומדים אנשי חינוך שצריכים לעבור הכשרה מקצועית ייעודית | צילום: עמותת שותפויות רוטשילד

מטרת העל של התוכנית היא להכשיר צעירים מוכשרים ומובילי שינוי לתפקידי מפתח ברשויות המקומיות וספציפית בתחום החינוך הבלתי פורמלי. הרשויות המקומיות אליהן מיועדים בוגרי התוכנית הינן רשויות במדד סוציו אקונומי 1-5 - כלומר, רשויות בהן, לרוב, מערכת החינוך הבלתי פורמלי זקוקה לחיזוק נוסף.

לדברי וקסלר, ישנה חשיבות עליונה לדאוג לכך שכלל הרשויות יספקו לילדים מערכת חינוך בלתי פורמלית ראויה – בין אם ברהט, בתל אביב, בקרית שמונה או בכפר סבא, כי "לכולם מגיעה את אותה ההזדמנות".

כרטיס כניסה לתפקיד אסטרטגי

בכל שנה נבחרים כ-20 צוערים להשתתף בתוכנית ההכשרה האקסקלוסיבית הכוללת בתוכה לימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי ותעודת הוראה במכללת "אורנים". במהלך התקופה, האורכת 3 שנים, מקבלים הצוערים מלגת קיום ומלגת לימודים המאפשרות להם להתפנות להכשרה וללמידה האינטנסיבית הנדרשת מהם.

עם סיום התוכנית משובצים הצוערים בתפקידים בדרג כניסה בעלי פוטנציאל השפעה אסטרטגי גבוה במיוחד, זאת למשך 4 שנים. בין היתר מגיעים הבוגרים להיות עוזרי מנהל אגף חינוך ועוזרי מנכ"ל רשות לפיתוח שיתופי פעולה, מפתחי תוכן עבור החינוך הבלתי פורמלי ועוד.

"אנחנו מבטיחים לצוערים תפקידים בצמוד לדמויות מפתח ברשויות" מסבירה וקסלר. "באופן כזה, הם יכולים לקדם את מערכת החינוך הבלתי פורמלי ברשות המקומית ואיתה את כל הקהילה".

חינוך בלתי פורמלי (צילום: עמותת שותפויות רוטשילד)
לקדם את מערכת החינוך הבלתי פורמלי ברשות המקומית | צילום: עמותת שותפויות רוטשילד

"היכולת להשפיע על מערכת או לפתח אותה תלוי בהון האנושי"

"הצוערים לומדים לעומק נושאים כמו היכרות עם השלטון המקומי והשלטון המרכזי, הובלת שינוי, תוכן של חינוך בלתי פורמלי והיכרות מעמיקה עם החברה הישראלית על שלל גווניה", מדגישה וקסלר. "למעשה, אנו מכשירים משרתי ציבור שהם סוג של בבואה של החברה הישראלית, כי כך השירות לכלל החברה יהיה הטוב ביותר".

ואיך זה נראה מהשטח? מאי פינטו, צוערת בשלב ההכשרה, מספרת לנו על החוויה שלה: "זו הזדמנות אדירה ללמוד ולהתפתח, יחד עם קבוצה של אנשים שהופכת לחלק משמעותי מהדרך ומהעתיד שלי. ההתנסות בעבודת השטח לימדה אותי המון, פיתחתי יכולות מקצועיות ויצרתי קשרים עם מנהלי אגפים בעיריית ירושלים. ההתנסות במסגרת התוכנית איפשרה לי לצבור הרבה ניסיון כבר במהלך לימודי התואר הראשון"

עפיפה מנסור, צוערת בהשמה המשמשת כיום כרפרנטית פרויקטים ושותפויות בחינוך הבלתי פורמלי בעוספיא, מספרת על העשייה שלה "בתפקידי אני אחראית על כתיבת תכנית אסטרטגית ל-5 השנים הקרובות עבור החינוך הבלתי פורמלי ביישוב, בנוסף יזמתי ואני מובילה את פורום החינוך הבלתי פורמלי היישובי. פורום אשר מקדם פרויקטים משותפים וגורם לכך שפעילות החינוך הבלתי פורמלי תהייה יותר נוכחת ונגישה לכל הילדים והנערים בעוספיא"

"בשורה התחתונה, היכולת להשפיע על מערכת ולפתח אותה תלוי בהון האנושי", מסכמת וקסלר. "אם נצליח להביא לתוכנית ההכשרה את האנשים הכי טובים, מסורים וחדשניים, הם ימתחו את המערכת למעלה".