שנה לא פשוטה עברה על כולנו - עסקים שנסגרו, אנשים שנאלצו לבלות ימים שלמים בין קירות הבית כשהם חרדים לבריאותם, תלמידים שהתבקשו ללמוד דרך הזום ואנשי חינוך שהיו צריכים להתאים את עצמם למציאות המשתנה ולעשות הכל על מנת שהחינוך של ילדינו לא יפגע.

אוסקר החינוך הירושלמי הוא טקס ייחודי ויוצא דופן המתקיים במערכת החינוך העירונית של ירושלים זו הפעם השלישית, כאשר כל מטרתו היא להוקיר תודה לאותם אנשי ונשות חינוך שעומלים קשה בכל שנה, והשנה במיוחד. הוא מתחיל כשתלמידים, הורים, וקולגות במערכת החינוך ממליצים על מחנכים ומחנכות בעיר כמועמדים בקטגוריות הרבות, שראויים לדעתם להיות אנשי החינוך המצטיינים בירושלים. השנה התקבלו לא פחות מ-6,000 המלצות כאלה על מועמדים בקטגוריות השונות.

אוסקר החינוך הירושלמי (צילום: ריקי רחמן)
אוסקר החינוך הירושלמי | צילום: ריקי רחמן

האוסקר לא מסתכם רק בבחירת המנהלת המצטיינת או המורה המצטיין. בטקס חולקים כבוד גם לשאר האנשים שהופכים את ההגעה לבית הספר למשמעותית עבור התלמיד. השומר, אב הבית, המזכירה, היועצת, הגננת, הסייעת וכמובן המורה והמנהלת – כולם מקבלים קטגוריות משלהם. בשנת הקורונה האחרונה התחדדה חשיבותן של שתי דמויות חינוכיות נוספות בבית הספר: עובדת סוציאלית ומטפלת, שזכו גם הן לקטגוריה משלהן.

שנת הקורונה וההשפעה שלה על המועמדים

הטקס השנה משקף במידה רבה את שנת הקורונה, שהשפיעה על בחירת המועמדים לקטגוריות השונות. כך למשל, הפסיכולוגית איה נשאף, העובדת בבתי הספר בבית חנינא, מוכרת בבתי הספר כפסיכולוגית מקצועית ומסורה שנוכחת מאוד בבתי הספר. בתקופת הקורונה היא בלטה במיוחד, כאשר בזכות שליטתה בעברית וערבית סייעה לשירות הפסיכולוגי החינוכי אותו מפעיל מינהל החינוך להנגיש חומרים מקצועיים להורים, לתלמידים ולצוותי חינוך.

אפרים מנדל, המועמד בקטגוריות אב הבית, נבחר כמועמד בין היתר כי עם תחילת הקורונה הוא הפך לאיש למשימות מיוחדות באשכול הגנים בו הוא עובד. כשהגנים היו סגורים, הוא זה שחילק ערכות לימוד מוכנות לבתי התלמידים בשביל שיוכלו להמשיך ללמוד גם מהבית, והכין את הגנים לפתיחה מחודשת תוך שמירה על ההיגיינה ונהלי הזהירות המתבקשים.

אוסקר החינוך הירושלמי (צילום: ריקי רחמן)
אוסקר החינוך הירושלמי | צילום: ריקי רחמן

אך המועמדויות השנה שיקפו הישגים נוספים. כך למשל, המנהל האני סנדוקה, נבחר כמועמד בשל היותו מנהל בעל חזון ויושרה מקצועית, שמאופיין בהשקעה, מחוייבות וקשר אישי עם כל תלמיד. בית הספר המדעי-טכנולוגי שהאני עומד מאחוריו הוא בית ספר ראשון מסוגו במזרח ירושלים, ומשקף את המהפכה החינוכית המתרחשת בשנים האחרונות גם במזרח העיר. כיום מדובר באחד מבתי הספר המבוקשים במזרח העיר, והרבה מכך הודות לעבודתו המסורה של האני.

את רשימת הזוכים המלאה תוכלו לראות כאן.

אז איך בוחרים מועמדים?

את ההמלצות שהתקבלו, מנח"י (מינהל חינוך ירושלים) מצמצם בהתאם לקריטריונים איכותיים (האדם העולה מתוך ההמלצות) ומספריים (למשל, אם מועמד מסוים זכה להמלצות רבות). הליך זה מצמצם את המועמדים למאות בודדות. לאחר מכן, וועדת המורכבת מנציגי ההורים ונציגי מנח"י מצמצמת את המועמדים לחמישה בכל קטגוריה, ולבסוף – נבחרים 12 הזוכים הסופיים.

את המועמדים בקטגוריות השונות אפשר למצוא כאן.