חינוך הוא מקצוע מאתגר מאוד,  אנשי חינוך נמצאים תחת ביקורת מתמדת מצד גורמים רבים: מנהלים, הורים, תלמידים והציבור הרחב.

למרות אתגרי המקצוע מערכת החינוך מקבלת אליה מדי שנה בוגרים שבחרו בחינוך מתוך אהבה אמיתית למקצוע ורצון להביא לשינוי ולא מתוך הכרח.

"מעמד המורים נפגע קשות לא רק בארץ אלא בעולם כולו. היחס למורים הוא כעובדים של המערכת ולא כאנשי חינוך", אומרת ד"ר תמי הופמן, ראש תכנית המצטיינים במכללת סמינר הקיבוצים ובעבר מורה להיסטוריה. "קיימות מדינות מעטות בעולם המערבי שלא רק הבינו שחינוך הוא הדבר החשוב ביותר, אלא גם מיישמות את זה; ביניהן נמצאת פינלנד, שתכנית הכשרת המורים שלה היא בין הטובות והמובילות בעולם ".

"חשוב שאנשי החינוך יהיו מנהיגים"

לדבריה של ד"ר הופמן, הפתרון מתחיל ונגמר בהכשרת מורים. "כדי שדימוי מערכת החינוך ישתנה, חייבים להכשיר מורים עם נתוני קבלה גבוהים שמביאים איתם כישרון, חריצות, יוזמה ורצון אמיתי לשינוי", היא אומרת. מהסיבה הזו, הקימו בסמינר הקיבוצים את תכנית המצטיינים, אליה מתקבלים סטודנטים מכל המסלולים, על סמך נתונים גבוהים וראיון אישי.  התכנית היא חלק מתכנית ארצית של משרד החינוך לסטודנטים מצטיינים בכל המכללות להוראה. עם זאת, כל מכללה מעצבת את התכנית שלה באופן שונה.  הסטודנטים מקבלים מימון מלא של הלימודים, שנמשכים 3 שנים במקום 4,  בתוספת מלגת קיום של כ 5000 שקלים בכל שנת הלימודים. אבל, מעבר לתנאי המלגה, הסטודנטים  לומדים במסגרת מרתקת ששמה במרכזה את דמות המחנך או המחנכת והרצון לחולל שינוי בחינוך ובחברה.

ד"ר תמי הופמן (צילום: יחסי ציבור)
ד ר תמי הופמן | צילום: יחסי ציבור
"המטרה של התכנית היא שבוגריה יהפכו לאנשי חינוך מצוינים עם כושר מנהיגות, עם רוחב אופקים ושאר רוח", מסבירה ד"ר הופמן. בתכנית משתתפים בכל שנתון  כ-35 סטודנטים מכל המסלולים והמחלקות במכללה; כשבמקביל למסלול לימודיהם הרגיל, הם לומדים במסגרת תכנית המצטיינים קורסים ייחודיים, פוגשים מרצים מעוררי השראה וכן משתתפים בהתנסויות מעשיות. "אנחנו עובדים בשני ערוצים. הראשון, הוא להקנות לסטודנטים השכלה רחבה ולאתגר אותם בתחומים שונים - החל במדעי הרוח וכלה במדעים מדויקים. השני, הוא להפוך את הסטודנטים לאנשי החינוך הטובים ביותר שהם יכולים להיות, ולמנהיגים במערכת החינוך - מבחינתנו הם סוכני השינוי".

התכנית שהתפתחה מאוד בשנים האחרונות בראשותה של קודמתי לתפקיד, ד"ר תמר קטקו, ויחד עם צוות מרצים מובילים ומעולים במכללה,  מפגישה את הסטודנטים עם מגוון נושאי תרבות וחברה שנלמדים גם מבחינה עיונית ותיאורטית,  אבל גם עומדים במבחן המעשה דרך התנסויות ייחודיות במגוון בתי ספר.

מה החשיבות של המצוינות במערכת החינוך?

"התפקיד החשוב ביותר במערכת החינוך הוא של המורים והגננות, כי הם אלה שפוגשים את הילדים בשלבים השונים של חייהם. אנשי החינוך מביאים את עצמם לכיתה, את הידע, מיומנויות החשיבה והתפיסות חינוכיות שלהם, מעצבים את הילדים ומאפשרים להם להפוך לאנשים חושבים ומעורבים בחברה. לכן חשוב שאנשי החינוך יהיו מצוינים, מנהיגים ומעורבים חברתית".

מורה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
התפקיד החשוב ביותר במערכת החינוך הוא של המורים והגננות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

מה מושך אנשים מצטיינים להגיע דווקא לחינוך?

"בשנים האחרונות אני רואה הרבה אנשים צעירים שמגיעים להוראה עם ההבנה שדרכם יבוא השינוי החברתי-תרבותי. לסטודנטים בתכנית המצטיינים יש נתונים גבוהים, כך שהייתה להם ברירה, והם החליטו לבחור בחירה ערכית ומודעת, במקצוע שנחשב פחות יוקרתי אך אין חשוב ממנו".

מי הם אנשי חינוך מצטיינים בעינייך?

"יש לא מעט ויכוחים סביב השאלה הזו - האם המורה המצטיינת היא זו שיודעת את החומר מעולה ומלמדת נהדר, או מי שעוסקת בדמותו של הילד. בעיניי, מורים מצטיינים הם כאלה שקודם כל יש בהם אהבה גדולה מאוד לילדים ולחינוך; אנשים פתוחים וסקרנים, בעלי יכולת למידה, גמישות ונכונות להשתנות ולהכיר את העולם של התלמידים שלהם, כי מורה חייב להמשיך להתפתח כל הזמן; ואנשים בעלי עושר אינטלקטואלי ותרבותי. מורים כאלה יכולים להפוך את חווית בית הספר למשמעותית ונוגעת עבור התלמידים".

מורה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
בסופו של דבר, הסטודנטים מוצאים את המחנך או המחנכת שבהם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

"אנחנו גאים מאוד בתכנית המצטיינים", מסכמת ד"ר הופמן. "יש משהו במפגש של הסטודנטים מהדיסציפלינות השונות במרחב של המכללה, שהוא מרחב מאוד מאפשר, פתוח ודינאמי, שהופך את שלוש שנות ההכשרה למסע עבור הסטודנטים. בסופו של דבר, הסטודנטים מוצאים את המחנך או המחנכת שבהם, ומביאים את עצמם באופן המיטבי לכיתה או לגן, כך אנחנו מאמינים".