כיתה ח1 מפתיעה אותי ביום ההולדת
כיתה ח1' מפתיעה את גיל ביום ההולדת

שם המורה: גיל גרדוש, מורה למדעים של שכבת ט' בקריית חינוך ע"ש רון ארד הייטק היי ברחובות
גיל: 31
סטטוס: נשוי
מגורים: רחובות
לימודים: תואר ראשון בהוראת מדעים בנתיב חינוך דמוקרטי - סביבתי במכללת סמינר הקיבוצים


איך נראה היום שלך?
אני מתארגן מהר בבוקר, לפעמים תוך רבע שעה מצלצול השעון המעורר אני כבר מחוץ לבית. אם מזג האוויר סביר אני רוכב לעבודה באופניים. בסוף יום העבודה נשאר לסגור קצוות - שיחות עם תלמידים, דיונים חינוכיים תמידיים, בדיקה ומשוב על עבודות ומבחנים. אחר הצהריים אני מבלה זמן איכות עם בת זוגי (בדרך כלל מבשלים משהו ביחד או מנגנים בגיטרה), מנצל את הזמן ללימודים אישיים שלי או לבילוי עם חברים. אחת לשבוע אני משתדל לצאת למקום פתוח לצלם, זה ממלא אותי באנרגיות.

סיפרו לנו שאתה מעורר השראה. מדוע?
לפני שעברתי לעסוק בהוראה צברתי ניסיון בחינוך הבלתי פורמלי (בעיקר בתנועת הצופים), בשנת שירות, בגרעין נח"ל בצבא, וחזרה כבוגר לשבט הצופים בו גדלתי. אני משתדל להביא איתי לכיתה את הכלים והגישה החינוכית שרכשתי בתנועה - קשר אישי משמעותי עם התלמידים, אחריות גדולה, חופש בחירה, בניית אמון והרבה יצירתיות.

מה מניע אותך בחיים?
אני אוהב את מה שאני עושה, ואת השותפים לדרך. אני מרגיש שניתנת לי הזדמנות להשפיע ממש על הקהילה סביבי.

מי או מה מעוררים בך השראה?
הרבה דברים! מוזיקה חיה, טבע וטיולים, אנשים שמוכנים לעבוד קשה עם מעט תמורה חומרית בשביל חווית סיפוק, תלמידים אמיצים שמפתחים תחביבים יצירתיים כמו נגינה ביוקללה, גרפיטי או אפילו תכנות רובוטים, לרקוד סלסה.

הפסקת שישי שהפכה לאירוע מסורתי של שירה בציבור
הפסקת שישי שהפכה לאירוע מסורתי של שירה בציבור | צילום: עידו אלמלם

ספר לי דעה קדומה רווחת על מורים
ששעות העבודה שלנו נוחות. אולי יש דרך פלא לסיים את יום העבודה מוקדם, אני עוד לא מצאתי אותה. זו עבודה מסביב לשעון.

איך אתה מתמודד עם הרגעים הקשים במקצוע?
יש תסכולים ואכזבות בדרך, זה טבעי בעבודה כל כך מעורבת רגשית. מעגלי החברים מהתנועה והלימודים, וצוות המורים האיכותי תומכים מאוד כשצריך. אני משתף גם את נוי, אשתי, והיא תמיד מורידה אותי לקרקע.

מה העצה הכי טובה שקיבלת כסטודנט?
לשתף את התלמידים ברגשות שלי. בתחילת הדרך הייתי מסתיר מהתלמידים את מצב הרוח שלי, הרגשתי שאני חייב להיות במיטבי בכל פעם שאני נכנס לכיתה. זה בלתי אפשרי כמובן - באחד הימים הגעתי לבית הספר עצוב ועייף מאוד. מול הכיתה ניסיתי לשדר 'עסקים כרגיל', והתלמידים לא עשו לי חיים קלים באותו שיעור. באחת ההפסקות ניגשה אלי אחת התלמידות ואמרה לי שאני נראה לה 'מבואס'. עניתי שהיא צודקת, והיא הציעה לי להגיד את זה לכיתה בפעם הבאה, כי הם יעזרו לי ויתנהגו באחריות גדולה יותר. ניסיתי את העצה והיא צדקה לגמרי.

מה אתה לומד מהתלמידים שלך?
הם אפילו לא מודעים לכך, אבל הם מעין מראה נפלאה, משקפים לי כשאני מתרגז, מתעקש על עקרון, פתוח מדי ומפוזר. קשה להתמודד עם מראה מתמדת כזו, אבל גם מאוד מפתח את המודעות העצמית.

שתף אותנו בחוויה משמעותית מלימודי ההוראה
ביקרתי בבית הספר הפתוח בערד והחוויה הייתה מטלטלת - התלמידים חופשיים לגמרי לבחור לאילו קורסים להיכנס, אם בכלל. חלק מהתלמידים בוחרים לשחק בחצר כל היום. אחרים לומדים יחד בקורס קרימינולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. חזרתי משם עם טונות של חומר למחשבה.

האם השתנית מאז שהפכת למורה?
כן, למדתי כמה חשוב לי לשמור על מקום בו אני נשאר תלמיד. למדתי צילום ובניית אפליקציות כהעשרה. בלי מסגרת לימודית משלי אני מרגיש שאני מתרוקן.

כנס מנהלים בביה
כנס מנהלים בביה"ס - מציגים את המודל החינוכי | צילום: הדר אהרון

איך תתאר את התלמידים הישראלים?
ביקורתיים, מתקשים לתת אמון, וגם יצירתיים בטירוף ופורצי גבולות.

מה הרגע הכי מרגש שחווית במהלך עבודתך?
יש הרבה כאלה, אבל הם אישיים. אני מתרגש בכל פעם שתלמיד או תלמידה סומכים עליי ומשתפים אותי במשהו אישי. לפעמים הם מתמודדים עם אתגרים בלתי נתפסים, ומרגש אותי כשהם בוחרים להתייעץ איתי.

מיהו מורה טוב, ומדוע?
מורה טוב הוא מורה שיודע לתת אמון. זה אולי המשאב החשוב ביותר במערכת חינוכית, וגם אחד החסרים ביותר בחברה סביבנו. הניסיון לימד אותי שכשנותנים אמון אמיתי במישהו, הוא יטה לבחור בחירה אחראית ומושכלת.

יש לך סודות לחיים מאושרים?
מה שעובד אצלי זה לשמור על התחביבים שלי, ולבחור לעבוד מסגרות בהן נמצאים אנשים מעוררי השראה ומאושרים בפני עצמם.

מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה המובילה לחינוך והוראה, מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני, הסבה להוראה ולימודי תעודה.
03-6901200