לוח וגיר הם כבר מזמן נחלת העבר, מהמורים של ילדינו אנחנו מצפים להרבה יותר מאשר לימודי ליב"ה. תפקידם של מורים הוא לתווך בין ילדים לבין העולם ולהכין אותם לקראתו. מתוך ההבנה הזאת נולדה התוכנית "לבחור לראות", פרי יוזמתה של רותם פונד (26), סטודנטית ללימודי חינוך.

"לבחור לראות" התפתחה במסגרת ההאקתון החינוכי-חברתי של סמינר הקיבוצים. במהלכו גובשה קבוצה של סטודנטים וסטודנטיות, אשר נפגשים אחת לשבועיים לסדנה שנתית. "התכנים הם מגוונים ובאמצעותם אנחנו לומדים ודנים בנושא מיניות בריאה כפונקציה של הרצף ההתפתחותי, ועל זיהוי ואיתור פגיעות מיניות בקרב ילדים ונוער," מספרת פונד.

"מורים מפתחים היכרות עמוקה עם הילדים, עובדה זו מאפשרת לאתר ולזהות שינויים בהתנהגות היכולים להצביע על פגיעה," אומרת פונד, "בעיניי, חשוב שהתלמידים ימצאו אוזן קשבת ועיניים פקוחות מצד המורים והמחנכים שלהם. עם זאת, אין לנו יומרה להפוך מורים למטפלים מוסמכים," היא מבהירה, "המטרה היא להציף את גודל התופעה ולהנגיש את הכלים הדרושים לטיפול נכון ומעמיק, החל בזיהוי הפגיעה ועד להתמודדות היום-יומית."

לפי תפיסתן של פונד ושל שותפתה למיזם מיטל הרטמן, מרצה בסמינר ומנהלת תוכנית ״החממה  ליזמות חינוכית״ של סמינר הקיבוצים, מורים צריכים להיות אקטיביסטים ולשמש כסוכני שינוי של החברה. "מסלול החממה מכשיר נשות ואנשי חינוך שיודעים לחולל שינוי בכל מרחב שהם נמצאים בו ברוח התרבות הדמוקרטית," אומרת הרטמן. "אנחנו מאמינות שמערכת החינוך חייבת להיות רלוונטית לעולם משתנה ושפרחי ההוראה חייבים לקבל הכשרה בהתאם. יזמות ואקטיביזם – זו דרך לייצר שינוי, דיאלוג בין פרט לקהילה. מורים צריכים לדעת לזהות אי-נחת בחברה שבה הם פועלים, בקרב הילדים, בקרב ההורים, ואז לייצר פעולה לשינוי המציאות."

"ההשקעה בילדים צריכה להתחיל בילדים ולהסתיים בחומר הלימוד, ולא ההפך"

פונד התחילה את לימודיה בסמינר הקיבוצים בחוג לחינוך יצירתי, כשהבינה שזהו המסלול שבו תוכל לשלב את אהבתה לעיצוב ואת היצירתיות שבה יחד עם האהבה לילדים. "חיפשתי דרך לשלב את תחום העיצוב עם הניסיון שלי בהדרכות ובחינוך ולהשתמש בהתמחות המקצועית ככלי עזר. התוודעתי במקרה, במהלך שיטוט באינטרנט, למסלולי הלימוד שקיימים בסמינר הקיבוצים והבנתי שאוכל לחבר את שתי האהבות," היא מספרת.

נושא הפגיעות המיניות והשיח על אודותיו היה חשוב לרותם עוד לפני שהגיעה לסמינר הקיבוצים, ובמסגרת לימודיה במכללה היא הבינה שהיא יכולה לתרום ולייצר שינוי. "הייתי רכזת מניעת הטרדות מיניות באגודת הסטודנטים והסטודנטיות, התפקיד גרם לי להבין שיש עוד הרבה מה לעשות, שיש דרכים נוספות להנגיש את הנושא, כי עדיין קיים חשש להתלונן."

"ד"ר הדס דקל, מנהלת היחידה ליזמות חינוכית בסמינר הקיבוצים, ראתה שהנושא הזה בוער בי והפנתה אותי להאקתון החינוכי-חברתי של סמינר הקיבוצים, שבו השתתפנו מיטל ואני במטרה   להטמיע הכשרת חובה בנושא מיניות במוסדות להכשרת מורים. ילדים שאינם נחשפים לתוכני מיניות בריאה, אינם יודעים היכן עובר הגבול. עובדה הנכונה גם לגבי המורים. ההשקעה בילדים צריכה להתחיל בילדים ולהסתיים בחומר הלימוד, ולא ההפך."

מחויבות מקצועית שמחברת גברים ונשים כאחד     

"לאחר הפגישה הראשונה, כולנו יצאנו בתחושה של 'איך זה לא קרה קודם?'. כל העכבות והחששות מתפוגגים כשמתחילים ומתחילות לדבר. זו קבוצה מדהימה ומגובשת, שעוברת תהליך אישי וקבוצתי של חקר עצמי, ובמהלכה מתגבשת ההבנה מהן העמדות שלנו לגבי מיניות בריאה ולצד זה, הבנת תפקידנו כסוכני שינוי בנושא. אנחנו מקוות להמשיך ולהרחיב את התוכנית בשנים הבאות," היא מסכמת.

"לרותם יש תעצומות נפש שהתחברתי אליהן מיד," מוסיפה הרטמן, "לשתינו מפריע שנושאים של  מיניות ומגדר במערכת החינוך מופרטים להדרכות חיצוניות שמגיעות לבית הספר. הבעיה היא שברגע שהמדריכה למיניות עוזבת את בית הספר, השיח יוצא יחד איתה. השאיפה שלנו היא שצוותי חינוך ייקחו בעלות על השיח הזה, בעקבות למידה והתנסות. סטטיסטיקות מראות כי פגיעות מיניות בקרב ילדים מתרחשות בשכיחות גבוהה – וכחברה אסור לנו לעמוד מנגד. זה קיים ועלינו לבחור להישיר מבט לתופעה ולמנוע אותה. מכאן גם שמו של המיזם – "לבחור לראות" – השם שרותם הגתה מתוך דרישה לאקטיביות לעומת הפסיביות שקיימת בפועל.״    

בשנה הקרובה מתכננות פונד והרטמן לקיים מסלול הכשרה לקבוצה של 15–20 מרצות בסמינר הקיבוצים, כדי שיוכלו להמשיך ולהכשיר פרחי הוראה לקידום השיח. בהמשך הן רוצות להקים קבוצות נוספות של סטודנטים וסטודנטיות שיבחרו לראות ויהיו חלק מן השינוי. "גילינו פתיחות והבנה בסמינר הקיבוצים, שזו מכללה שמובילה את הדגל לשינוי במרחבים חינוכיים. בעוד חמש שנים אנחנו מקוות שכל תלמידי החינוך וההוראה בסמינר הקיבוצים יצטרכו לעבור הכשרת חובה כחלק מתעודת ההוראה ושמכללות נוספות ברחבי הארץ יאמצו את היוזמה," אומרת הרטמן. "במקביל, אנחנו רוצות להפוך את השיח על מיניות של כלל המחנכים והמחנכות בישראל, לא רק כשיח פסיכולוגי שמתקיים במרחב הפרטי אלא גם כשיח פוליטי ופמיניסטי שחושף את מנגנוני הכוח והדיכוי שמאפשרים את הפגיעות המיניות הרבות. נבקש לסייע לחברה הישראלית להנכיח בקרב הילדים מיניות בריאה ובכך לצמצם את הפגיעות שנובעות מהיעדר שיח וליווי."

מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה המובילה לחינוך והוראה, מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני, הסבה להוראה ולימודי תעודה.
לפרטים נוספים: 03-6901200