"כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו", אמר הרב שלמה קרליבך. הרב קרליבך תיאר במדויק את החשיבות של הקשר האישי בין הילד למבוגר בדרך ליצירת ביטחון עצמי, אבל היום, מומחים מתארים מכלול של מעצבי זהות בגיל הרך. כולם, משפיעים על התודעה של הילדים ועל האישיות שלהם, שבשלב זה עדיין מתעצבת.

"החוויות המשמעותיות והזיכרונות המשמעותיים שמלווים אותנו הם משנות הילדות, בשנים האלה אנחנו שמים את הדברים שנישא בתרמיל שלנו להמשך חיינו", אומרת ד"ר נירה ואלה, ראשת המחלקה לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים. . "סביב הילד ישנם מעגלים שהולכים ומתרחבים: המשפחה, חבורת הילדים בגן, המבוגרים שאינם בני משפחה ואף הקהילה המקומית. כל המעגלים האלה קשורים באופן זה או אחר לגן, ולכן חווית הילדות בגן היא חוויה מעצבת זהות".


ד"ר ואלה מסמנת שבעה דברים מרכזיים בגן המשמשים כמעצבי זהות של הילדים:

1. האינטראקציה בין הילדים: "איכות הקשר בין הילדים בגן, היכולת של הילדים לבוא לידי ביטוי בקבוצה והחוויות המשמעותיות שהם חווים יחד - כולם תופסים מקום מרכזי בעיצוב הזהות של הילדים. לכן, גנים שבהם קבוצת הילדים מותאמת ולא גדולה מידי כזו המאפשרת אינטראקציה ספונטנית בין הילדים, הם עדיפים, כדי לאפשר לילדים לבוא יותר לידי ביטוי".

חינוך לגיל הרך
אינטראקציה ספונטנית בין ילדים עדיפה | אילוסטרציה: Shutterstock

2. הקשר בין הילדים לצוות החינוכי בגן: "כל ילד הוא עולם ומלואו, ומידת הרגישות, הזמינות והפניות של המבוגרים לילדים בגן היא חשובה מאוד. הדברים האלה באים לידי ביטוי באופנים שונים, למשל - עד כמה המבוגרים רואים את הילדים ואת מה שהם חווים לעומק? עד כמה הם קשובים אליהם? עד כמה הילדים מרגישים שהגן הוא מקום בטוח עבורם? עד כמה הם מרגישים שהאינטראקציה עם המבוגרים נוחה להם? יש גנים שבהם רואים בעיקר את 'ילדי הקצוות', ולא כל כך רואים את הילדים שבאמצע, כך שאותם ילדים מרגישים שהם צריכים להיאבק על המקום שלהם".

3. כיצד נבנתה התכנית בגן: "קיים הבדל משמעותי בין תכנית פורמאלית-דידקטית שמזכירה את התכנית בבתי הספר, לבין תכנית בלתי פורמלית שבה הילדים צוברים חוויות משמעותיות. בשלב הזה של הילדות, הידע עצמו חשוב פחות, ומה שמהותי יותר הוא שהלמידה תהיה משמעותית ורלוונטית, למידה שמחוברת לעולם של הילדים. לכן, לא צריך להתאים את הילדים לתכנית הלימודים, אלא להתאים את התכנית אל הילדים".

חינוך לגיל הרך
לא להתאים את הילד לתוכנית אלא את התוכנית לילד | אילוסטרציה: Shutterstock

4. המעורבות של ההורים: "הגן צריך להיות מקום עבור הילד וכן עבור המשפחה שלו. כלומר, הקשר בין הגננת להורים לא צריך להסתכם בדברים מנהלתיים, אלא בשיח משמעותי ועבודה עם ההורים. מעבר לכך, גננת שמערבת את ההורים באופן נכון מהווה מודל עבורם לסבלנות, הקשבה והתבוננות בילד. גננות והורים צריכים להיות בני ברית בגידול הילד".

5. ההקשר הקהילתי-חברתי-תרבותי: "אחד הדברים החשובים עבור למידה משמעותית הוא החיבור הרגשי בין הנעשה בגן לבין הסביבה והקהילה המקומית, בין אם מדובר בתל אביב ובין אם בקיבוץ. כלומר, המטרה של הגננת היא לא רק שהילדים ילמדו לשיר ולרקוד, אלא ליצור עבורם את התחושה שהם חלק מהקהילה המקומית ויצור עבור הקהילה את התחושה שהגן הוא שלה. זו עבודה מורכבת ומערכתית, אבל מדובר בגורם שמעצב זהות ושייכות".

6. התנאים הפיזיים: "ילדים בגיל הרך זקוקים למרחב פיזי שבו הם יכולים להתנועע בחופשיות. בגילאים האלה, הם לא אמורים לשבת כל כך הרבה שעות, הם אוהבים וזקוקים לתנועה ולמרחב שאתו ובאמצעותו ינהלו דיאלוג לא מילולי. למעשה, אם היו מאפשרים לילדים לנוע יותר, היינו רואים פחות ילדים עם קשיים ובעיות של חוסר ויסות והשמנת יתר בגיל הרך. "כשהגן צפוף, אין לילדים מרחב כדי לפעול ותחושת המחנק גדלה. בארצות הברית, למשל, יש תכניות העוסקות באיכות הסביבה החינוכית ובהן נקבע מרחב אופטימלי לילד. התנאים הפיזיים באים לידי ביטוי גם באביזרים ובצעצועים שנמצאים בגן, באוכל וכמובן בניקיון".

חינוך לגיל הרך
הגננת - הברית של ההורים | אילוסטרציה: Shutterstock

7. לחצים שמופעלים על הילדים: "כבר בגיל הרך מופעלים על הילדים לחצים גדולים להגיע להישגים, בחשבון וקריאה והכנה לכיתה א', זה מטריד מאוד. הילדות היא תקופה משמעותית שאיננה הכנה לכתה א'. ילד שמתאמן בגן ומתנסה, שלא נמנע מהתמודדות ותסכול, יבוא מוכן לבית הספר ויוכל לתפקד כתלמיד."

אז כן, כאמור, הגן הוא תקופה מעצבת בחיי ילדים, אבל איך מתרגמים את כל הידע הזה לכדי הכשרת גננות ואנשי מקצוע? איך מוודאים שהאנשים שמטפלים בילדי הגן מודעים לכל הגורמים המשפיעים הללו, ואיך מוודאים שדור העתיד שלנו בידיים טובות ומבינות?

במכללת סמינר הקיבוצים מכשירים אנשי חינוך לגיל הרך בשלושה נתיבי הכשרה, המשקפים, לדברי ד"ר ואלה, את השקפת העולם הפלורליסטית-הומנית של המכללה. שלושת הנתיבים ייחודיים למכללת סמינר הקיבוצים. האחד, נתיב החינוך מיוחד לגיל הרך, משלב הכשרה לגני ילדים רגילים-אופייניים ולגני ילדים בחינוך המיוחד. השני, הנתיב היצירתי, במרכזו שילוב האמנויות בחינוך: מוסיקה, תיאטרון, אמנות, תנועה ועוד. שפת האמנויות תומכת בשונות בין הילדים ובהתאמת התוכנית למגוון הילדים בגן. הסטודנטים עוברים תהליך הכשרה ספיראלי בו הם מכירים את עצמם, את הילדים בגיל הרך ואת האינטראקציה איתם. המסלול הדיאלוגי מדגיש את השותפות של הילדים בגן ואת מרכזיותם בהתוויית תוכנית הלימודים בגן. ילדים הם בעלי יכולת ואמירה, אנחנו המבוגרים צריכים להקשיב להם - "תכנית הלימודים נבנית בהתאם לדברים שמעניינים ומעסיקים אותם", מסבירה ד"ר ואלה, "אנחנו לומדים לצפות, להקשיב ולהאמין בילדים". תוכניות ההכשרה במכללת סמינר הקיבוצים מכוונות להכשרת גננות שתהיינה משמעותיות לילדים, להוריהם ולקהילות בהן הן תעבודנה.

מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה המובילה לחינוך והוראה, מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני, הסבה להוראה ולימודי תעודה.
03-6901200