תמיד תהיתם מה עושים מעצבי חוויית משתמש בעולם העבודה הנוכחי, אבל לא היה לכם את מי לשאול? חולמים לעבוד כמעצבי אתרים ואפליקציות ורוצים לבדוק האם המשרה בכלל מתאימה לכם? בשיתוף אתר MyRole בדקנו את כל מה שחשוב לדעת על המשרה – דרך נתונים סטטיסטיים וחוכמת ההמונים.

איפה עובדים בזה?

בשנים האחרונות תחום חוויות המשתמש הפך לחלק בלתי נפרד מכל פתרון ממוחשב כמעט, לכן לא מפתיע שהתפקיד הפך לנפוץ כל כך בתעשיית ההיי טק, אבל לא רק. אנשיUX  עובדים לעיתים כעצמאיים נותני שירותים לחברות שונות או כעובדים במשרה שכירה בסטרטאפים, במשרדי פרסום ובתאגידים גדולים.

מה תכל'ס עושים?

המשימות העיקריות כוללות בניית קונספט עיצובי ותהליכי על בסיס מחקר וניתוח, אפיון ועיצוב בפועל, תוך עבודה בתוכנות רלוונטיות, בניית פרוטוטיפים (prototypes) לצד הגדרת צרכי משתמש ובניית בסיס לבחינתם. המטרה היא לייצר חוויית משתמש טובה ככל הניתן, לכן לרוב קיימות גרסאות רבות לכל פרויקט, נעשים הרבה תיקונים בעקבות ריג'קטים (rejects), ודואגים לבחינת פעולות המשתמשים באופן תדיר לצרכי שיפור. בחברות גדולות יותר, כשיש כמה אנשים במחלקת UI/UX, המשימות יכולות להתמקד יותר בצד האיפיוני לעומת הצד עיצובי, בעוד בחברות קטנות מעצבים נדרשים לתת מענה על כל קשת המשימות.

בפעם הקודמת בדקנו מה באמת עושים מאמני כושר בעבודה>>
כמה מרוויחים מנהלי משאבי אנוש>>>
מה צריך ללמוד כדי להיות פיזיותרפיסטים>>
מה באמת עושים יועצים אסטרטגיים?>>
למי מתאים לעסוק בעולם הקוסמטיקה?>>
האם באמת משתלם להיות תסריטאים בישראל>>
כל מה שצריך לדעת על עבודה כמאמנים בחדר כושר>>

על פי גולשי MyRole, מעצבי חוויית משתמש מבלים מעל 40% מזמנם בעבודת עיצוב, אפיון, מחקר בפועל ובפעולות מעטפת ביתרת הזמן. הם מקדישים לתכתובות מיילים פחות מ-20% מזמנם, ונמצאים בישיבות יותר ממקצועות אחרים באופן יחסי - מעט מעל 20% מזמנם.

חלוקת הזמן בתפקיד

בפעם הקודמת בדקנו כמה מרוויחים מנהלי משאבי אנוש>>

UX לעומת UI

שאלה שנשאלה לא מעט פעמים היא מה ההבדל בין UI ל-UX? לפי גולשי MyRole שעוסקים בתחום, ההבדל העיקרי נעוץ בכך ש-UI,ממשק משתמש, מתמקד בצד הויזואלי – עיצובי. בעוד UX נוגע לחוויית המשתמש ול"מסע" שלו באתר או באפליקציה. לכן אנשי UX עוסקים הרבה מאוד במחקר ובניתוח נתונים.

שווה לעבוד בזה?

את התשובה לשאלה הזאת נפרק לכמה קטגוריות:

שביעות רצון: מידת שביעות הרצון שניתנה למשרה הזו על ידי גולשי MyRole היא 9 מתוך 10. ציון גבוה במיוחד ואף חריג בהשוואה למקצועות אחרים, שמעיד כפי הנראה על מילוי צורך אומנותי וביטוי של כשרון במסגרת העבודה.

שכר: מעצבי חוויית משתמש עצמאיים מרוויחים בהתאם לפרויקטים בהם הם משתלבים, בעוד מעצב חוויית משתמש מתחיל שעובד במשרה שכירה, מרוויח בדרך כלל בין 12,000 ל-15,000 ש"ח בממוצע בשנותיו הראשונות. מעצבים בכירים או כאלו שהתקדמו לעמדות ניהוליות יותר, ירוויחו בין 20,000 ל-26,000 ש"ח בממוצע, אבל כאמור, השכר הגבוה יגיע לרוב לאחר שנות ניסיון רבות ובדרך כלל בשילוב עם סמכויות ניהוליות.

רמת הביקוש: לפי נתוני הגולשים, רמת הביקוש בשוק לעובדים שכירים בתחום נעה בין 7 ל-8 מתוך 10.

גיוון לעומת שחיקה: גולשי MyRole נתנו לתפקיד ציון 4 מתוך 5 ברמת הדינמיות והגיוון, וציון 1 מתוך 5 ברמת השחיקה. שני הציונים מעידים על רמת עניין גבוהה ורצון לעסוק במקצוע משך שנים ארוכות.

עומס בעבודה: מרבית הגולשים הגדירו את רמת העומס כבינונית והעניקו במדד זה ציון 3 מתוך 5.

כל מה שרציתם לדעת על תפקיד מעצב חוויית משתמש (אילוסטרציה: MIND AND I / shutterstock)
מהות התפקיד - להפוך את השימוש לפשוט ומובן | אילוסטרציה: MIND AND I / shutterstock

למי מתאים התפקיד?

שאלנו עובדים שעוסקים במקצוע "מה הן התכונות הכי חיוניות לתפקיד מעצב חוויית משתמש?", ומתוך מכלול התכונות שצוינו, "יצירתיות" היא התכונה שחזרה על עצמה הכי הרבה פעמים, ואחריה חזרה המילה "טכנולוגיה". המסר הכללי מהגולשים מכוון לכך שאנשיUX  חייבים להיות בעלי חוש עיצובי וגם בעלי אוריינטציה טכנולוגית גבוהה.

בנוסף, תחומי ידע שחזרו על עצמם כרלוונטיים לתחום הם "פסיכולוגיה קוגניטיבית" וכמה גולשים ציינו גם "הבנה תהליכית" כהיבט משמעותי.

מה התפקיד הכי בכיר בתחום?

מלבד בעלי עסקים עצמאיים רבים ומצליחים בתחום, בחברות גדולות ניתן להתקדם לניהול מחלקת UX ובמשרדי פרסום, בחברות לפיתוח אפליקציות או עיצוב אתרים, ניתן להתקדם למשרתArt director  ומנהל קריאייטיב.

מהי המגמה הכללית של המקצוע?

האתגר המרכזי במקצוע תמיד היה לגשר על הפער שבין האינטואיציה האנושית, לבין השימוש במערכות טכנולוגיות ובמסכים. או בקיצור: להפוך את השימוש לפשוט ומובן. עם הטכנולוגיות החדשות שנכנסות (כמו AR), חוויית המשתמש כל הזמן מתעדכנת ואיתה גם התכנון והעיצוב. בנוסף, אפשר לומר שבשנים האחרונות התחום מקבל יותר ויותר הכרה בחשיבותו גם מהזווית העסקית, ולא רק כחלק ויזואלי של המוצר.

קולות מהשטח: ומה אומרים מי שעוסקים בתחום בפועל?

אלה, העובדת כ-designer UX בחברת תעשיה גדולה, מספרת שהעבודה משתנה מאוד בהתאם לסוג המוצר. המיתוס הכי גדול לגבי התחום לדעתה הוא שהרבה חושבים שזה "תפקיד יצירתי נטו", אבל בפועל יש הרבה מאוד שלבי מחקר מתודולוגיים וגם היבטים "אפורים", כמו בכל תפקיד.  

סיון, שעובדת כ-UI designer בחברת הסטארט-אפ Cupixel, מספרת שהחלקים הכי כיפיים בתפקיד הם היצירתיות, העניין והלמידה הבלתי פוסקת. על הצד המאתגר יותר לטענתה יש בתפקיד גם חלקים טכניים לא יצירתיים, כמו להעביר מידע למתכנתים. "היתרון בעבודה בסטארט-אפ הוא שהתפקיד מאוד מגוון ודינמי, אף פעם לא משעמם" .

טיפ למתחילים: "מעבר מעבודה בעיצוב גרפי רגיל לעבודה כ-UI/UX הוא שדרוג מהרבה בחינות, ממליצה בחום".

שורה תחתונה, מרוצה מהתחום?

"כן, זה מאוד מאתגר ומעניין. יש תמיד לאן להתפתח."

*הנתונים עדכניים נכון למרץ 2019
למידע נוסף שמתעדכן כל הזמן מהגולשים>>

הכותבת היא מייסדת אתר MyRole.co.il