סבתות של היום עוזרות לא מעט להורים הצעירים. למען האמת? הן עוזרות המון. אבל לא תמיד הסבתות זמינות, לפעמים הן גרות רחוק או עסוקות מאוד ולעיתים הן פשוט לא בתמונה. למצב הזה בדיוק ייעדה גלית צוק את המיזם החברתי החדש שלה ״סבתוש להשכרה״, שמחבר בין משפחות שכמהות לעזרה של סבתא לנשים בנות חמישים פלוס שמחפשות הכנסה נוספת. ההצלחה? מסחררת! תוך שלושה חודשים בלבד השתדכו בעזרת האתר לא פחות מ-2,000 סבתות והורים ולאחרונה אפשרויות העבודה התרחבו, כשלאתר נוספו גם הצעות עבודה שמיועדות בדיוק לשכבת הגיל המנוסה הזו.

״הכל התחיל כשניהלתי פורום נשים בקרית מוצקין״, מספרת צוק, האישה שמאחורי המיזם. ״זה היה מפגש נטוורקינג שעזר לנשים למצוא עבודה, וראיתי שממפגש למפגש הנשים הצעירות מוצאות תעסוקה והנשים המבוגרות יותר ממשיכות להגיע ומתקשות במציאת משרות. הבנתי שזו בעיה ורציתי לבדוק מי יכול להיעזר בהן. יש משפחות בהן שני בני הזוג קרייריסטים והם צריכים עזרה, יש משפחות חד הוריות שיכולות למצוא עניין בהעסקה של נשים בגיל הזה וחשבתי שזו הזדמנות נפלאה לחבר בין מי שזקוק לעזרה כזו למי שיכולה לתת אותה״.

מדברת בטלפון (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עוד פעם לא הצליח לה הקרם שניט? אוי אברוך | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

צוק, מרצה לנטוורקינג ואחראית שיווק, היא בעלים של חברה לפיתוח אתרים ותוכנה, דבר שאפשר לה ליצור תוכנה המאפשרת למיין את הצרכים של ההורים ולהתאים להם סבתות שעונות על הדרישות. לפני חודש פנו מעסיקים שונים לצוק וביקשו להיעזר באתר גם כדי להציע לנשים המוכשרות הללו משרות בתחומים אחרים, שאינם בהכרח טיפול בילדים. לאחרונה התחילה עיריית ראשל״צ לשתף פעולה עם האתר וכיום אפשר לחפש בו סבתות לפי שכונה בראשון לציון, להתאמה מקסימלית למשפחה.

אתר הפרויקט נבנה במחשבה על הנשים העובדות, ומי שמאותגרת טכנולוגית יכולה לקבל עזרה בהרשמה. בנוסף, יצרה צוק עבור הסבתות סביבה נעימה למציאת עבודה: ״יש סבתות שמתביישות בזה שהן צריכות עוד עבודה, שהן לא מצליחות להתפרנס מהפנסיה, ולכן אין באתר שמות משפחה ולסבתות קל יותר להציג את עצמן. בנוסף, המשפחה פונה לסבתא שהיא מעוניינת בשירותיה אז נחסכת מהן חוויה של קבלת תשובה שלילית - הן מקבלות מראש פניות שמתאימות להן״.

מספר השידוכים המוצלחים מצביע על כך שהיא פגעה בנקודה שיש לה לא מעט ביקוש: נשים בגיל הזה הן עובדות מנוסות - אבל למרות ההצלחה, צוק לא מתכוונת להפוך את האתר לכזה בתשלום: ״גם בעתיד אני רוצה שהאתר יהיה חינמי ופתוח לכולן ואני מחפשת עכשיו את הדרך לעשות זאת״, היא אומרת.

עוד ב-mako לימודים וקריירה: