פסק זמן בעבודה (צילום: Thinkstock)
גיליתם שערות לבנות? אולי העבודה שלכם מלחיצה מדי | צילום: Thinkstock

אם אתם מודאגים מכך ששיערכם מאפיר נסו להירגע. מדענים מצאו שיותר מידי לחץ גורם בסופו של דבר לשיער לבן. על פי תוצאות המחקרים שפורסמו ,מדענים מצאו שהתאים אשר מעניקים לשיערה את צבעה נעלמים כשהגוף חשוף להורמוני לחץ. לצערם של אלה שמושפעים מכך, המצב הזה אינו הפיך כך שהשיער יישאר במצב אפור תמידי.

שערה אפורה ראשונה בגיל 25

את ניסויי המחקר ערכו המדענים האמריקנים על עכברים וכך גילו את האפקטים המרעישים שיש ללחץ על צבע השיער. הנחת המוצא הייתה שכאשר גוף האדם נפגע, תאי הגזע שאחראיים ליצירת מלנין, הפיגמנט הכהה שמגן עלינו מפני השמש, נעים מזקיקי השיער אל העור בניסיון לסייע להפחתת נזק. בניסויים שנערכו על העכברים אותו ניקוז קבוע של צבע התרחש כשהחיות נחשפו להורמוני לחץ. החוקרים מצאו שזו הסיבה שעשויה להסביר מדוע לחץ עשוי לגרום גם לפיגמנטציה שגורמת לעור להיות כהה יותר.

לרובנו יוצא למצוא שיערה אפורה ראשונה על ראשנו בסביבות גיל 25 כשגנים ואלכוהול כמו גם עישון נמנו עד היום בין האחראיים לזירוז התהליך. ישנן גם אגדות אורבניות על אדם שקם בבוקר אחרי לילה מסעיר או טראגי ומחלפותיו הפכו באחת לשערות שיבה. עד היום מחקרים האשימו עודפי אדרנלין בהאפרת השיער, אולם ד"ר מיוני איטו מאוניברסיטת ניו יורק אשר ערך את המחקר האחרון מציין שישנה עדות לכך שלחץ יכול לגרום למלנין "להגר" מזקיק השיער אל העור. "חשבנו שיהיה מעניין לבדוק האם לחץ מוגבר יעודד את ההגירה הזאת של הצבע".

המחקר שפורסם במגזיןNature Medicine  מסכם, "הורמוני לחץ ידועים בתור מעודדי פיגמנטציה עורית אולם באופן פרדוקסלי, מאמינים שהם גם מעודדים האפרת שיער. התוצאות שלנו עשויות לתת תובנה אל הקשר שבין הורמוני לחץ והאפרת שיער". צוות המחקר מנסה גם לפתח תרופות שיסייעו להפחתת האפקטים שנובעים מלחץ יתר מהם סובלים בעיקר אנשים שנמצאים בעבודות מלחיצות. בינתיים אנחנו ממליצים: נסו לנשום קצת ולהירגע כדי לא לייצר תחושת לחץ שבין תוצאות לא רצויות אחרות, עלולה גם להאפיר  את שיערכם. 

>>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?