לפני כשנתיים, מגפת הקורונה השתלטה על חיינו - וגרמה ללא מעט שינויים בהיבטים שונים של החיים, כאשר אחד הבולטים בהם הוא שוק התעסוקה. מנכ"ל דרושים IL, אריאל קסל, התייחס לשינויים אלו - ודיבר על העתיד הקרוב של שוק העבודה בישראל, ועל הצורך של המעסיקים ומחפשי העבודה להתאים את עצמם אליו.

"אנחנו נמצאים במהפכה: שוק העבודה השתנה לחלוטין, וכל מי שלא ישכיל להתאים עצמו לשינויים החלים לנגד עינינו, בין אם מדובר במעסיק או במחפש עבודה – עלול להישאר מאחור. כיום יש יותר מ-100 אלף משרות חדשות לעומת ערב הקורונה, ושיא של כ-140 אלף משרות פנויות. אצלנו בדרושים IL, היצע המשרות גבוה בכ-50% לעומת 2020 ובכ-18% לעומת שנת 2019, שנת טרום הקורונה".

אז אם יש כל כך הרבה משרות – זה אומר שהקבלה לעבודה נעשתה קלה יותר? לא בהכרח. "השתלבות בשוק העבודה כיום מצריכה כישורים גבוהים יותר, ובכלל זה - יכולת לפתרון בעיות, יצירתיות ומולטי טסקינג", אמר קסל. "בנוסף, ניתן לזהות, כבר עתה, קיטון בדרישה לעבודות רוטיניות או כאלה המתבססות על יכולת פיזית בלבד שניתנות לביצוע על ידי מכונה. לכן, מחפשי העבודה בעולם העבודה החדש חייבים להיערך ולתכנן את עתידם כדי להצליח במציאות המשתנה. חיפוש העבודה הפך להיות רוחבי – לא עוד הגדרת תפקיד אחת אלא נכונות להתפרש ולהרחיב את תחומי העיסוק".

"מגפת הקורונה העבירה את העולם כולו להתנהלות מלאה בדיגיטל", המשיך קסל. "מחפשי העבודה מגבירים את השימוש בלוחות הדרושים בחיפוש מקום העבודה החדש. תפקידי הלוחות כעת הוא לשרת את המשתמשים, לשכלל את החיפוש ולהתאימו לשוק העבודה המשתנה, כפי שאנחנו בדרושים IL עשינו. הבנו את הצורך לשלב טכנולוגיה מתקדמת, זה כבר לא רק 'השכלה' ו'ניסיון'. מנוע החיפוש החופשי של דרושים IL מאפשר למועמדים לחפש עבודה לפי מילים ושפה טבעית של מה שחשוב להם כשמחפשים עבודה: עבודה מהבית, אפשרויות קידום ואפילו משרת הורה, אלה רק חלק מהביטויים המובילים אצלנו בחיפוש של המועמדים".

אבל השינויים לא באים לידי ביטוי רק בקרב מחפשי העבודה, אלא גם בקרב המעסיקים. "אחד האתגרים שעומדים בפניהם הוא ניהול במודל ההיברידי – 'העבודה מהבית'", אומר קסל. "המעסיקים צריכים למדוד תפוקה במקום זמני עבודה ובמקביל לחזק את תחושת השייכות לארגון, גם בזמנים בהם העבודה מתבצעת מהבית".

"אנחנו עדים לשיא של מעבר בין עבודות, בהיקף שלא היה ידוע כדוגמתו בכל העולם", הוסיף קסל. "מנהלי הגיוס נדרשים לגלות יצירתיות ולעבוד קשה על מנת לגייס עובדים חדשים. המעסיק אמור ליצור מעטפת מחבקת, שכוללת, בין השאר, מסלולי קידום והכשרה כדי לשמר את העובדים. מדובר על אתגר שילך ויגדל בשנת 2022 והוא יעמיד את המעסיקים בפני אתגר מהותי – כיצד לשמר עובדים בארגון".