זה לא סוד שהחינוך בישראל הוא בלתי שוויוני. בין היתר, נתונים דמוגרפיים כגון מצב סוציו-אקונומי, לאום, מקום מגורים, השכלת ההורים ומוצא משפיעים על יכולתו של תלמיד למנף עצמו כבר מגיל צעיר מאד.

כמו כן, נתונים גורפים ומדאיגים מציגים בארץ פערים משמעותיים בהישגיהם הלימודים של ילדים מהפריפריה למול ילדים משאר חלקי הארץ - והבדלים לא פחות מטרידים בין הישגים של ילדים במשפחות המתמודדות עם מצב כלכלי מורכב למול אלו המגיעים מבתים שבהם המצב הכלכלי יציב. כתוצאה מכך, הפערים בהישגים משפיעים על הסיכוי של הילדים ללמוד באוניברסיטה, על היחידה שבה ישרתו בצבא ועל העתיד שהם יוכלו לבחור לעצמם.

בדיוק בשביל להתמודד עם הבעיות הללו הוקמה בשנת 2010 תכנית בשם "חותם", אשר שמה לה למטרה לטפל בסוגיית אי השוויון בחינוך. בפועל, "חותם" היא תכנית מנהיגותית-חברתית-חינוכית אשר פועלת לצמצום פערים ולשינוי חברתי, באמצעות הענקת האפשרות לכל ילד וילדה לבחור את עתידם ללא תלות בהכנסה, מעמדם החברתי והשכלת הוריהם.

תוכנית חותם
ענת פרי ותלמידה | צילום: none

"החזון? שכל ילד בישראל יזכה לחינוך איכותי"

תוכנית חותם מכשירה אקדמאים איכותיים להוראה משמעותית, תוך שיבוצם לעבודה בבית ספר בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל. "חותם" מיועדת למסיימי תארים מגוונים (ראשון, שני או שלישי) במהלך 6 השנים האחרונות אשר אינם כוללים תעודת הוראה. כתוצאה מכך, לתוכנית מגיעים אנשים בעלי זיקה לחינוך ומוטיבציה גבוהה לעבודה משמעותית, עם רקע בחינוך וגם מעולמות שונים לחלוטין, כדוגמת הייטק.

לפרטים נוספים והצטרפות לתוכנית חותם>>

ענת פרי, חברה בצוות של חותם כמפתחת תוכן בהכשרה וחותמיסטית בעצמה, מעידה: "אנחנו מאמינים שמורה משמעותי יכול ליצור שינוי בחיים של ילד, לגרום לו להאמין בעצמו ואף לשנות את מסלול חייו".

"לאנשים המגיעים לתוכנית יש תשוקה אמיתית למשימה ותשוקה ליצירת שינוי", היא מפרטת. "מבחינתנו, המשימה היא טיפול באי השוויון והכלים שעומדים לרשותנו הם כלים של חינוך. בזכות התוכנית, המורים לעתיד הינם אנשים בעלי אג'נדה של השפעה חברתית בישראל, מודעות חברתית גבוהה ושאיפה להיות מבוגר משמעותי בחיים של ילדים - כשלעיתים קרובות המבוגר המשמעותי בחייהם עסוק בעניינים שקשה לנו לדמיין בכלל".

הזדמנות שווה לילדים, תחושת סיפוק למורים

החינוך לו זוכה ילד משלב מוקדם מאד של חייו משפיע כידוע על התפתחותו וסיכוייו כאדם עצמאי. אך לצערנו, לא כל ילד בעולם מקבל חינוך זהה ומתוקף כך - גם ההזדמנויות אינן זהות.

כפי שעולה מדבריה של פרי, העבודה העיקרית של החותמיסטים באה לידי ביטוי בבתי ספר בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל: "מדובר בתלמידים שהם עולים חדשים, בילדים שמגיעים מבתים עניים ולעיתים בילדים למשפחות שבהן ניתן למצוא רק הורה אחד, אם בכלל", היא מספרת. "לילדים הללו מסוגלות עצמית מאד נמוכה. למעשה, הם מתמודדים לא רק עם בעיות לימודיות אלא גם עם בעיות התנהגותיות ורגשיות, ולכן מכירים בעיקר תחושת כישלון ומרגישים שוויתרו עליהם – עד שמגיעים מורים שעוברים הכשרה מתאימה ומתייחסים אליהם אחרת".

"חוץ מזה, הכלים וההזדמנויות שעומדים בפני הילדים הללו הם לא הכלים וההזדמנויות שעומדים בפני הילדים שלי ושלך", מצהירה פרי. בהתאמה, הפוטנציאל לכך שהמורה יהפוך למבוגר משמעותי בחייו של תלמיד הוא גבוה יותר בקרב בוגרי תוכנית "חותם": "תחושת הערך כשעושים הבדל, כשיוצרים קשר משמעותי עם תלמיד, היא משהו מיוחד. אי אפשר בכלל להתחיל לתאר את הסיפוק", היא מסכמת.