אין כמו לעבוד באופן ספייס אחד עם עוד אנשים סביבכם בעלי רצונות, שאיפות, טמפרטורות גוף שונות עם נטייה להשמיע הרבה מאוד רעשי רקע. הא? לאחת קר, להוא חם, להריונית לוהט. הקולגה מימין בדיוק קיבלה טלפון בהול מהגננת, זה משמאל בודק הצעות משכנתא ובדיוק חוגגים יום הולדת לחדשה שם בקצה. עבודה במרחב פתוח היא ללא ספק כר פורה להפרעות מסוגים שונים, מה שבהכרח מקשה להתרכז ולבצע משימה פשוטה, גם אם אתם לא סובלים מהפרעת קשב. אז מה עושים? מסתבר שאם תשמעו מוזיקה זה יעזור. איך בדיוק? שאלה מצוינת.

"דווקא בעבודה בסביבה רועשת ורוויה בהסחות, המוזיקה מסוככת על העובד מפני ההפרעות ומאפשרת לו להתרכז בעבודתו", מסבירה אורית יחזקאל, סמנכ"לית בחברת Manpower ישראל. "המוזיקה משפיעה לחיוב גם בשל העובדה שהיא מעלה את מצב הרוח שלנו. לפעמים יש רגעים ביום שאדם צריך דחיפה מוראלית כדי להגביר את האפקטיביות שלו. האזנה למוזיקה אהובה, בין אם היא מרגיעה או מקפיצה, בהחלט עשויה לגרום לאותו אפקט רצוי".

אגב, לגישה הזאת יש גם סימוכין במחקר שערך ד"ר דיוויד לואיס ופורסם בעיתון ה"טלגרף" הבריטי. כך נמצא כי ביצועיהם של 9 מתוך 10 עובדים משתפרים בעת שהם מקשיבים למוזיקה. כמו כן, 88% ממשתתפי המחקר הפיקו תוצאות טובות יותר במשימות הקשורות לעבודה ו-81% סיימו את המשימות במהירות הרבה ביותר כאשר האזינו למוזיקה.

באיזה סוג של עבודות המוזיקה תורמת במיוחד?
"האופן בו מוזיקה משפיעה על אדם תלויה, בין השאר כמובן, גם באופי העבודה ובמידת היצירתיות שהיא דורשת. יש הטוענים כי דווקא העוסקים במשרות המבוססות על עבודה רפטטיבית, שדורשת ביצוע של אותן משימות קבועות מדי יום, פיזיות בעיקר, הם היוצאים נשכרים במידה הרבה ביותר בהאזנה למוזיקה תוך כדי ביצוע המטלות שלהם".

אילוסטרציה (צילום: wavebreakmedia, shutterstock)
9 מתוך 10 עובדים משתפרים בעת שהם מקשיבים למוזיקה | צילום: wavebreakmedia, shutterstock

אז הבנו שמומלץ להפעיל רמקולים, השאלה היא איזו מוזיקה תוציא מאתנו את עובד השבוע? לפי יחזקאל, בחירת פס הקול במשרד תלויה בסוג הפעילות של העובד: "ד"ר דיוויד לואיס מצא במחקר שלו כי יש סגנונות מוזיקליים שונים שמשפרים ביצועים במטלות מסוימות. למשל, מוזיקת פופ מסייעת במיוחד לעבודה הדורשת מהירות ועמידה בדד ליינים. פופ התגלה גם כז'אנר המוזיקלי הטוב ביותר לבדיקת איות במהירות, ובנוסף למוזיקת דאנס, הפיק את הביצועים הכוללים המהירים ביותר לסיום העבודה. לפי המחקר, האזנה למוזיקה זו מסוגלת להפחית את הטעויות אצל עובד ב-14%, לעומת עובד שאינו מקשיב למוזיקה במהלך עבודתו".

ומה עם בלדות ושירים מלנכולים – מה ההשפעה שלהם על העובד?
"
אמנם זה לא מגובה במחקר, אך אני סבורה כי האזנה לשירים עצובים יכולה לסייע לעובדים העוסקים במקצועות הדורשים אמפתיה מוגברת, למשל עובדים סוציאלים, מטפלים סיעודיים ואפילו מורים, במיוחד בחינוך מיוחד".

הוחלט ששמים רדיו. או פלייליסט. בין אם בחרתם באוזניות או ברמקולים (אם המקום מאפשר), גם לעוצמת הווליום יש משמעות: "חשוב לשים לב שהווליום לא מפריע לקולגות במקום העבודה. מעבר לכך, זה כבר עניין אינדבידואלי. אני סבורה כי אם החלטת להאזין למוזיקה במהלך העבודה, עדיף להאזין בווליום נמוך יחסית, כדי לא להישאב יותר מדי אל תוך המוזיקה ולהימנע מניתוק מוחלט עם סביבת העבודה. ככה ניתן עדיין לרתום את היתרונות של המוזיקה מבלי לאבד את הפוקוס במטלות שעל הפרק".

יש מקרים שמוזיקה יכולה להשפיע דווקא לרעה?
"בהחלט. חשוב להבהיר כי האזנה למוזיקה בזמן העבודה אינה מתאימה לכל אחד. ישנם אנשים הדורשים שקט מוחלט, ככל הניתן לפחות, כדי לבצע את עבודתם, והאזנה למוזיקה, גם אם אולי יהנו ממנה, עלולה לבלבל אותם ולקטוע להם את חוט המחשבה".

וכעת נשאלת השאלה החשובה ביותר. האם המוזיקה משפיעה אחרת על נשים וגברים? אחרי הכול, הניסיון מוכיח שבכל הקשור לתנאי אקלים בעבודה, ההבדל הוא ברור. "אני לא חושבת שיש הבדל בעצם ההאזנה למוזיקה", אומרת יחזקאל, "אבל אני חושבת שלגברים יש יותר נטייה להתנתק מהסביבה באמצעות אוזניות, כך שהם עשויים יותר להתחבר לעבודה תוך כדי האזנה למוזיקה. יחד עם זאת אני ממליצה לכל אחד, גבר או אישה, להתנסות בעבודה עם מוזיקה, אתם עשויים לגלות עולם חדש של עבודה אפקטיבית ומהנה. לכל היותר תמיד אפשר לחזור לדממה המוכרת".