תקופת חיפוש עבודה יכולה להיות מהתקופות המאתגרות שהחיים האלה יכולים לזמן. אתם חולשים על כל משרה בכל פלטפורמה אפשרית ויש מצב שאתם מתחילים לחשוב שהמשרה שאתם חולמים עליה לא באמת קיימת. אבל אז אתם נתקלים בדיוק במשרה כזאת - משרת החלומות שלכם, שכשאתם קוראים את התיאור שלה אתם לא מבינים למה היה צריך כל כך הרבה מילים, כשאפשר היה לסכם אותה במילה אחת: אתם.

אתם מגישים את קורות החיים שלכם ואפילו מזמנים אתכם לראיון. אתם מתאימים בול לדרישות, עוברים את השלב הראשון ומרגישים שהנה, זה כבר שלכם, אתם מדמיינים את עצמכם מכינים קפה במטבחון. ואז בום. משהו נשמט, אתם מקבלים מכתב דחייה והמשרה הזאת חומקת מכם בדיוק באותה מהירות שהגיעה.

איך קרה שהמשרה שכל כך רציתם, ושאתם יודעים שכל כך מתאימה לכם, התאדתה ככה? לשאלה הזאת יש המון תשובות, אבל כיוון אחד, שסביר להניח שטרם חשבתם עליו, לוקח אתכם היישר לתוך התודעה שלכם וגורס שמי שלא קיבל אתכם לעבודה הוא לא אחר מאשר אתם. "בשביל להבין את המציאות שלנו, אנחנו צריכים להבין איך פועלת התודעה שלנו", מסבירה פריידי מרגלית, מומחית לחקר התודעה ומייסדת תפישת המטאיזם. "תת המודע שלנו הוא בעצם מחסן האוגר בתוכו את כל החוויות, הרגשות, הלמידות והשיעורים שלמדנו, ולפיהם מנהל את חיינו בצורה שאנחנו כלל לא מודעים אליה".

חקר התודעה נחשב כיום לאחד מתחומי המחקר הלוהטים של המאה ה-21 ונכנס ליותר ויותר עולמות. מחקרים מראים שאנשים יכולים לרפא את עצמם ממחלות קשות באמצעות התודעה שלהם, והכוחות העצומים הגלומים בתודעה ממשיכים להיחקר ולהוביל לשינויים פורצי דרך. "מיקוד תודעתי-הכרתי הוא תהליך של בריאה. חשוב להבין שהמציאות שלנו היא אינה אלא מציאות סובייקטיבית, הולגרמה ממש, המשקפת את מה שנמצא בתוכנו והמפתח להבנתה טמון בחקר התודעה שלנו", אומרת מרגלית.

אבל איך זה כל זה קשור לעובדה שלא התקבלתם לעבודה? 5 נקודות למחשבה שיסבירו לכם למה לא קיבלתם את עצמכם לעבודה שרציתם מזווית תודעתית:

1. אתם לא באמת רוצים את המשרה הזאת

יכול להיות שבחלק המודע שלכם אתם מאד רוצים אותה, ואפילו מאוד מאוד, אבל בחלק הלא מודע שלכם העבודה הזאת לא באה לכם טוב. שבו בכנות עם עצמכם ותשאלו את עצמכם (בכנות!) למה אתם רוצים את העבודה הזאת? יכול להיות שאתם רוצים אותה על מנת לשמח אחרים (היוש אמא), להתיישר עם הסביבה שלכם (כולם בהייטק) או כי אתם חייבים כסף עכשיו. אבל אם בתוככם אתם מרגישים שהמשרה הזאת לא מתאימה לכם, תת המודע הגאוני שלכם פשוט יציל אתכם ממנה. אז אולי אתם בעצם צריכים להגיד לו תודה.

2. אתם פוחדים לצאת מאזור הנוחות שלכם

רבות נכתב על האזור הנעים והחמים הזה, שכולנו מכירים כל כך טוב, שרק מחשבה על יציאה ממנו מספיקה בשביל להדליק אזעקת צבע אדום במערכת שלנו. "אנחנו הולכים לאן שאנחנו מכירים. תת המודע שלנו, מעבר לזה שהוא שמרן ולא אוהב שינויים - מסיבות אבולוציוניות ברורות, נוטה כל הזמן לשחזר את עצמו. זו הסיבה שאנחנו מזמינים את אותה מנה אהובה במסעדה או נמשכים לאותו סוג של גברים. אם השתכרתם עד כה סכום מסוים של כסף לדוגמה, המוח הלא מודע שלכם שואף לשחזר את המוכר, גם אם ברצון המודע שלכם אתם שואפים ליותר", אז אם העבודה הזאת כרוכה בקפיצה משמעותית עבורכם, יש מצב שתת המודע ישים ברקס.

מה בעצמכם מונע מכם להתקבל לעבודה? (צילום: puhhha, shutterstock)
מה אתם משדרים כלפי הסביבה? | צילום: puhhha, shutterstock

3. מה אתם משדרים?

בטח קרה לכם שפגשתם מישהו שאתם לא מכירים והוא לא בא לכם טוב, בלי מילים ובלי הסבר הגיוני. כגופים אנרגטיים, יש לנו לא מעט דרכי תקשורת וקליטת מידע, הרבה מעבר למילים ולחושים הפיזיים, שלרוב אנחנו כלל לא מודעים אליה. "תת המודע שלנו רוטט כל הזמן את המחשבות והרגשות שאגורים בו, ממש כמו משדר שמפיק תדרים. אם אתם לא מספיק מאמינים בעצמכם, הדימוי העצמי שלכם נמוך או שאתם מפקפקים ביכולות שלכם, התדר הזה עובר ישירות למי שנמצא מולכם וקחו בחשבון שהוא יקלוט מיד את התחושות האלה, גם אם במודע אתם אומרים את ההיפך". עבודת התבוננות וחקירה עצמית של מה שנמצא בתת מודע, אגב, יכולה לעזור לכם להבין יותר מה אתם משדרים, מאיפה זה מגיע ובשלב הבא גם לשנות את זה.

4. אתם מפחדים להיכשל

לא פעם כשמפטרים אותנו או שאנחנו "מפסידים" עבודה נחשקת לטובת מישהו אחר (שתמיד נספר לעצמנו שיהיה טוב יותר מאיתנו, אבל זה רק סיפור, כן?), אנחנו חווים זאת ככישלון. כולנו מכירים את הפחד הזה וברור שאף אחד לא אוהב להיכשל. עכשיו תחשבו על כל  הפעמים בהם נכשלתם אי פעם בחיים, שנשמרו טוב טוב בדאטה שלכם בתודעה, ותחשבו מה אתם משדרים כשאתם מגיעים לראיון עבודה. "התודעה, כמו מנוע חיפוש מצוי, מתוכנתת להתמקד במילות החיפוש תוך התעלמות מוחלטת מכן ולא. פחד מפיטורים, למשל, הוא המקור לפיטורים עצמם והחשש שלא יקבלו אתכם לעבודה, ככל הנראה יגשים את עצמו", היא מסבירה. הפחד הוא תדר, אנרגיה שניתן למדוד ולכמת, ואם זה מה שאתם רוטטים זה מה שתמשכו אליכם במציאות וזה מוכח מדעית.

5. אולי אתם פשוט מפחדים להצליח?

הפחד להצליח יכול להיות יותר גדול מהפחד להיכשל. "לא פעם אנחנו פוחדים מהטוב יותר מאשר שאנחנו פוחדים מהרע, אנחנו פוחדים שלא נדע איך להכיל את כל הטוב הזה. שימו לב לדוגמה הכי קטנה - כיצד אתם מגיבים כשאתם מקבלים מחמאה או עומדים באור הזרקורים", מדגימה מרגלית סיטואציה שכולנו מכירים.

פריידי מרגלית - מייסדת תפישת המטאיזם ומומחית לחקר  (צילום: מילי סדנאות השראה)
פריידי מרגלית | צילום: מילי סדנאות השראה
נוסף על כך, אם אתם מכירים את עצמכם יותר כנכשלים מאשר מצליחים, הרי שההצלחה היא אזור חדש ולא מוכר, וכבר הבנו כמה תת המודע שלנו לא אוהב את האזורים האלה. "יש לא מעט אנשים שמסתובבים עם תחושת צ'ק ללא כיסוי ומהפחד שיגלו אותם לכשתינתן להם ההזדמנות. ישנו גם פחד מאיך ההצלחה תשנה אותם - מי הם יהיו כשיצליחו. הפחדים האלה יכולים בהחלט למנוע מאיתנו להשיג את המשרה הנחשקת שאנחנו כל כך רוצים".

אם הגעתם עד כה והתייאשתם, אז קודם כל תתעודדו, כי אין באמת סיבה. אם אתם מתחברים לזווית התודעתית, אתם מבינים שהכל טמון בכם, אבל הרבה מעבר לקלישאה שמדקלמים בחוגי העצמה, הכל באמת טמון בתודעה שלכם, וכמו "שהרסתם" לעצמכם תוכלו גם לתקן. "שינוי פנימי קטן בתודעה יוצר שנוי אדיר במציאות", מסכמת מרגלית, "ואם לומדים כיצד לחקור את התודעה באופן עמוק ואמיתי, מגיעים בדיוק לכל המקומות האלה ומשחררים אותם ואז אפשר לייצר לעצמנו מציאות רצויה, גן עדן". אז בפעם הבאה שיש לכם ראיון עבודה שאתם ממש רוצים להצליח בו, תזמנו את עצמכם לראיון אצלכם: האם אתם מתאימים לעבודה הזו? ראיינו את עצמכם מה הייחודיות שלכם תתרום לחברה המעסיקה? מדוע שיבחרו בכם? גבשו תשובה מוצקה ושכנעו את החלק המראיין בכם שאתם מתאימים למשרה. התקבלתם? אם כן, העבודה "האמיתית" שלכם. לא קיבלתם את עצמכם? סביר להניח שהמשרה הזאת לא תהיה שלכם.
זכרו שעד אשר לא תאשרו את עצמכם, אף אחד לא יעשה זאת במקומכם.