כולנו מכירים את המיתוסים בנוגע למבחנים מוזרים בראיונות עבודה, והטריקים שבהם משתמשים מעסיקים בסתר כדי לבחון את המועמד מבלי ידיעתו. יש את אלה שמבקשים מכם לסגור את הדלת, שואלים אתכם אם סגרתם ובודקים אם אתם מסתובבים לאחור; אלה שמבקשים מכם להתקשר להורה או לחבר במהלך הריאיון כדי לשמוע את האינטראקציה שלכם איתו, או אלה שמתעקשים על משחק פינג פונג זריז לאחר הריאיון. אבל על המבחן המקורי הבא איש כנראה לא באמת חשב, חוץ מבוס אחד באוסטרליה, שטוען כי פיצח את השיטה לעלות על האישיות האמיתית של מועמדים פוטנציאליים.

טרנט אינס, מהסניף האוסטרלי של חברת Xero שמשווקת תוכנת חשבונאות, חשף בפודקאסט "The Venture" שבו התארח, כי הוא אינו מעסיק מרואיינים שנכשלים ב"מבחן הקפה" שלו, משום שהוא מאמין שהמבחן משקף את הגישה האותנטית ביותר של המועמדים, יותר מאשר כל שאלה שאותה ישאל בריאיון. למעשה, הוא עד כדי כך בטוח בשיטה שלו, שהוא מחרים מועמדים פוטנציאליים שנכשלים במבחן הזה ומונע מהם להתקבל לחברה בעתיד.

מבחן הקפה יכריע אם התקבלתם לתפקיד

מהו "מבחן הקפה" אתם שואלים? ניתן לו להסביר במילים שלו: "במהלך הריאיון אני תמיד לוקח את המועמד לסיבוב באחד המטבחונים במשרד", אמר אינס, "ואיכשהו הוא תמיד יוצא משם עם ספל שתייה כלשהוא. לאחר מכן אנחנו חוזרים למשרד בו מתבצע הריאיון וממשיכים אותו, ולאחר שהוא מסתיים אני תמיד בודק: האם המרואיין מנסה לקחת את הספל חזרה למטבחון? אפשר לפתח כישורים ולהשיג ידע וניסיון, אבל בסופו של דבר הכל עניין של גישה. והגישה שאני מחפש סובבת סביב הקונספט של 'שטוף את כוס הקפה שלך'".

אינס טוען כי ה"טריק" הקטן שלו לעולם לא מאכזב אותו, וכתוצאה מכך הכיורים במטבחונים של החברה תמיד נקיים – כי כל העובדים הרי שוטפים את הכלים שלהם: "אם תבואו למשרדים שלנו יום אחד, תראו שכל המטבחונים אצלנו נקיים ונוצצים, וזה בהחלט קשור לקונספט של 'שטוף את הכוס שלך'".

"בסופו של דבר, המבחן הזה מוודא שהעובדים ישתלבו בתוך תרבות העבודה של Xero, ויכולים לעמוד מאחורי הפרויקטים שהם לוקחים על עצמם". הוא ממשיך לגונן על התיאוריה שלו. ולנו רק נותר להסיק מכך – שצריך לשים לב לכל פרט בראיון עבודה, קטן ככל שיהיה.