הצצה לתלוש המשכורת של קופאיות וקופאים: זה אחד התפקידים הכי שוחקים שמצריכים סבלנות אדירה, הוא אינו מצריך ניסיון - והשכר תמורתו הוא הנמוך ביותר במשק - קופאי/ת. וגם במקצוע הזה, בו רוב מוחלט של העובדים הן למעשה עובדות - קיימים פערים בשכר בין המינים. בסדרת כתבות חדשה של החדשות online ואתר AllJobs, נספק מדי שבוע הצצה לתלוש שכר של עובד במקצוע אחר, ולנתונים שמצביעים על פערים בין המינים ובין הפריפריה למרכז. פרק 4: עובדי קופה

כמה מרוויחים מהנדסי תוכנה?
כמה מרוויחים עורכי דין?
כמה מרוויחים עובדי שירות לקוחות?

מנתוני מיזם "כמה אתם שווים" - מתחם השכר של AllJobs, בו השתתפו כבר למעלה מ-270 אלף גולשים, עולה כי השכר הממוצע (ברוטו) לקופאיות וקופאים הוא 5,610 שקלים. בעוד שקופאי צפוי להרוויח כ-6,020 שקלים בחודש, קופאית תרוויח בממוצע 5,450 שקלים - כמעט 600 שקלים פחות.

גם אזור העבודה משפיע על גובה השכר, אולם בכל האזורים השכר די דומה: כקופאים באזור המרכז תרוויחו 5,780 שקלים, בשפלה - 5,660 שקלים, באזור ירושלים - 5,590 שקלים, בשרון - 5,560 שקלים, בדרום - 5,540 שקלים ובצפון 5,400 שקלים.

השכר יורד, וגם הביקוש לעובדים

ושימו לב לזה: לא משנה כמה ותק תצברו במקצוע הזה - זה לא אומר שתרוויחו בו יותר. בשנה הראשונה לעבודה אתם צפויים להרוויח כ-5,580 שקלים, בין שנתיים ל-4 שנות עבודה כקופאים תרוויחו בערך אותו הדבר: כ-5,590 שקלים בממוצע. בין 5 ל-8 שנות ותק תשתכרו 5,700 שקלים - ואחרי 9 שנים ויותר? אין זה אומר שהשכר עולה, אלא להפך - כך לפחות על פי הנתונים שהזינו העובדים במקצוע: 5,440 שקלים בממוצע בחודש.

ולא רק השכר יורד - אלא גם מספר המשרות המוצעות בתחום, שהולך ופוחת - ייתכן שעקב הכנסת שירותי קופה אוטומטיים לסניפים של רשתות סופרמרקט גדולות: אם בשנת 2016 היו 2,514 משרות בתחום, בשנת 2017 המספר צנח ל-2000 בלבד. כ-14 איש מתמודדים על כל משרת קופאי/ת פנויה.

לא מתגמל. קופאית בסופרמרקט (צילום: חדשות 2)
לא מתגמל. קופאית בסופרמרקט | צילום: חדשות 2

"קופאי/ת הוא התפקיד עם השכר הנמוך במשק", מדגישה עינב בוימפלד, מנהלת תוכן ומחקר ב-AllJobs. "הוא נחשב לתפקיד זוטר שאינו דורש השכלה או ניסיון אך עם זאת - הוא קשה ודורש סבלנות ועבודה תחת לחץ מול מקבלי השירות. הרשתות הקמעונאיות מגייסות קופאיות וקופאים לאורך כל השנה, וישנה תחרות גדולה על קהל היעד".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו