למידת שפה נוספת (צילום: shutterstock)
צילום: shutterstock

שנת 2020 תירשם כשנת מפנה בספרי ההיסטוריה. שוק העבודה הישראלי והעולמי עבר טלטלה משמעותית ואם עד כה הפריווילגיה לבחור ולנהל את הקריירה היתה נחלתם של העובדות והעובדים, החל ממרץ 2020 ניטלו מהם המושכות ועברו לידיהם של המעסיקים. המציאות הזו נכפתה על כולנו תוך זמן קצר והנתונים מדאיגים. עם השינוי הדרמטי, חל ביקוש של פי שלושה על כל משרה מוצעת בשוק, וישנם תחומים בהם חלה עליה של פי ארבעה ופי חמישה יותר מועמדים על כל משרה שמתפרסמת.

על מנת לנצח בזירה החדשה הזו, שם המשחק כעת הוא – כישורים נוספים ויתרון יחסי. ככל שיהיו לעובד יתרונות יחסיים משמעותיים יותר מאחרים כך גדלים סיכוייו להגביר את שליטתו בניהול מסלול הקריירה שלו ולהתקבל לעבודה מתאימה נחשקת ומתגמלת.

אחד היתרונות שניתן להבחין בהם בקלות כבר משלב חיפוש העבודה והגשת קורות החיים הוא יתרון השפה הנוספת. כאשר עובד מתחיל הליך של חיפוש עבודה והוא יודע שיש בידו שפה נוספת, באופן אוטומטי קורים שני דברים: הראשון – הרחבת ההיצע והשני בתחום הביקוש - האפשרות לבחור.  

ביטחון תעסוקתי מוגבר בעידן הגלובלי

במדינת ישראל שנת 2020, קיימות כ 400 חברות רב לאומיות בתחומים רבים: הייטק, טכנולוגיה, נדל"ן, תיירות, בריאות, אקדמיה ועוד אשר נדרשת לפחות שפה אחת נוספת על מנת להצליח לעבוד בהן.  בנוסף, ישנן חברות הייטק נחשקות שעובדות בשפת המקור של החברה האם; חברות הייטק וחברות טכנולוגיות רבות שעובדות עם דרום אמריקה למשל מבקשות מחלק נכבד מהעובדים שלהם לדעת ספרדית; חברות תיירות, מלונאות ונדל"ן בהן נדרשת לעיתים השפה הצרפתית בעיקר בגלל ריבוי תיירים מצרפת שמגיעים לישראל; בתחום הפרסום ויחסי הציבור שפה נוספת מהווה יתרון, ובחברות שנותנות שירות טלפוני ופרונטאלי יראו בשפות הערבית והרוסית יתרון משמעותי מאחר ואוכלוסייה רבה בישראל מבקשת לקבל שירות בשפות הללו. גם על מנת לעבוד במשרות בכירות בבתי חולים ומערכות הבריאות נדרשת לפחות שפה אחת נוספת אם לא יותר.

גם אם אתם כבר עובדים במקום מסויים, אופציות הקידום במקום עבודה קיים מתאפשרות ביתר קלות לעובדים יודעי השפות. כידוע בארגונים בינלאומיים ככל שהמשרה בכירה יותר כך גדל הממשק עם עובדים או מנהלים בבסיס האם או בבסיסי עבודה נוספים ברחבי העולם ואי ידיעת השפה יכולה להוות מכשול משמעותי בקידום.

על פי נתונים של חברת ברליץ , 90% מהמנהלים הבכירים לומדים את השפה האנגלית במסגרת תוכנית אישית אינטנסיבית וממוקדת. כמו כן, לאחרונה חלה עליה של כ-30% במספר המנהלים הנרשמים לתוכניות ייעודיות לשיפור מיומנויות ה"סמול טוק", מצגות באנגלית וניהול מו"מ. מנהלים רבים הבינו שרכישת מיומנות אלו חיונית ומשמעותית להצלחה עסקית ובלעדיה לעיתים קרובות יהיה קשה לעבור לשלבים מתקדמים במו"מ ולסגור עסקה.

משועממת בבית (צילום: Kamil Macniak, shutterstock)
צפייה בטלויזיה לא חייבת להיות בזבוז זמן | צילום: Kamil Macniak, shutterstock

רכישת שפה כחלק מהליך ניהול הקריירה

בישראל נכון לחודש יוני 2020 ישנם כמיליון מחוסרי עבודה, אתרי התעסוקה מדווחים על מאות אלפי כניסות ביום. כחלק מתהליך חיפוש העבודה, כדאי לנצל את הזמן בבית גם כדי לשפר את הכישורים שלכם וכך להפוך אותו לפרודוקטיבי יותר ומשפיע לטווח ארוך על כל מסלול הקריירה שלכם. כמה פעולות פשוטות ויום-יומיות, שלא מצריכות הוצאה כספית או השקעה גדולה יכולות לסייע לכם לרכוש שפה נוספת בזמן קצר, ויעניקו לכם יתרון משמעותי מאד:

  1. הפתרון הזמין ביותר – נטפליקס
    אם חלק מהזמן שלכם מוקדש לצפייה בסדרות, נסו לצפות בסדרה בשפת המקור אותה תבקשו לרכוש, ללא תרגום. אל תתרגשו מחוויית התסכול שתהיה לכם בהתחלה, לאט לאט ותוך זמן מועט תגלו כי אתם מתחילים לקשר בין הסצנה למילים הנאמרות בה, מתחילים להבין את ההקשרים, את הסלנג והחוויה תתעצם יותר ויותר. על מנת שהתהליך יהיה משמעותי ותוכלו באמת להבין את השפה, עליכם להקדיש לפחות שעה ביום לצפייה שקטה. טיפ נוסף – תוך כדי הצפייה אין צורך לנסות ולתרגם את המילים, המח עושה לבד את ההקשרים שלו ומטמיע בתוכו מה שצריך, אתם אלה שמאפשרים לזה לקרות.
  2. היעזרו בחברים שנמצאים במצב דומה לשלכם
    נסו לקבוע פגישת קפה עם חברים דוברי שפה נוספת וקבלו על עצמכם לנהל את המפגש בשפה אחרת. שיטה זו נקראת "לימודי טאנדם" ‏(Tandem Language Learning‏) וזו שיטה רווחת באירופה בה נפגשים שני אנשים ו"מחליפים" ביניהם את שפות האם שלהם. באוניברסיטאות ברחבי העולם מתרגלים את השיטה כחלק מלימודי שפה. מילים שאינכם יודעים לומר- חפשו בגוגל או שאלו את החבר, ואפילו רשמו לעצמכם את המילה ופירושה במחברת קטנה שתיקחו אתכם. גם אם יש לכם חבר בחו"ל – תוכלו לעשות את המפגשים הללו בזום או בטלפון וליהנות מהיתרונות הנלווים של הקשר ביניכם. אם תצליחו להתמיד במפגשים הללו כשלוש פעמים בשבוע, רמת הביטחון שלכם בדיבור השפה תשתפר עד מאד ותוכלו להתחיל לנהל שיחות סמול טוק בעבודה בקלות וביעילות. גם אוצר המילים שלכם יתרחב ואט אט תראו שיש לכם מרחב גדול יותר בתוך השפה החדשה.
  3. החבר האולטימטיבי – הסמארטפון
    אופציה נוספת ומשעשעת מעט ללימוד שפה נוספת, בעיקר אנגלית, היא להפוך את הגדרות הסמארטפון שלכם להגדרות באנגלית. גם את אפליקציית הניווט ניתן להגדיר כך שתנווט באנגלית. יוצא שבלית ברירה אתם נאלצים להתנהל יותר ויותר בשפה האנגלית, אמנם אלו הגדרות פשוטות יחסית אך הן בהחלט משפרות את ההבנה והדיבור השוטף של היום-יום. עם הזמן אפשר לחפש בגוגל באנגלית ולשמוע מוסיקה באנגלית ולהפוך את ההתנהלות היום-יומית כמה שיותר להתנהלות בשפה האנגלית.
הכותבת היא מירי ישמעאל ששון – מנכלי"ת ברליץ ישראל