כשמחפשים עבודה, לכל אחד יש את הסגנון שלו ואת הדרך שלו - לפעמים זה תלוי במקום שבו אתם נמצאים בחיים, לעיתים יש קשר להלך הרוח הכללי שלכם ובמקרים מסוימים זה יכול לנבוע פשוט מחוסר הכוונה או ניסיון.

לכבוד פסח בחרנו לסווג את הסגנונות והגישות של מחפשי העבודה לפי ארבעת הבנים שבהגדה (*נבהיר כי הפנייה לזכר משולה מההגדה אך מיועדת לכל המגדרים). היכרות עם ארבעת הסגנונות תאפשר לכם לבחון את עצמכם ולהבין כיצד נכון עבורכם לחפש עבודה, והיכן אולי צריך להשתפר כדי להצליח בעתיד.

 

תם

ארבעה סוגים של מחפשי עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
סומכת על זה ש"יהיה בסדר" | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
המועמד התמים מקבל את כל הדברים שאומרים לו כמו שהם. הוא לא מבין שתהליך חיפוש העבודה הוא עבודה בפני עצמה ושצריך להכיר את כללי השוק. הוא חושב שמספיק שהוא יכתוב בפייסבוק שהוא מחפש עבודה והמעסיקים כבר ירדפו אחריו (בחלק מהמקרים זה אפילו מצליח). הוא לא מודע לכך שהמראיינים עוברים על מאות קורות חיים ביום ושהוא חייב ללכוד את תשומת ליבם באמצעות מילות מפתח הקשורות למשרה המיועדת.

אם מזמנים אותו לראיון, סביר להניח שהוא לא מתכונן אליו וסומך על כך ש"יהיה בסדר". הוא עונה לשאלות המראיין תשובות שהוא שולף "מהמותן", ללא כל חשיבה מה המראיין יכול ללמוד עליו מבין השורות. והוא עלול להיפסל בגלל הערה שאינה במקומה, למרות שהוא אמר אותה בתמימות או מתוך ניסיון להצחיק.

 רש"ע

ארבעה סוגים של מחפשי עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עושה טובה שהוא עונה ומגיב בחוסר עניין | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
המועמד הרש"ע הוא מועמד רגזן, שלילי ועצבני. הוא זה שכועס ורוטן כל הזמן, ומאשים את כל העולם (מלבד את עצמו) בכך שהוא עדיין לא מצא עבודה.

כשמתקשרים אליו ממקומות עבודה פוטנציאליים הוא "עושה טובה" שהוא עונה, ומשיב על השאלות בקצרה ובחוסר עניין. אם מזמינים אותו לראיון הוא מגיע באנרגיות שליליות, והוא יכול גם לענות בגסות אם מבקשים ממנו להמתין או למלא איזשהו טופס. בראיון עצמו סביר להניח שיענה על השאלה "מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם?" תשובה בסגנון "אכלו לי, שתו לי".

כדאי לדעת - מעסיקים מעדיפים לקבל לעבודה אנשים חיוביים, שכיף לעבוד בסביבתם. בנוסף, הצלחתו של כל תהליך שהוא, כולל תהליך חיפוש עבודה, תלויה גם בגישה ולכן כדאי לאמץ גישה חיובית לחיים והסתכלות על פני הדברים באור אופטימי ככל שניתן.

שאינו יודע לשאול

ארבעה סוגים של מחפשי עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
זקוק למישהו שיכוון אותה מה הוא צריך לשאול בכלל | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
מחפש העבודה שאינו יודע לשאול הוא בדרך כלל מי שנמצא בתחילת דרכו המקצועית, כמו חייל משוחרר או סטודנט. הוא לא כל כך יודע באיזה כיוון לחפש עבודה, או שהוא נעול על כיוון אחד בלבד. הוא מתחיל לחפש עבודה בדרך כלל מתוך מענה לצורך מיידי שיש לו (מן הסתם, כסף, אך יש עוד צרכים), בלי לתכנן את הקריירה שלו לטווח הארוך ובלי לשאול את עצמו את השאלות הנכונות כמו "מה יכול להתאים לי כרגע, אבל גם ישפר את ההתקדמות שלי בעתיד?".

למועמד כזה מומלצת בעיקר הכוונה מקצועית או ייעוץ תעסוקתי. חברות כוח אדם והשמה, לדוגמא, יכולים לסייע בכך  ללא תשלום. הנציגים המקצועיים של החברה ישאלו את השאלות הנכונות, יבררו איתו מה הם הצרכים שלו לתקופה הנוכחית ומה השאיפות שלו לעתיד, ויציעו לו משרות בהתאם.  המטרה היא שלאחר העבודה הנוכחית הוא יוכל להתקדם לכיוון שיקרב אותו אל היעד שלו, ולא להגיע למצב שבסיומה של כל תקופת עבודה הוא ייאלץ לחשב מסלול מחדש.

חכם

ארבעה סוגים של מחפשי עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
זאת שעושה הכל כמו שצריך | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
המועמד החכם הוא זה שבכל התהליך עושה את כל מה שמומלץ. הוא מחפש את המשרה הבאה שלו בכל הדרכים העומדות לרשותו: אתרי חיפוש עבודה, חברות כוח אדם והשמה, פייסבוק, חברים, לינקדין ועוד. הוא מקפיד להגיש מועמדות למשרות שמתאימות לכישורים ולניסיון שלו והוא שולח את קורות החיים באופן ממוקד, תוך התאמת קורות החיים לדרישות המשרה.

אם הוא מוזמן לראיון עבודה, הוא יגיע אליו מוכן לאחר שבדק קצת וקרא על החברה, ואפילו התכונן עם תשובות לשאלות שאולי יישאל. בראיון עצמן הוא עונה בענייניות על כל השאלות, מדבר בביטחון ועונה תשובות מפורטות (אך לא מדי).

ועכשיו בכנות, מי אתם מארבעת הסוגים?

הכותבת היא מנהלת התקשורת והתוכן באורטל משאבי אנוש.