זו בעיה שכמעט כל בוגר אוניברסיטה או מכללה טרי נתקל בה: סיימתם את הלימודים, עשיתם את כל הבחינות, קיבלתם את התואר ועכשיו צריך לצאת לשוק העבודה ולהשיג משרה שמתאימה לכם. בין אם אתם מוצפים בשלל הצעות עבודה כי אתם סופר מוצלחים או מומחים בתחום מבוקש, ובין אם אתם מחפשים בנרות אחר מעסיקים פוטנציאליים, החשש הוא בגדול אותו חשש – איך תדעו שהמשרה הזו באמת מתאימה לכם? איך תהיו בטוחים שהצעדים הראשונים לקראת קריירה מצליחה הם הנכונים? והאם אתם בכלל בתחום הנכון עבורכם?

נכון, יש לא מעט מבחני התאמה, שאלוני קריירה ויועצים שאמורים לכוון אתכם לדרך הנכונה, אבל מחקר חדש טוען שלפעמים כל זה מיותר כי התשובות נמצאות ממש מולכם, או יותר נכון – בפיד של הרשתות החברתיות שלכם.

המחקר, שנערך באוניברסיטת דרום וילס ופורסם באתר Proceedings of the National Academy of Sciences טוען כי הפרופיל של אדם ברשתות החברתיות יכול להיות אינדיקציה מדויקת למשרה שהכי מתאימה לאישיות שלו. במסגרת המחקר נבחנו יותר מ-128 אלף ציוצים אשר מכילים מאפיינים אישיים, מאת משתמשים אשר עובדים ביותר מ-3,500 מקומות תעסוקה. הממצאים הוכיחו כי ניתן למצוא נקודות דמיון בין משתמשים שעובדים במקצועות דומים, וכי חלק מתחומי התעסוקה אף נוטים לקבל מועמדים עם מאפיינים או ערכים דומים כפי שהם מתבטאים ברשתות החברתיות.

טביעת האצבע הדיגיטלית שלכם אומרת עליכם הרבה

החוקרים השתמשו בכלים אינטרנטיים שונים לניתוח מה שהם מכנים ״טביעת אצבע דיגיטלית״, ולפיה חילקו את המשתמשים לפי חמישה סוגים שונים של אישיות, בהתאם לשיטת החלוקה המקובלת בפסיכולוגיה: פתיחות מחשבתית, נינוחות, מוחצנות, יציבות רגשית ודקדקנות. ערכי משנה שנבחנו בנוסף הן עזרה לאחרים, מסורתיות, הנאה מהחיים, הצלחה והתרגשות. כל משתמש קיבל ״ציון״ בכל אחד מהתחומים הללו, ואז יצרו החוקרים מעין מפת תעסוקה שמחלקת מקצועות לפי הערכים והתכונות שנאספו מציוני טביעות האצבע הדיגיטליות. בסופו של דבר נותר מעין מבט רחב על המאפיינים המשותפים של אנשים שעובדים בעבודות דומות.

טביעת אצבע דיגיטלית (צילום:  vektorjunkie, shutterstock)
ניתוח טביעת האצבע הדיגיטלית של הגולשים | צילום: vektorjunkie, shutterstock

כך למשל, האלגוריתם הראה כי ל-200 שחקני הטניס המובילים בטוויטר יש תכונות אופי דומות במיוחד. ״כמעט נפלתי מהכיסא כשראיתי את התוצאות״, אמר פול מקארת׳י, אחד החוקרים, ״חשבתי שעשיתי משהו שגוי כי לא חשבתי שזה הגיוני שלכל האנשים הללו יש מאפיינים עד כדי כך דומים. הם בגדול מאוד נינוחים ומאוד מוחצנים, מאוד מצפוניים אבל השיגו ציון נמוך במיוחד בפתיחות מחשבתית״. זאת לעומת קבוצת מתכנתי המחשב, שהתוצאות שלהם היו הפוכות כמעט לחלוטין.

החוקרים טוענים שהממצאים שלהם בסך הכל מגובים על ידי ההגיון הבריא: לא מפתיע שספורטאים למשל הם דקדקנים משום שהם צריכים לעבוד קשה מאוד ולהישמע להוראות כדי להצטיין בספורט. הדירוג הנמוך בפתיחות המחשבתית מעיד על כך שנוח להם יותר עם דברים מוכרים ועם חזרה והישנות. מדענים, לעומת זאת, דורגו גבוה מבחינת פתיחות מחשבתית אבל נמוך בנוגע לנינוחות: נוח להם לאתגר את המקובל והידוע והם ניחנים במחשבה יצירתית וביקורתית. כמו כן הגיוני להניח שבנקאים הם יותר נוירוטיים, בעוד פוליטיקאים ועורכי דין הם יותר דקדקנים מהשאר.

העתיד של ייעוץ קריירה

המטרה של כל המחקר היתה ליצור אלגוריתם שיוכל לנבא האם מועמד מסוים מתאים למקצוע מסוים או למקום עבודה מסוים בהתבסס על התכונות האישיות שלו כפי שהן מתבטאות בפרופיל החברתי שלו. ואכן, האלגוריתם נוצר. באמצעות שימוש בלמידת מכונה, נלקחו לדוגמה 1000 מקצועות שונים, פלוס מידע שנאסף מיותר מ-9,500 משתמשים שונים, והתוצאות היו די מדהימות: החוקרים הצליחו לנבא ב-70 אחוזים מהמקרים מהו המקצוע של כל משתמש ומשתמש, בהתבסס אך ורק על חשבון הטוויטר שלו.

״זה יוצר אפשרות מודרנית של התאמה בין אישיות למקצוע ברמת דיוק מצוינת״, סיכמו החוקרים, ״הרבה צעירים מפרסמים פוסטים על החיים שלהם אונליין כל הזמן, אז אפשר לומר להם – בואו נשתמש במידע הזה שחלקתם כדי לעזור לכם לזהות אילו עבודות מתאימות לכם, מעבר למה שההורים שלכם אומרים או דברים ששמעתם עליהן״. כך למשל, בעתיד יהיה ניתן לבקש מסטודנטים לאפשר לאלגוריתם גישה לחשבון הטוויטר או הפייסבוק שלהם, ולנתח את המידע משם בהשוואה למפת המקצועות כדי לקבוע אילו קריירות או מקצועות הכי מתאימים להם. זה עתיד להיות יעיל במיוחד עבור סטודנטים שלומדים מקצועות כלליים כמו מנהל עסקים או אמנות.

סטודנט עם לפטופ (צילום: ShutterStock)
יסייע למחפשי עבודה למצוא מה מתאים להם | צילום: ShutterStock

כמו כן, האלגוריתם יכול לסייע גם לעובדים מתוסכלים שלא נמצאים במקצוע הנכון עבורם, מובטלים שלא מצליחים למצוא עבודה מתאימה או לאנשים שהמקצוע שלהם בסכנת ביטול עקב העידן המודרני. למשל, האלגוריתם מצא כי לקרטוגרפים יש מאפיינים דומים מאוד למתכנתי מחשבים, כך שניתן להציע להם לעבור הסבה לאור העובדה שהמקצוע שלהם הולך וגוסס.

יחד עם זאת, הביקורת הכי גדולה על המחקר טוענת שפרופיל של משתמש ברשת חברתית כל שהיא הוא ממש, אבל ממש, לא תואם לאישיות האמיתית שלו. ״זה אולי נכון״, אומרים החוקרים, ״אבל אנחנו עדיין רואים הבדלים אינדיבידואלים‎ בין אנשים. הניתוח שלנו מצא הבדלים קבועים בדרך שבה אנשים במקצועות מסוימים משתמשים בטוויטר. אולי האישיות האינטרנטית שלנו – בכוונה או שלא – חושפת עלינו הרבה יותר מכפי שאנחנו חושבים״. אליזבת׳ נייט מהמועצה לייעוץ קריירה באוסטרליה מציעה הסבר אחר: ״השאלה הכי מעניינת בנוגע למחקר הזה היא מיהו האני האמיתי? אנחנו מבטאים את האני האידאלי שלנו ברשתות החברתיות, וזה מעניין כי לפעמים הבחירה המקצועית שלנו מבטאת את מי שאנחנו רוצים להיות ואת מי שאנחנו בעצם חושבים שאנחנו״.