כמו רבים מאזרחי ישראל גם אני עברתי בימים האחרונים, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והנחיות משרד הבריאות, לעבוד מהבית. על אף שלוותר על הפקקים בבוקר לטובת עוד חצי שעת שינה זה כיף גדול - המצב החדש חובק בתוכו גם לא מעט אתגרים, החל מהבדידות וכלה בהסחות הדעת הרבות (כן, מצאתי את עצמי עוצרת להשקות עציץ בדרכי מהמטבח עם כוס מים וגם עוצרת הכל כדי לשאוב, כי מי יכול לעבוד בלכלוך הזה?!). אז רגע לפני שכולנו מאבדים את זה, שוקעים בפרק בסדרה במקום לסיים את המטלה, או מתפתים לקפל את ערימות הכביסה - בדקתי עם מי שעושות את זה באופן קבוע, עצמאיות ושכירות שעובדות תמיד מהבית - איך מפרידים בין בית לעבודה כשהעבודה היא בבית, וקיבלתי כמה טיפים ששווה לגזור ולשמור:

שגרת בוקר

נתחיל מהבוקר, אחד הנושאים שכמעט כל מי שעובד מהבית מסכים עליו הוא ההתארגנות ליום העבודה- זה שאנחנו נשארים בבית לא אומר שצריך להישאר בפיג'מה כל היום, החליפו ל-'בגדי עבודה', הם יכולים כמובן להיות בגדים נוחים, אבל גם כאלו שיוציאו אתכם ממוד הבית ויכניסו אתכם למוד עבודה.

"כדאי לשמור על שגרה קבועה, לקום באותה שעה, להתארגן כאילו יוצאים מהבית, כולל איפור, מקלחת ולשבת בפינה בבית לעבוד- שומר על שפיות והרגלי עבודה" אומרת עליזה קוניאק , מאמנת אישית.

מיכל קליין שפיר, תסריטאית, בימאית ויועצת תוכן, מוסיפה שכדאי להתחיל את היום בטקס קטן וקבוע - בין אם מדובר בכוס קפה במרפסת או ב-10 דקות של יוגה.

עוד עצה טובה היא להכניס ליום גם פעילות פיזית, כפי שמציעה לימור גזית, מאמנת אישית- "מומלץ ממש בבוקר אחרי הקפה, לשים אוזניות עם מוזיקה מקפיצה, לרקוד או לרוץ במקום 5-10 דקות ואחר כך לעשות רוטינה קבועה של חיזוק שרירי בטן, ירכיים וכל מה שצריך...חצי שעה - 40 דקות ואחר כך מקלחת, משהו בריא לבטן ולעבודה. מניסיון, זה עושה את הכל כל-כך הרבה יותר מפוקס, נעים ואופטימי."

איפה עובדים?

בהמשך ישיר להתארגנות חשוב כמובן גם לסדר לעצמכם סביבת עבודה נוחה-  ולא, הכוונה היא לא לספה, נוחה ככל שתהיה - אלא לסביבה שבאמת נוח לעבוד בה. " לפעמים יש נטייה למי שעובד מהבית ובעל מחשב נייד לעבוד מהספה או אפילו גרוע - מהמיטה. זה מטשטש בראש את ההפרדה בין זמן עבודה לזמן מנוחה ולא מאפשר למוח שלנו לקחת נשימה כשאנחנו לא עובדים" אומרת שרי שאולוב, מנהלת ערוצי יוטיוב. "המלצה שלי היא להגדיר חדר או פינת עבודה שזה כל מה שקורה בהם – עבודה"

גבר עובד מהבית מול מחשב ולידו חתול (צילום: By Dafna A.meron)
עובדים מהבית? מצאו לעצמכם פינת עבודה קבועה ומסודרת | צילום: By Dafna A.meron

מה הלו"ז?

בשלב הבא, כדאי להציב לעצמכם מטרות, ולקבוע לו"ז לפיו תפעלו כדי לעמוד בהן "בשנתיים האחרונות אני עובדת מהבית, הטיפ שלי זה בתחילת כל יום לעשות לוח מסודר עם משימות ומטרות להיום - כולל מספר הפסקות קפה, כוסות מים לשתייה וארוחת צהריים" אומרת שיר מ-Check in\out.

"אני ממליצה להתחיל את היום, בפרט במצבים כאלה של אי ודאות, בשיגור כל המשימות והמיילים שאחרים אמורים לטפל בהם או לבצע. לשלוח פידבק על חומרים, לבקש הצעות מחיר, להתחיל את היום בלהניע את הגלגל כלפי חוץ" אומרת לירון גבע, מומחית לאסטרטגיה ושיווק.

"מאוד חשוב לדעת מתי מתחילים ומתי מסיימים אחרת זה יכול לזלוג ולהשתלט על כל היום" אומרת קרינה. "חשוב לזכור שגם במשרד לא עובדים כל הזמן, ולכן גם בבית זה בסדר תוך כדי עבודה, לקרוא כתבה, לעשות קפה, או סתם לעשות סיבובון."

לייצר הפרדה

אז הבנו מה המטרות והמשימות שלנו, ואפילו הגדרנו זמנים, אבל איך באמת עומדים בזה ולא מתפתים להסחות?

"כשעובדים- עובדים", אומרת אורטל גנות אפלבוים, בעלת סוכנות דיגיטל בוטיק –"בלי טלויזיה ברקע, הטלפון על שקט והפוך- בסוף כל משימה אני עונה למיילים/ וואטסאפים/ פייסבוק."

גם ליאת בראל גיל מחזקת בעניין ההסחות- "אתרי החדשות והרשתות החברתיות אוכלים לנו את זמן העבודה לכן כדאי להגביל את זמן הגלישה. מתקשים? יש אפליקציות שיעזרו לכם לעשות זאת."

עובדת בטלפון, דחיינות (צילום: LightField Studios, shutterstock)
טלפון בצד, מושתק, או על מצב טיסה ימנע הסחות מיותרות | צילום: LightField Studios, shutterstock

"גם כשהסביבה הפיזית לא מופרדת, לייצר הפרדה פרקטית ומחשבתית - לא לתלות כביסה באמצע היום, ומצד שני - להשתדל שלא להתחבר ולשלוח מיילים ב-23:00 בלילה" אומרת מור אלדן - מנכ"לית של חברת המדיה MarkeTech. "אם להיות כנה, לא תמיד קל לעשות את ה-CUT  הזה אבל זה מאוד חשוב בכדי לייצר שגרה שפויה כשעובדים מהסביבה הביתית לאורך זמן."

"אנשים שלא עובדים מהבית רואים את הבית כמקום שבו נחים, חיים חיי משפחה, פוגשים חברים וכו. זה מקום אינטימי ומוגן ומופרד ממקום העבודה. את מקום העבודה בדרך כלל רואים כמקום שבו עובדים, מתאמצים, משקיעים, לפעמים בלחץ לפעמים בדדליין וכו'. ההמלצה שלי היא ליצור גבולות ברורים גם בזמן וגם פיזית במיקום בתוך הבית" אומרת שקמה יעקבי, מתכונאית ובלוגרית - "לקבוע לו"ז- מתחילים לעבוד בתשע לדוגמא, מסיימים בשש וסוגרים את המחשב פיזית. בצהריים עושים הפסקה ממש כמו במשרד, יושבים במרפסת אוכלים, שותים קפה, מקשקשים עם חברים בווטסאפ ונעלמים קצת באינסטגרם. עוצרים לקפה מתי שבא וגם לוקחים הפסקות מתי שבא אבל לא מוצאים את עצמנו פתאום מול הטלוויזיה או מול איזה רשת חברתית שעה וחצי כי אז הגבול מטשטש. מבחינת המיקום בבית, לא כל הבית צריך להפוך למשרד - תגדירו מקומות שבהם נוח לכם לעבוד ומקומות שבהם לא עובדים לא משנה מה, נגיד בחדר שינה, בגינה, במרפסת וכו ותשתדלו לא למצוא את עצמכם פתאום עובדים במקום שהגדרתם שהוא מחוץ לתחום. בערב, הבית הופך להיות כולו רק בית ולא מקום העבודה שלכם וזה ממש חשוב לעשות את ההפרדה הזו."

"הטיפ שלי הוא לעבוד 'בשיטת הפומודורו', ככה גם את עובדת וגם הילדים נכנסים לרוטינה" אומרת ליזה אבני, מלווה אישית ועסקית,ומסבירה- פשוט קונים טיימר פשוט כזה של המטבח, מכוונים אותו ל-25 דקות שבהם עובדים ולא מתעסקים בשום דבר אחר. בתום ה-25 דקות, מכוונים את השעון ל-5 דקות . ב-5 דקות הללו עושים הכל- חוץ מעבודה ופשוט עובדים באינטרוולים. השיטה הזאת הוכחה בעולם כשיטה מעולה גם לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז. הילדים נכנסים גם כן לסדר הזה וככה כולם עובדים בנחת."

שמרו על קשר

אנחנו נמצאים בסיטואציה מאתגרת, מהמשרד הומה האדם, שמשחק גם תפקיד חברתי חשוב בחיים שלנו עברנו לעבודה מהבית, ובכך לשהיה בבית לאורך כל שעות היום. לפעמים האינטרקציות היחידות שלנו הם עם בן או בת הזוג והילדים, ולפעמים אנחנו לגמרי לבדנו לאורך כל היום (בידוד מישהו?). למרות שהשקט והניתוק עשויים לתרום לריכוז ולייצר עבודה יעילה יותר, לפעמים הם דווקא מקשים עלינו. אם העבודה שלכם היא כזו שמצריכה אינטרקציות עם גורמים אחרים- קולגות, ממונים, עובדים, ספקים או לקוחות- דאגו להמשיך לקיים אותה גם מהבית; ואם העבודה שלכם עצמאית לגמרי- מצאו זמן לאינטראקציה עם חברים או בני משפחה.

"אינטראקציה אנושית זה צורך אנושי חשוב וקרבה מחזקת ומעלה מוטיבציה לעובדים" אומרת נירה, מנהלת סושיאל. "אז גם אם עובדים מהבית, לנסות לקבוע פגישות במיקום שאינו הבית - נגיד בית קפה. אם אני מסתכלת על המצב עכשיו, נכון שנמנעים מרב הפגישות - אולי פגישות מסויימות קטנות כן אפשר לנהל, במסגרת המגבלות ובאופן בטוח? אם לא, להקדיש מחשבה איך פגישות הזום מכילות גם מימד חברתי וכייפי, שיחליף את שיחת חמש הדקות הלא פורמלית במשרד"

חווית לימודים אחרת (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
לשלב שיחות וידאו במהלך היום | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"הכי חשוב למי שעובדת מהבית זה למצוא חברה עצמאית שגם עובדת מהבית ואת יכולה להתקשר אליה להתלונן והיא תבין אותך, אפשר אפילו שתיים." אומרת הדס קלנר - מפיקת וידאו.

נתלי מון, בעלת סוכונות דיגיטל, ממליצה לכל מי שמנהל עובדים העובדים מהבית- "לדאוג שיהיו זמני עבודה משותפים מדי יום בהם פתוחים חלונות של זום/סקייפ על מנת ליצור תחושת יחד במשרד ולאפשר 'שיחות קיוביקלס' בוידאו, שמהן לפעמים נוצרים הבריינסטורמינג הטובים ביותר. אני מנהלת כך 11 עובדות בשוטף."

"אם אתם חלק מצוות, חשוב וכדאי לעשות ישיבת צוות באמצעות שיחת ועידה, או שיחת וידאו בפלטפורמה שנוחה לכם" אומרת בר נרקיס, מנהלת מחלקת השירות בחברת אבטחת המידע ESET ישראל, “פגישה וירטואלית עם הצוות להכוונת העבודה וניהול משימות שעל הפרק תסייע לשמור על שגרת עבודה רציפה. בנוסף מומלץ לתעד כל דבר שעושים ולעדכן בממשק עבודה משותף על מנת להבטיח המשך רצף עבודה תקין."

ומה עם הילדים?

אין ספק שלמי שלא מורגל לעבוד מהבית, ונאלץ לעשות זאת עכשיו עם ילדים שיצאו לחופש בלי הכנה, ונשארו ללא מסגרת או תעסוקה, יש כאן אתגר כפול. אבל גם כאן העצמאיות המנוסות נחלצות לעזרתכם עם טיפים שווי זהב.

רוני ליכט רותם, יועצת חינוכית ומדריכת הורים, שהעבודה שלה נעשית בשיחות און ליין, אומרת- "כל שיחת פגישה כזו מצריכה שקט וריכוז שלי ולכן חשוב לי שהילדים יוכלו להעסיק עצמם שעה שלמה. לפני כל מפגש כזה אנחנו ביחד דואגים לפעילות שלהם, יש המון דברים שהם יכולים לעשות- לנוח, לקרוא, ללמוד, להיות קצת בטלפון או בטלוויזיה, לנוח, להרכיב פאזל, לצבוע, ליצור, לשחק עם האחים שלהם, ללטף ולחבק את רוקי. אני לא בוחרת עבורם, יש להם מגוון אפשרויות שהם מכירים, והם בוחרים לבד. אגב, גם להשתעמם זו אופציה מצויינת בעיקר כי היא גוררת אחריה עיסוקים והמצאות שמגיעים מהם."

אמא עובדת (צילום: By bbernard, shutterstock)
להסביר לילדים מה קורה וליצור איזון | צילום: By bbernard, shutterstock

לי-אור סלע, תרפיסטית, מנחת קבוצות ומלווה תהליכים קהילתיים, ממליצה על תיאום ציפיות והסכם משפחתי. "בכל בוקר לתכנן ביחד עם הילדים את הלוז של אותו יום שכולל בתוכו: ארוחת בוקר משותפת, זמן עבודה של אמא וזמן משחק חופשי, זמן למשימות לימודיות לטיול או פעילות גופנית... תיאום הציפיות והסבר בכל שבוע או כל כמה ימים יבסס שגרה חדשה בבית שתעזור לכולם להסתגל לשינוי המציאות."

טיפים נוספים לעבודה כשהילדים בבית גם כן, הם לעשות חלוקת זמן שמאפשרת לכם לעבוד דווקא בערב, כשהם ישנים; או, במידה ושני ההורים עובדים מהבית - לעשות חלוקה ל"משמרות" בהן הורה אחד עובד, בזמן שהשני עם הילדים ולאחר זמן מוגדר מתחלפים.

אל תהיו קשים עם עצמכם

חשוב לזכור שגם במשרד, שגרת העבודה משתנה קצת מיום ליום- יש ימים עם יותר פגישות ושיחות וכאלו עם פחות, יש ארוחות צהריים משותפות, הפסקות קפה ושיחות מסדרון עם קולגות. לפעמים דווקא בבית אנחנו קשוחים יותר עם עצמנו ומרשים לעצמנו פחות.

הדר ת"ש, כתבת, מציעה לאפשר לעצמכם את התנאים שהייתם מקבלים אם לא הייתם עובדים בבית לטוב - הפסקה לארוחת צהריים ולא לאכול על המחשב, שיחת טלפון קצרה עם חברה, וכו'; ולקשוח-  לא לעבוד מהמיטה, להתלבש, דד ליינים קטנים במהלך היום, לא לצאת להפסקות ללא הכרה.

חשוב גם לתת לעצמכם זמן להבין איך נראה סדר היום החדש בעבודה כפי שמציעה הדס נקר, רוקחת החוויות. תנו לעצמכם כמה ימי ניסיון ואז בנו סדר יום שמתאים ונכון לכם.

בסופו של דבר חשוב לזכור שהמצב אליו נקלענו הוא זמני, לנסות ללמוד מהאתגרים המוצבים לפנינו ולהשתפר, ולעשות את העבודה שלנו על הצד הטוב ביותר, ככל שהמצב מאפשר זאת.