שאול אבידב, 46, שירת בצה"ל יותר ממחצית חייו, עד שבסוף שנת 2014 החליט לפרוש לאזרחות. "כמו כל פורש מצה"ל, עלו לי הרבה שאלות. מי אני עכשיו? מה הסטטוס או המותג שלי? במשך 23 שנים היה ברור לי ולכולם ששאול הוא איש צבא, ופתאום הכל משתנה ברגע".

בתפקידו האחרון בצבא היה מפקד חטיבה בשריון ומפקד מגמת מפקדי פלוגות בקורס הכשרת מפקדי פלוגות של זרוע יבשה, ומאז פרישתו הקים מספר חברות בתחומים שונים. אז איך הופכים מאיש צבא לסטרטאפיסט? אבידב טוען שמאז ומתמיד ראה עצמו כיזם. "בתור ילד הייתי בונה דברים ומנסה כל הזמן להראות שאפשר לעשות דברים אחרת".

את הרעיון לסטארט אפ שלו, Musketeer, אפליקציה שהיא לחצן סיוע חברתי לאנשים שבמצוקה, קיבל לאחר אירוע תקיפה של שתי צעירות שיצאו מבילוי קרוב לאזור מגוריו. "את הרעיון של מוסקיטר התחלתי לגלגל כשנה לפני הפרישה, כך שהמעבר לחיי היזם היה מהיר וחלק יחסית. הרגשתי שאני חייב לעשות מעשה כדי למנוע את האסון הבא והבנתי שאם מישהו בקרבת מקום היה מקבל קריאת עזרה בזמן אמת מהצעירות המותקפות, אנשים היו מצליחים להגיע ולסייע להן". לאפליקציית  מוסקיטר היו מעל 100,000 משתמשים בכל העולם ואנשים סייעו לאחרים במאות מקרים ברחבי הארץ והעולם. מאז, הוא הקים עוד מספר חברות ומיזמים, חלקם נכשלו וחלקם מאוד מוצלחים.

"אל תעשו כמוני"

כיום אבידב מנהל את 'האקדמיה ליזמות וחדשנות' של רשת OpenValley, שמתמחה בליווי של סטארטאפיסטים בשלבים שונים, ומקדמת יזמות וחדשנות גם בארגונים גדולים כמו צה"ל, רשת אורט, מועצות מקומיות ועוד. "אני מלווה יזמים, מסייע להם לעבור תהליכים עם החברות שלהם בדרך הנכונה עם כמה שפחות טעויות. היזמים והיזמיות שאני מכיר הם בטווח גילאים רחב, החל מבני נוער, דרך פורשי צבא ועד הגיל השלישי. כל מי שיש לו רעיון ולא בדיוק יודע מה השלב הבא, מגיע אלינו".

בנוסף, הוא מעביר הרצאות רבות, וביניהן הוא גאה במיוחד בהרצאה שלו שנקראת 'אל תעשו כמוני'. המדברת על איך לא להקים חברת סטארט אפ. "בהרצאה אני מפרט את כל הטעויות שעשיתי, ועשיתי המון, על מנת שאחרים ילמדו ולא יעשו כמוני. אני מרגיש גאווה גדולה ללמד חברות וארגונים את כלי החדשנות, בעזרתם הם שומרים על רלוונטיות ומקבלים כלים להתנהלות בעולם שכל הזמן משתנה".

אבידב ב-OpenValley (צילום: באדיבות המצולם)
"מרגיש גאווה גדולה ללמד חברות וארגונים", אבידב | צילום: באדיבות המצולם

"10 דקות איחור באזרחות זה כמו להגיע בזמן"

למרות הסיפוק מהעשייה שלו כיום, מתעוררים בו לעיתים געגועים לצה"ל. "יש בי געגוע לסוג העשייה הצבאית. זו עשייה משמעותית ומבצעית, יש משהו מאוד מחזק בהימצאות במרכז העשייה הביטחונית של מדינת ישראל, עם אנשים שמשרתים את המדינה באהבה וגאווה. יש גם המון דברים שצריך להתרגל אליהם באופן ההתנהלות באזרחות, כמו מיצוי זמן. כשאתה מגיע מהמערכת הצבאית, שבה דיונים מתחילים בזמן והם בדרך כלל מאוד תכליתיים, צריך להבין שבאזרחות זה לא תמיד עובד כך.  לקח זמן עד שהתרגלתי ש-10 דקות איחור באזרחות זה כמו להגיע בזמן" הוא אומר. "מכיוון שגם בצבא יצרתי אווירה פתוחה שבה לכולם מותר להגיד הכל, אז לא הייתה לי בעיה לקבל ביקורת ואי הסכמה מאנשים סביבי, דבר שהוא מאוד טבעי באזרחות וטוב שכך". גם כיום יוצא לו לעבוד מול הצבא, "העבודה מול יחידות צבאיות היא המשמעותית ביותר עבורי. שם אני מרגיש שההשפעה שלי היא החשובה ביותר. לדעתי, החיבור בין עולם הניהול העסקי והפיקוד בצבא הוא חיבור מחייב היום, ולשמחתי שני העולמות מבינים זאת".

בזכות השנים הרבות והמשמעותיות שלו כאיש צבא, אבידב מרגיש שיש יכולות ואיכויות שהמשיכו איתו הלאה לאזרחות. "הדבר המרכזי שמאוד עוזר לכל מי שפורש מהצבא הוא יכולת הניהול. בסופו של דבר, לפקד על גדוד או חטיבה זו יכולת ניהולית: אתה קובע יעד, בונה תוכנית עבודה ומבצע, ממש כמו באזרחות. הדבר השני הוא פרופורציות. כאיש צבא יוצא לחוות חוויות ולהתנסות במצבים לא פשוטים, ולכן לדעתי, אני פחות מתרגש כיום מקשיים במעלה הדרך, שהם דבר יומיומי אצל יזם".

לאנשים המתלבטים לגבי בחירת קריירה או מעוניינים לעשות שינוי כיוון בתחום העיסוק בחיים אך חוששים, הוא ממליץ לאזור אומץ ולהעז. "הדבר הגדול ביותר שעוצר אנשים מלעשות שינוי הינו החשש מחוסר הצלחה. צריך להעז, חייבים להעז. שינוי כיוון זה דבר מבורך, צריך רק לעשות אותו בחכמה ולא להמר כל הזמן. צריך לבדוק היטב שזה מה שרוצים, לוודא שנהנה מזה ולזכור שתמיד אפשר לשנות שוב, והכי חשוב: לבנות צוות מנצח!"