מי מאיתנו לא מפנטז לפעמים על יום עבודה מהבית? לקום בבוקר, לשתות קפה בנחת, להישאר בפיג'מה הנוחה והכי חשוב לחסוך את הנסיעה המעיקה בפקקים והלחץ המלווה בכך שנאחר למקום העבודה, ופשוט להתחיל לעבוד מהבית, המקום האהוב עלינו. ובכן, החדשות הטובות הן שהיום הזה לא רחוק.

זה לא חדש שמעסיקים רבים כיום מאמצים את הגישה לפיה פחות חשוב מתי ואיפה העובד עושה את העבודה, העיקר שישלים את המטלה. זה כבר ברור שיש כאן אינטרס משותף, למעסיק ולעובד, לעבור שעות עבודה גמישות- העובד יכול לעבוד בשעות שנוחות לו והמעסיק זוכה בעובד מרוצה ופרודקטיבי. אפילו ביל גייטס שיתף לא מזמן בדעתו בנושא, כשטען שההטבה החשובה ביותר שחברות יכולות להעניק לעובדים שלהן הן שעות עבודה גמישות.

התפתחויות טכנולוגיות, המאפשרות לעובד להתחבר למקום העבודה מכל מקום, ותפיסות ניהוליות חדשות אשר שמות את העובד וצרכיו במרכז מאפשרות ליותר ויותר חברות בעולם לאמץ את המגמה, כל אחת בדרכה, וישראל לא נשארת מאחור. החודש הכריז תומי שנפלד מנכ"ל GROO (לשעבר גרופון) שחברתו מתגייסת למאבק בפקקי התנועה בישראל ומתוך דאגה לאיכות החיים של עובדיה, מכריזה על פיילוט במסגרתו תאפשר להם לעבוד יום אחד בשבוע מהבית. גם חברת "כלל" החלה לפני מספר חודשים בפיילוט דומה שזכה להצלחה. במהלך הפיילוט הניסיוני, עובדים ממספר מחלקות ב-GROO יוכלו לעבוד באווירה נינוחה בביתם מבלי שיצטרכו לבלות זמן רב בנסיעה הלוך ושוב למקום עבודתם במשרדי החברה הממוקמים בכפר-סבא.

"להתגייס איפה שהממשלה לא מצליחה"

שנפלד נחשף לסבלם של העובדים, שנובע מבילוי זמן רב בפקקים בדרך לעבודה, בשיחות אישיות שקיים איתם ובצפייה בסדרת כתבות של הכתבת עמליה דואק ששודרה בחדשות 12 שעסקה בבעיות התחבורה בישראל, והחליט לקחת את הנושא לידיו. "אני שמח להעניק לעובדי החברה אפשרות לעבוד יום אחד מדי שבוע מביתם ורואה בכך צעד חשוב למענם, אך לא פחות מכך למען הסביבה בה אנו חיים" הוא אומר. "המגזר העסקי צריך לקחת אחריות ולהתגייס איפה שהממשלה לא תמיד מצליחה, ולסייע בכל דרך לצמצום עומסי התנועה בכבישים והפגיעה באיכות הסביבה הנלווית לכך" .

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
לשתות קפה בנחת במקום לעמוד בפקק | אילוסטרציה: Shutterstock

לדברי פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל, "נראה ששוק העבודה בישראל נפתח בהדרגה לאפשרות של עבודה מהבית ולשעות גמישות, וכיום אנו יכולים לראות חברות המאפשרות עבודה מרחוק בחלק מהימים, ואף כאלה המאפשרות לעבוד מרחוק כל הזמן. למעשה, שוק העבודה מתאים את עצמו לדרישות ואופי העובדים כיום, שהם ברובם מדור ה-Y ומדור ה-Z. המשתייכים לדורות אלה הם בעלי סט ערכים שונה מהדורות המוקדמים יותר, שהינם לרוב שכבת המנהלים בחברות וארגונים כיום, ובשל כך הדרישות שלהם וההחלטות שלהם שונות" היא אומרת. "דורות ה-Y וה-Z לא מעוניינים לכבול עצמם למקום פיזי אחד, לשעות מסוימות ובכלל למסגרת נוקשה ולא מתגמשת. אלה דורות שמגדירים עצמם כ'ניידים דיגיטליים' (Digital (Nomad, מחוברים לטכנולוגיה בכל רובד בחייהם, ויודעים שבאמצעותה הם יכולים לעבוד מכל מקום בעולם. הכלים הטכנולוגיים שקיימים כיום תומכים לחלוטין ב-Remote work, כולל כלי בקרה על העובדים, כך שמנהלים יכולים לאפשר זאת. בארה"ב יש כבר למעלה מ- 2000 חברות בהן רוב העובדים או כולם עובדים מרחוק, ובישראל, כאמור, התהליך איטי יותר, אך בהחלט מתחיל להתרחש. אין ספק כי על הארגונים בישראל להתחיל להיערך בהתאם, ולהטמיע את השינוי התפיסתי בארגון".

ההחלטה של GROO לאפשר יום עבודה מהבית מצטרפת למדיניות החברה הדוגלת בטובת העובדים ודאגה לאיכות חייהם, והעובדים אף היו שותפים לה כאשר התבקשו להצביע על מנת לבחור את היום בו משתתפי הפיילוט יעבדו מביתם. בת אל פירסט מנהלת משאבי אנושGROO  מסבירה, "התרבות הארגונית שלנו ב GROO מייצרת סטנדרט של מצוינות ובו בעת, ארגון שכיף לעבוד בו עם גמישות והתאמה לשוק הדינאמי והמשתנה."

להפוך שעה אבודה לשעת עבודה

נילי גולדפיין, משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG ומומחית למנהיגות ולניהול, מחזקת את המגמה ומסבירה, "העולם של היום הוא עולם בהפרעה - מלא שינויים מתמידים ומהירים מאוד; וארגונים נאלצים להתמודד עם אילוצים, שלא היו קודם, יש גורמים חיצוניים שמשפיעים על הכל: התעבורה הופכת לבלתי נסבלת, עלויות תחזוקת המשרדים רק עולה, ומהצד של דור העובדים החדש, בסיסי המוטיבציה שלהם השתנו, הם מחפשים איזונים אחרים. העבודה חשובה להם, אבל גם שעות האיכות עם המשפחה וזמן פנוי להתנדב ולעצמם. לארגונים כיום משתלם להפוך שעה אבודה לשעת עבודה, ולאפשר לאנשים לעבוד במסגרות זמן מצומצמות אך יעילות ואפקטיביות יותר, גם מהבית, מאשר מריחות זמן. עבודה מהבית למשל, תחסוך לאנשים זמן נסיעה יקר ועלויות הגעה, ולמשרדים נחסכות עלויות כמו הוצאות חשמל וציוד. ארגונים, שישכילו לעבור למסגרות זמן גמישות יותר, יזכו במאבק מול חברות מתחרות על גיוס כוח אדם טוב ומוכשר, ולמרות שהמגמה הזאת רק בראשיתה, היא תלך ותגבר, ומי שיהיה שם קודם – יזכה".

ואיך זה השפיע על העובדים? נטלי שוסטר, פלנרית שיווק, ב-GROO שיתפה: "אני גרה בנתניה ולהגיע לכפר סבא בבוקר לוקח לי מידי יום שעה, לעיתים אף שעה וחצי, אני מגיעה תשושה ועצבנית ובעיקר בתחושה של בזבוז זמן. בעבודה מהבית, היום פשוט מתחיל בצורה הרבה יותר רגועה ונעימה. אני יכולה להעיר את הילד שלי בנחת, ולקחת אותו ברגל לגן, זה ממש זמן איכות. את ימי העבודה מהבית אני מתחילה בפיג'מה, עם כוס קפה, רגועה ובלי לחץ. ההספק מהבית הוא גבוה יותר, אין את שיחות המסדרון והסחות הדעת, ובנוסף אני מרוויחה שעתיים נוספות שבהן אני עובדת במקום לעמוד בפקקים."