"ספר לי על עצמך". שאלה פתוחה וכללית שנשאלת כמעט בכל ראיון עבודה, אז איך עונים עליה באמת? אתם מכירים את התחושה הזאת היטב. כל כך הרבה שאלות עוברות בראש בזמן הזה, אבל מה נכון להגיד?

רוב האנשים בטוחים שהדבר הנכון הוא לספר את כל מה שכתוב בקורות החיים. ובכן, זוהי טעות שכיחה וחבל שתיפלו במלכודת הזאת. מחקרים הראו כי הזמן האידאלי לספר על עצמכם הוא כ-2 דק בלבד. מעבר לזה, המראיין מתחיל לאבד אתכם ואתם מתפזרים ושוכחים מה תכננתם לספר.

אני עדיין זוכרת את הראיון שהיה לי אצל מנכ"ל החברה שהתמיינתי אליה לפני מספר שנים; השאלה הראשונה שהוא שאל אותי הייתה: "מה התחביב שלך?". כל כך התרגשתי שהוא שאל אותי שאלה אישית, חייכתי אליו, עניתי מבלי להתחכם יותר מדי והרגשתי איך הקרח נשבר ביננו. כל מה שהיה בהמשך הראיון היה בונוס. מיותר לציין שעברתי.

זכרו - בשלב הראשון של הראיון, המראיין רוצה להכיר אתכם קצת מעבר לשורות בקו"ח. אז תנו לו לדעת עליכם פרטים קצת יותר אישיים ופחות מקצועיים.

אל דאגה, כל השאלות שיבואו לאחר מכן, יהיו מקצועיות בלבד. זוהי ההזדמנות שלכם בשלב זה לבחור לדבר על כל דבר שרק תרצו. רצוי ואף מומלץ להתכונן לשאלה הזאת מראש, לחשוב על פרט ספציפי וחכם שישרת אתכם בסופו של דבר וייתן לכם כמה נקודות זכות.

שירלי תדיון (צילום: צילום פרטי)
אני עדיין זוכרת את הראיון שהיה לי אצל מנכ"ל החברה שהתמיינתי אליה לפני מספר שנים | צילום: צילום פרטי

אין מקום לפרטים חסרי תכלית

אז איך תעשו את זה מבלי להרגיש שאתם עוברים את הגבול או גולשים לנושאים לא רלוונטים?

התחילו מפרטים יבשים (שם, גיל ועיר מגורים), לאחר מכן שתפו את המראיין בחלום הכי גדול שלכם, בהישג אישי/מקצועי שאתם הכי גאים בו, תחביב מיוחד שפיתחתם בזמן הקורונה או על הגישה שלכם לחיים.

כמובן שמטרת השיתוף צריכה בסופו של דבר לשרת אתכם בראיון ולגרום למראיין להכיר אתכם טוב יותר.

עדיין מבולבלים? הנה כמה דוגמאות:

אם בחרתם לשתף בחלום שהגשמתם - המראיין יכול להסיק מכך שאתם מעזים לחלום, חושבים בגדול, אסרטיביים, חושבים מחוץ לקופסה, בעלי מוטיבציה ורצון עז להצליח בחיים.

אם בחרתם לשתף בתחביב ייחודי - המראיין יכול להסיק מכך שהזמן שלכם חשוב לכם, שאתם בעלי כושר התמדה, יצירתיים, מתפתחים כל הזמן ולא נשארים באזור הנוחות. בעיקר הוא ילמד שחשוב לכם לעשות דברים למען עצמכם - וזה המון.

אם בחרתם לשתף על הישג אישי או מקצועי שאתם גאים בו - המראיין יכול להסיק מכך שאתם הישגים, בעלי שאיפות, חדורי מטרה, אסרטיביים, שואפים למצות את הפוטנציאל שלכם ותחרותיים.

אם בחרתם לשתף על התנדבות שיצא לכם לעשות בזמן האחרון - המראיין יכול להסיק מכך שאתם אנשים טובים, ערכיים, מוסריים, שהסביבה חשובה לכם, שעזרה לזולת זהו ערך עליון אצלכם, שהנכם בעלי אמפתיה לסביבה ובעלי תקשורת בינאישית טובה.

ברגע שתתחילו לספר על עצמכם כפי שאתם רוצים ובפן האישי, אוטומטית תחושת הלחץ בגוף תרד, המראיין ברוב המקרים יחייך אליכם, יתרכך מעט, אולי יסתקרן וישאל שאלות בנושא.

מי יודע, אולי אפילו תגלו שיש לכם תחביב זהה או ששניכם בדיוק חזרתם לארץ מטיול ארוך במזרח.  מחקרים הוכיחו כי אנשים נוטים להעדיף אנשים שדומים להם ולסמוך עליהם יותר, אז אם מכנה משותף עם המראיין יתן לכם כמה נקות זכות, מה אכפת לכם לשתף?

הכותבת היא עצמאית בתחום הגיוס ומלווה תהליכים של חיפוש עבודה - משלב שדרוג הקו"ח ועד להצלחה בראיון.