אם בעבר הייתה לעובדים נטייה להישאר במקום עבודה אחד עד הפנסיה, היום יותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם מוותרים על הלויאליות לעבודה ומדלגים ממשרה זו לאחרת – בין אם מתוך רצון לשפר תנאים או סתם לרענן ולגוון. יש כאלו שאפילו עושים שינויי מוחלט בקריירה במהלך חייהם, כך שהסבות מקצוע הפכו לחלק מהשגרה.

מהו אם כן הגיל הנכון לעשות שינויי קריירה? אם בכלל? ואיך משבר גיל 40 יכול להוות עבורינו דווקא מקפצה לבחירה נכונה בתחום העיסוק הבא שלנו?

אם אתם בני 40 פלוס מינוס, יכול להיות שחוויתם חלק מהמאפיינים הבאים:

  1. סקירה של חייכם. מה עובד לי ומה פחות? האם אני מרוצה ממה שהשגתי עד כה בחיי?
  2. תחושה של מעבר מחיים צעירים ותוססים לחיים יותר מקובעים, שבלונים וצפויים.
  3. מחשבות על משמעות החיים והמשמעות שלנו בתוכם.
  4. התעסקות יתרה במראה החיצוני שלנו, עם דגש על מאפייני הזדקנות.
  5. נטייה גוברת ללקיחת סיכונים.
  6. רצון עז לשינוי.

המושג “משבר אמצע החיים", נטבע לראשונה ע”י ז’אק אליוט, פסיכואנליטיקאי ופסיכולוג, במאמרו “מוות ומשבר אמצע החיים”, שפורסם בשנת 1965. במאמרו הוא מתייחס אל אותה תחושת עצב וריקנות האופפת ומחלחלת בחלק מההגברים ומהנשים, במעברם מן הנעורים אל הזקנה או אל הבגרות. גם התאוריה היונגיאנית (קארל גוסטב יונג), מתייחסת לתקופת אמצע החיים ככזו שמאפשרת שאילת שאלות, מחשבות רבות, תחושות ורגשות שיכולים להוביל לחקר של המטרות שלנו בחיים ולמימוש עצמי.

על פי התאוריה, התקופה הזו היא פונקציונלית לצורך התפתחות אישית וליצירת חיים משמעותיים יותר. ואכן, כשאנחנו סוקרים את התחומים המהווים את מציאות חיינו, אחד ממאפייני החיים המשמעותיים ביותר הוא תחום הקריירה. לעיתים כחלק ממשבר אמצע החיים נתחיל לשאול יותר ויותר שאלות שבוחנות את מקום העובדה שלנו ואת עצמינו כחלק ממקום העבודה.

שאלות כמו: "האם טוב לי במקום העבודה?", "האם אני מממש את עצמי ואת הפוטנציאל שלי?", "האם אני מרוויח מספיק כסף?", " האם כאן אעבוד בשארית חיי?", "האם מקום העבודה הזה בטוח ויציב מספיק?", "האם זה כל מה שאני?האם אני יכול יותר מזה? מה עם כל החלומות שלי?", אלו רק חלק מהדוגמאות שרבים מאיתנו חווים בעיצומו של משבר אישי ותעסוקתי.

האם לא איחרנו את הרכבת?

למעשה, באופן לא מכוון אנחנו עומדים במבחן יומיומי כאשר אנחנו הולכים לעבודה. ככל שתחושת המימוש והמשמעות שלנו לא יקבלו מענה במקום העבודה הנוכחי שלנו, ככה יעלה הסיכוי שנחשוב על שינוי תעסוקתי.

ומה עושים עם תחושות השינוי שמנקרות בנו? האם ללכת אחרי החלומות שמתחילים לצוץ או להישאר במקום היציב והבטוח? האם זה בכלל רלוונטי לעשות שינוי תעסוקתי באמצע החיים? האם לא איחרנו את הרכבת? התשובה הנכונה היא, כנראה: "תלוי".

כשמתייחסים לשינוי תעסוקתי בגילאי 40 פלוס, חשוב לתת מקום לעניין הגילנות. העדפת העסקת אוכלוסיה צעירה על פני אוכלוסיה בוגרת, נחקרת רבות לאורך השנים, בארץ ובעולם פועלים כדי לשנות נטייה זו – אך הדרך עוד ארוכה עד שנגיע לשם.

מעניין לראות כיצד הנושא נחקר עוד בתחילתה של הקמת המדינה, כאשר אוכלוסייה בוגרת הופלתה לרעה בקבלה למקומות עבודה, מבלי קשר ליכולות שלה, אלא רק בהתייחס לגילה. בתקופה ההיא במקומות עבודה רבים נקבע גיל סף מקסימלי לקבלת עובדים. כך למשל, נקבע כי גיל הסף המקסימלי לקבלת עובדים ב"אתא" הוא 24, ב"בנק לאומי" הוא 28, ב"אגד" 30 וב"חברת החשמל" הגיל המקסימלי לקבלת עובדים עמד על 34. כך פורסם בעיתון "דבר", 26 בינואר, 1956.

לאורך השנים חוקקו חוקים רבים המנסים להילחם בתופעה זו, ביניהם חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה 1988. לצד תופעה זו, חשוב לזכור שעולם העבודה משתנה ומתפתח כל הזמן. דוגמה מצוינת לכך היא השנה האחרונה, שיצרה עולם שלם של מקצועות ותפקידים חדשים ומנגד הפכה מקצועות אחרים למיותרים.

אישה עובדת  (צילום: shutterstock | fizkes )
הגיע הזמן להחזיר את החיוך באמצע יום העבודה | צילום: shutterstock | fizkes

עם הארכת תוחלת החיים, מה שנתפס בעבר כגיל "מבוגר" לשינוי קריירה הוא היום גיל בשל, מקצועי ובעל ערך. יותר ויותר אנשים עושים שינויים משמעותיים בגילאי 40, 50 ו-60, ויוצאים לדרך מקצועית חדשה.

כשאנחנו באמצע החיים אנחנו בדרך כלל נדע יותר מה החוזקות שלנו, מה גורם לנו להתרגש, במה היינו מוכנים לעבוד בשארית חיינו בשמחה ובחדווה. הידע הזה לגבי עצמינו, שהתגבש לו עם הזמן,  מאפשר לנו לבחור ממקום אחר, מקום של תשוקה אמיתית, משמעות והגשמה.

הבחירות שלנו יהיו שונות, כנראה, ממה שהיינו בוחרים בגיל 20 כשהיינו עדיין מושפעים מהסביבה, מההורים, מסטטוס וממה אנשים יחשבו - ואולי זהו בכלל הגיל הכי נכון לבחור בו את המקצוע בו נרצה להתעסק בשארית חיינו. למעשה, כאשר אנו בוחרים מקצוע או תחום תעסוקה חדש כחלק ממשבר גיל 40, אנחנו, כנראה, נדע לבחור ממקום של ניסיון לגבי עצמינו ובעיקר ממקום של הכרות טובה יותר של שוק העבודה.  אנחנו חכמים יותר, מנוסים יותר ויש לנו הרבה יותר מה להציע ממה שהיה לנו בגיל 20 בתחילת דרכינו.

אם הרצון לשינוי בוער בכם וכך גם תחושת המיצוי מתפקידכם ואתם מחליטים ללכת על זה, שווה לעשות בדיקה רצינית ומקיפה טרם עזיבת מקום העבודה הנוכחי. יכול מאוד להיות שקיימת הזדמנות תעסוקתית מעניינת, מאתגרת וחדשה לגמרי במקום העבודה הנוכחי שלכם - אם רק תבדקו לעומק.

דברו עם חברים, חזקו קשרים מהעבר, ובדקו היטב כל תחום שמעניין אתכם. דווקא בגיל 40 הרשת  החברתית שלנו ענפה יותר ומכאן הזדמנויות הנטוורקינג שלנו וההזדמנויות התעסוקתיות רחבות יותר. בנוסף, הרשת מלאה היום במידע ושווה להתעמק בו טרם קבלת ההחלטה.

אם ברור לכם שבמרחק הזמן תחושת המיצוי תלך ותגדל, וכך גם תחושת החרטה שלא ניסתם לעסוק במה שליבכם חפץ בו, יכול להיות שזוהי ההזדמנות שלכם לנצל את המשבר כטריגר לשינוי ולהגשמה עצמית גם בתחום הקריירה, ואולי שווה לקחת את הסיכון ולצאת לדרך מקצועית חדשה.

הכותבת היא מאמנת אישית, מתמחה בעולמות הקריירה ושינויים תעסוקתיים ומנחת סדנאות הכנה לראיונות עבודה. לעמוד המקצועי שלה>>