הפרעת קשב היא הפרעה מולדת המשפיעה על יכולות ניהוליות שונות, ובאה לידי ביטוי בנטייה למוסחות, לשכחנות, לקשיים בקשב ובזיכרון, להיפראקטיביות ולאימפולסיביות.

עד לפני כעשור, האמונה הרווחת הייתה כי הפרעת קשב מופיעה רק אצל ילדים וחולפת עד גיל הבגרות. היום, לעומת זאת, ידוע כי הפרעת קשב פוגשת את המתמודד עמה בכל תחנות חייו ובכל תפקיד בחיים, כסטודנט, כעובד, כבן זוג וכהורה.

נכון להיום, לא ידוע כמה מבוגרים מאובחנים עם הפרעות קשב – בעיקר מכיון שהמודעות לנושא אצל מבוגרים עדיין נמוכה. ההנחה היא שכ-7% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מאובחנת עם הפרעת קשב וכ-5% נוספים מתמודדים עם ההפרעה, אך לא מאובחנים. מבוגרים עם הפרעת קשב יתמודדו עם אתגרים שונים ובצורה שונה מילדים. הנטייה לאימפולסיביות באה לידי ביטוי בנהיגה לא זהירה או בקבלת החלטות הרות גורל ללא שיקול דעת מספק. הקושי בהתארגנות עשוי לבוא לידי ביטוי בנטייה לאיחורים (או דווקא הגעה מוקדמת מדי לפגישות), בלחץ לקראת יציאה מהבית ובנטייה לדחיינות בתחומי החיים השונים.

השנה החולפת הייתה מאתגרת לכולנו. קטיעת השגרה המוכרת באופן פתאומי לא היטיבה עם אף אחד, אך בייחוד לא עם אלו המתמודדים עם הפרעת קשב. רבים מאיתנו מצאו עצמם בסיטואציות של עבודה מהבית, של לימודים מרחוק ואפילו של חל"ת – מה שהצריך הסתגלות לחיים בקצב אחר לגמרי.

עובדת מיואשת מול המחשב (צילום: By stockfour, shutterstock)
אל תתפזרו - חיפוש עבודה הוא תהליך מלחיץ | צילום: By stockfour, shutterstock

עם החזרה לשגרה ותקופת החל"ת שעתידה להסתיים, מופיעים אתגרים חדשים; בעלי הפרעות הקשב, שבדרך כלל מתקשים לנהל את זמנם ולעמוד בלוח זמנים מסודר, נדרשים לחזור למקומות העבודה או לחלופין להתחיל לחפש עבודה לאחר שנה של שהייה בבית.  

אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב כל חייהם, סיגלו לעצמם הרגלי עבודה בעמל רב ורבים נדרשים כעת לרכוש מחדש את המיומנויות הנדרשות כדי לקום בבוקר ולהגיע בזמן ובאופן מסודר למקום העבודה. עבור אנשים אלו, ההתחלה המחודשת מהווה מקור ללחץ ולעומס רגשי העלולים להביא לדחיית ה"בלתי נמנע" - דהיינו חזרה לעבודה - מה שבתמורה יעמיק את הלחץ של ה"הישארות מאחור".

אז מה ניתן לעשות?

  1. היעזרו באנשי מקצוע בחיפוש עבודה

    במקום להירשם למגוון אתרי תעסוקה או להציף את הלינקדאין בחיפושים, לאנשים הסובלים מהפרעת קשב שלא חוזרים למקום העבודה הקודם שלהם, מומלץ להיעזר באיש מקצוע שיכול לפגוש אותם פנים אל פנים ולסייע להם בבניית קורות חיים ובסינון אפשרויות תעסוקה שונות - כדי למנוע מצב של הצפת מידע ותחושה של הליכה לאיבוד.
  2. אל תתפזרו

    חיפוש עבודה הוא תהליך מלחיץ. כידוע, כסף לא גדל על עצים וכולנו צריכים להתפרנס. עם זאת, לפני שליחת קורות חיים לכל משרה שתיתקלו בה - מומלץ לעשות חושבים ולהתייעץ עם הסביבה הקרובה כמו בני משפחה, חברים קרובים ובן הזוג. האנשים שאוהבים אתכם ודואגים לרווחתכם יכולים לתת נקודת מבט שונה ולהמליץ על כיוונים חדשים שאולי לא חשבתם עליהם קודם.
  3. הגדירו את התנאים ואת הצרכים שלכם

    השנה האחרונה הייתה קשה ואנשים רבים עברו שינויים ותהפוכות שהשפיעו גם על אורח החיים שלהם. לפני החזרה למעגל העבודה חשוב להבין מה באמת מתאים לכם. גם אם לפני הקורונה עבדתם במשרה מלאה, זה לא בהכרח אומר שזה הסידור הנכון גם כעת. רבים יצטרכו להסתגל למציאות שהייתה טרום הקורונה לאט לאט, שלב אחר שלב.
  4. התארגנו מראש

    לאנשים עם הפרעת קשב לעיתים יש נטייה לשכוח דברים חשובים ברגעי לחץ וחלקם מתקשים לעמוד בזמנים. עם ההתחלה במקום עבודה חדש, השתדלו להיערך בלילה קודם עד כמה שניתן. גם אם זה נשמע טריוויאלי – בחרו מראש את הבגדים, הכינו את קופסת האוכל מבעוד מועד (בין אם אתם נעזרים בטיפול תרופתי ובין אם לא, דילוג על ארוחות משבש לחלוטין את התפקוד במהלך היום), בדקו מראש כמה זמן ייקח לכם להגיע לעבודה וצאו 10 דקות קודם.
  5. התייחסו ברצינות לשינויים בשגרה

    כשהלו"ז משתנה גם הצרכים משתנים, לכן מומלץ לבעלי הפרעת קשב הנעזרים בטיפול תרופתי להתייעץ עם הרופא ולבדוק אפשרות לשינוי בסוג הטיפול. למשל מעבר לטיפול עם השפעה ארוכת טווח, שמאפשר כיסוי גם בשעות אחר הצהריים והערב, או שינוי במינון הטיפול הקיים במידת הצורך. מעבר לכך, בהחלט כדאי לחשוב על עזרה בתמיכה רגשית של איש מקצוע: לדבר על החששות מהחזרה מהחל"ת (אם יש כאלו) ולהיערך יחד לנחיתה רכה חזרה לשגרה.
  6. כשזה מגיע להתארגנות, אל תסתמכו רק על עצמכם

    הטכנולוגיה היום מציעה מגוון רחב של עזרים שלא היו קיימים עד כה. אם בעבר, היה צורך לנהל יומן נייר ולוודא שהוא לא הולך לאיבוד, היום הכל נמצא בטלפון הנייד. אפשר לנהל יומן משותף ומסונכרן עם בן הזוג ו/או הילדים. ככל שתהיה תמונה ברורה יותר של מי עושה מה ומתי - כך יהיו פחות תקלות. כשהמטלות יוצאות מהראש לתוך היומן או האפליקציה, מתפנה מקום בראש לדברים החשובים באמת והמתחים יורדים.

לבסוף, בכל שינוי טמונה הזדמנות, וגם במקרה של חיפוש עבודה וחזרה לשגרה לאחר חל"ת ארוך אפשר לחפש ולמצוא את הצד החיובי שבעניין. אנשים שלא עבדו בשנה האחרונה, התפנו לחשוב עם עצמם מה נכון להם מבחינה מקצועית, מה אהבו יותר או פחות במקום העבודה הקודם, ואולי מהו הכיוון הנכון עבורם לשינוי. חשיבה מהסוג הזה לא תמיד מתאפשרת בתוך שגרה של יום עבודה עמוס ולרבים נוצרה הזדמנות להשתלב חזרה במעגל העבודה ממקום קצת אחר, ואולי מחושב יותר. חיפוש עבודה וחזרה לשגרה עמוסה בהחלט יכולים לייצר חוויה מעייפת, אבל לא בהכרח סבל. אז קדימה. נשימה עמוקה - ובהצלחה.

 

הכותבת היא ד"ר ליאור אלישר, פסיכיאטרית במרפאת הפרעת קשב למבוגרים במחוז צפון של הכללית