הדר אביאל, מומחית לחדשות וטכנולוגיה, התארחה הבוקר באולפן "פאולה וליאון", לאחר שאספה נתונים (ואת הלסת שלה מהרצפה) אודות תלושי השכר של ישראלים, כפי שנחשפו בקבוצת פייסבוק חדשה בשם "וידויי שכר" - שמבקשת מחבריה לחשוף באנונימיות את תלושי השכר שלהם.

מי מרוויח יותר: רופא בקופת חולים או מציל בחוף הים?

אחת מההשוואות המתבקשות שעלו מהנתונים, הייתה בתחום הצלת חיי אדם: מציל בים פרסם בקבוצה שהוא מרוויח 14,000 ש"ח ברוטו בחודש. רופא סטז'אר, לעומת זאת, פירסם בגילוי לב שהוא מרוויח 6,400 ש"ח ברוטו, וכדי להשלים הכנסה הוא עובד עוד כ-200 שעות נוספות בחודש ומגיע לשכר של 12,000 ש"ח ברוטו. כלומר, מדובר ב-2.5 משרות שכוללות כ-300 שעות בחודש, 12 שעות ביום.

עוד השוואה מעניינת בקבוצה הייתה בין שתי נשים: פסיכולוגית קלינית עם ותק של 6 שנות ניסיון ציינה שהיא מרוויח ברוטו 7,300 ש"ח, לעומת מפתחת תוכנה עם שנת ניסיון אחת בלבד המרוויחה 19,000 ש"ח ברוטו.

דוגמאות נוספות שעלו מהקבוצה היו למשל נהג משאית, אדם שעובד עבודה פיזית קשה של כמעט 12 שעות ביום על הכביש - ובכך עלול לסכן את חייו ואת חיי הנוסעים האחרים, מרוויח כ-14,000 ש"ח ברוטו בחודש. היה גם סר"ן בקבע חשף שהוא מרוויח 9,000 ש"ח בלבד בחודש.

 "לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהייטק מרוויחים 26 אלף שקלים בממוצע, לעומת 12 אלף שקלים בכל התעשיות האחרות, ועדין בתעשיית ההייטק נשים מרוויחות 8% פחות", הוסיפה אביאל, וציינה עוד שיש לסייג את הנתונים שעלו מתוך קבוצת הפייסבוק, כיוון ש"אנחנו לא יודעים מי עומד מאחורי העמוד".

יש בישראל שתי מדינות שחיות במשכורות שונות

"המספרים נראים הגיוניים והם אולי נראים מפתיעים, אבל חשוב להפריד בין מגזר ציבורי למגזר הפרטי", אמר אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן שהשתתף בדיון, "למעשה אנחנו מחולקים לשתי מדינות - מדינת ההייטק שבה מרוויחים כמו בחו"ל כי מתחרים על אותו מהנדס, זאת מדינה שחיה ברמת חיים כמו בארה"ב. מצד שני, יש לנו פה מדינה ענייה, מדינה שבה רמת החיים לא עלתה כבר 20 שנה, מדינה שלא יודעת בתקציב שלה לשלם לרופאים או לנהגי משאיות. מדינה שחיה בצד שונה לחלוטין מהכלכלה הזוהרת שנקראת הייטק".

"אז אתה אומר שכשפוליטיקאים אומרים שהכלכלה משגשגת, הם מדרבים על שתי מדינות?", חידדה אותו פאולה ותמיר ירה מיד: "במקרה הם משקרים עוד פעם", הוא צחק, "החלק היחידי שמשגשג בחברה הישראלית הוא הייטק, ולא בזכות הממשלה, זאת מדינה שבה לא השתנה כלום. עמוד הפייסבוק הזה מראה איך מדינת ישראל יכולה להיות (כמו בהייטק) ואיך כל המדינה מפגרת אחריה".