מחקרים הוכיחו כי הקשבה לצרכי העובדים והטמעת תהליכי שינוי בעקבות הקולות העולים מהשטח, מעודדות אצל העובדים את תחושת השייכות והנאמנות לחברה ולערכיה, ויתרה מכך – משפרות את התפוקה ואת היעלות שלהם.

בעולם שבו הקריירה מושתתת על קפיצה בין מספר תפקידים ולעיתים גם בין חברות, מנהלים רבים מבינים שכדי לשמר את העובדים הטובים, עליהם לאפשר להם להיות שותפים לתהליכים שמתרחשים בחברה, החל מנוכחות בישיבות הנהלה ועד ארגון מחדש של החברה – באופן הכי מילולי שיש: בשיפוצים שנעשים על פי דרישות והמלצות העובדים.

בחברת פנגו למשל, שהעבירה לפני כחצי שנה את משרדיה למשכן חדש, החליטו שהמוטיב המרכזי שמוביל אותם במהלך השיפוצים הוא העובדים עצמם. "החברה גדלה מאוד בשנה האחרונה ולכן היינו חייבים לעבור משרד ובהזדמנות זו לחשוב על כל הצרכים", מספרת מיקה גדות, מנהלת המותג בחברה, "הייתה הרבה חשיבה במעבר למשרדים החדשים, ידענו על הכאבים והבעיות, לא על כולם".

התהליך התנהל כך שכל ראש מחלקה אסף ושיקף את הצרכים שלו ושל העובדים תחתיו. בשביל לרכז את הכל הוקם צוות ייעודי לפרויקט, שכלל מספר נציגים ממחלקות שונות שעבדו בשיתוף פעולה עם ספקי העיצוב ויחד עם אדריכלית חיצונית שגויסה למשימה. "לקחנו את המעבר כהזדמנות, ומעבר לעיצוב ולמיתוג מחדש – השקענו בפרטים הכי קטנים למען העובדים", מספר רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, "שמנו את הדגש בעיקר על פונקציונאליות ופרקטיות ועשינו מאמצים כדי להתאים את סביבת העבודה, העיצוב והמיתוג לכל צוות ומחלקה. רצינו לאפשר סביבת עבודה נוחה בעיצוב ייחודי ודינמי המתאים לרוח הצעירה והחיה בחברה".

"זה לא רק עניין עיצובי אלא תפיסת עולם שלמה"

ואכן, הרבה דברים השתנו במהלך המעבר. בראש ובראשונה מרחב העבודה המשותף, הנקרא בפי כל – "אופן ספייס", שעבר מייקאובר ונבנה בצורה שמאפשרת מצד אחד פרטיות לעובדים ומצד שני את היתרונות בעבודה משותפת. "במשרדים הקודמים אנשים ישבו לא לפי המחלקות שלהם, וגם המחלקות השונות לא היו מסודרות לפי תהליכי העבודה בחברה", מספרת גדות, "במשרדים החדשים היה חשוב לסדר את הישיבה לפי צוותים כדי שהעובדים לא יצטרכו להתרוצץ ולתזז ,וכן את המחלקות שעובדות ביחד לשים אחת ליד השנייה - למשל מחלקת מוצר ומחלקת טכנולוגיה, כדי לאפשר גישה נוחה יותר לצוותי פיתוח שעובדים מול מנהלי המוצר. דרך אגב, במשרדים החדשים גם אין הפרדה בין הצוות להנהלה".

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: שוקה כהן)
משרדי פנגו לפני השיפוץ: העובדים התגייסו לתהליך | צילום: שוקה כהן
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: שוקה כהן)
ככה זה נראה לפני | צילום: שוקה כהן
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: ארתור דריגנט)
וככה זה נראה אחרי השיפוץ | צילום: ארתור דריגנט

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: עוזי פורת)
הושם דגש על חומרים מיוחדים המווסתים את הרעש | צילום: עוזי פורת

ומה עוד? מדרגות עץ להגבהת המסכים - לישיבה אגרונומית ונוחה יותר, תאורה מתכווננת בהתאמה אישית מעל כל עובד – כך שגם מי שמעדיף אור חזק וגם מי שמעדיף תאורה מעומעמת, יוכלו לעבוד זה לצד זה בלי בעיות. הושם דגש על חומרים מיוחדים המווסתים את הרעש – האויב הגדול של כל עובד במרחב משותף, ובנוסף המטבח אובזר בשני מקררים גדולים, פינת אוכל גדולה יותר ומרפסת גדולה עם שולחן פיקניק גדול - להפסקת קפה או סיגריה, מה שלא היה נגיש במשרדים הקודמים.

עוד צורך מרכזי שעלה בקרב העובדים הוא הצורך לפרטיות וחללי עבודה קטנים, שיאפשרו לעבוד בלי הפרעה והסחות דעת מסביב. לצורך כך הוקם חדר ישיבות גדול עם קיר זכוכית שניתן לכסותו עם וילון, וכן חדר ישיבות קטן יותר לעובדים. "זה לא משהו טריוויאלי", מספרת גדות, "בהרבה מקומות לא רואים את ההתחשבות הזאת והניסיון הזה לדאוג לצרכי העובדים, לא מדובר פה רק על משהו עיצובי, אלא על תפיסת עולם ששמה את העובד במרכז"

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: עוזי פורת)
"השקענו בפרטים הכי קטנים למען העובדים" | צילום: עוזי פורת
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: ארתור דריגנט)
כל ראש מחלקה אסף ושיקף את הצרכים שלו ושל העובדים תחתיו | צילום: ארתור דריגנט
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: אלעד שריד)
המרפסת המדוברת | צילום: אלעד שריד

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: עוזי פורת)
מעצבת פנים - שגית הנדל מרק; מעצבת גרפית - יערה הירש ; להב תכנון וביצוע פרויקטים | צילום: עוזי פורת

מעצבת פנים - שגית הנדל מרק; מעצבת גרפית - יערה הירש ; להב תכנון וביצוע פרויקטים.

"העובדים הם אלה שמכירים את הצרכים בשטח"     

פנגו היא כמובן לא החברה היחידה ששמה את העובדים במרכז; מתי בפעם האחרונה יצא לכם להיתקל במהלך חופשה במי שעיצב את חדרי המלון בו אתם שוהים? או במי שבחר את הצמחייה, הקונספט והתפריט? סביר להניח שאם אתם לא VIP (כלומר, בשבילנו אתם כן, ובכל זאת), כנראה שאף פעם לא.

במלון מטיילים בגשר הזיו, תוכלו לפגוש את מי שעומד מאחורי מה שאתם רואים, וזאת מכיוון שמי שעומדים מאחורי העיצוב הייחודי של המקום הם לא אחרים מאשר העובדים של המלון בעצמם.  

"לפני 10 שנים נכנסנו לקיבוץ גשר הזיו", מספרת בת חן ישועה, מנכ"לית רשת מלונות מטיילים, "שכרנו את המקום מהקיבוץ והתחלנו להפעיל את המקום כמו שהוא, בהנחה שנשפץ אותו בהמשך".

"המקום עבד טוב", היא נזכרת, "זה היה אירוח כפרי בטבע אבל הרגשנו שחסר קונספט. בשלב הזה אספנו את כל העובדים, שיתפנו אותם במצב ושאלנו אותם מה הם חושבים שצריך לעשות ולשנות במלון, מתוך מחשבה שהם אלה שפוגשים את האנשים בשטח ורואים את הצרכים השונים. העובדים הגיעו עם רעיונות מעניינים מזווית המבט שלהם. מישהו הציע שנהפוך את המקום לכפר נופש יווני, נצבע את המבנים בלבן, עם מסגרות כחולות ונוסיף מונומנטים יווניים. בכל זאת, אנחנו נמצאים קילומטר מחוף אכזיב", מסבירה ישועה.

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: אלברט אדוט)
מלון גשר הזיו לפני השיפוץ | צילום: אלברט אדוט
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: אלברט אדוט)
"המקום עבד טוב, אבל הרגשנו שחסר קונספט" | צילום: אלברט אדוט

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: אלברט אדוט)
"אספנו את כל העובדים ושאלנו אותם מה הם חושבים שצריך לעשות" | צילום: אלברט אדוט

ישועה, שנדלקה על הכיוון, קראה לצוות העובדים לסיעור מוחות בנושא, כדי לתכנן כמה רחוק ללכת עם הרעיון. אחד העובדים ממש הציע תמונות מסוימות שיוצגו בחדר האוכל. זה הגיע עד לרמה כזו שהעובדים הציעו שיפורים לתפריט ארוחת הבוקר.

מעבר לעיצוב, גם ברמת התפעול העובדים הוסיפו הצעות ייעול שהתקבלו ויושמו. למשל, הרצפות בחדרים הוחלפו לפרקט, אחרי שהמנקה הסבירה שזמן הניקיון שלהם קצר יותר מאשר ניקיון מרצפות. את הספות בחדרים שהיו פזורות בעבר בשטח המלון, בנו מחדש כדי להקל על העובדים ולחסוך מהם טרטורים מיותרים. ואם זה לא מספיק, אחת העובדות, פעילה בנושאי קיימות, דאגה שחומרי הניקוי יהיו ידידותיים לסביבה ובכלל, שהחומרים שהמלון צורך יהיו ירוקים וממוחזרים.

העובדים שעיצבו מחדש את המשרדים (צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור)
וככה המקלחת נראית אחרי השיפוץ | צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור
העובדים שעיצבו מחדש את המשרדים (צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור)
"מישהו הציע שנהפוך את המקום לכפר נופש יווני" | צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור

העובדים שעיצבו מחדש את המשרדים (צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור)
נוספו מונומנטים מהים | צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור

"זה היה תהליך מקסים", היא מסכמת, "לאנשים יש המון רעיונות. צריך להבין שלא כל הרעיונות נמצאים אצלך כמנהל. ברגע שהתייעצנו עם העובדים ונתנו להם את הבמה גילינו שזה מחבר אותם לתהליך, וכל אחד מרגיש שהוא תרם לדבר הזה ויש לו חלק בזה. למשל איש התחזוקה יכול להסתובב בגאווה בשטח המלון ולהגיד שזה היה רעיון שלו והוא בנה ועיצב הכל".

העובדים שעיצבו מחדש את המשרדים (צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור)
"העובדים הגיעו עם רעיונות מעניינים מזווית המבט שלהם" | צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור

העובדים שעיצבו מחדש את המשרדים (צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור)
"צריך להבין שלא כל הרעיונות נמצאים אצלך כמנהל" | צילום: ארנולד בר, יחסי ציבור

"מעבר לעובדה שהעובדים מאוד מגויסים ומרגישים משמעותיים, מהחדרנית ועד למנהלת הקבלה, זה גם נותן להם אחריות. ברגע שהם היו חלק מהתהליך וקבעו חלק מהנהלים, הם מרגישים שייכים למקום, כמו משפחה. דרך היוזמה היצירתית הזו - המלון הפך להיות הבייבי של כולנו". 

 לא רק מהפך קיצוני – לפעמים מספיק אלמנט עיצובי אחד שמשפיע על תחושות העובדים

לעיתים אין תקציב לערוך שיפוץ כללי שמתבסס על רצונות העובדים, ובכל זאת, מנהלים רבים מבינים את החשיבות ביצירת סביבת עבודה נעימה עבור העובדים והלקוחות כאחד – ובוחרים בשינויים קוסמטיים קלים, שנועדו כדי לשפר את תחושת השייכות של העובדים, ובעיקר כדי לשדר להם שהם אינם שקופים עבור המנהלים.

קבוצת ברעם פרסום מקורי פתחה לאחרונה מחלקתINDOOR  BARAM, המאפשרת לחדש את האווירה במשרדים באמצעות "סטייליסטים של קירות", תהליך שעורך כשלושה שבועות בלבד. "בביקור הראשון אנו לומדים את ערכי הארגון ומטרותיו, מגדירים, מודדים ומצלמים את החללים שבהם יתבצע השדרוג", מסביר איתי בלאיש, מעצב ראשי בחברה, "מגוון הפתרונות הוא רחב וכולל עיצובים שונים בטכנולוגיות הדפסה מיוחדות. כך שבאמצעות פתרונות מתקדמים ניתן לאפשר לכל משרד לספר את הסיפור שלו באמצעות עיצוב הקירות".

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור)
העיצוב בבנק הפועלים ישכנע אתכם לבחור במדרגות במקום במעלית | צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור)
הטאץ' הקטן שמשנה הכל - במשרדי ebay | צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור
העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור)
וכך נראה העיצוב במשרדי סיסקו | צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור

העובדים שעיצבו את המשרדים בעצמם (צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור)
העיצוב של INDOOR BARAM במשרדי BMC | צילום: איתי בלאיש, יחסי ציבור

"אנו מציעים פתרון יוצא דופן שהופך את סביבת העבודה, בתוך זמן קצר מאד, למשרד מעוצב", מוסיף גיא בר-עם מבעלי ומנכ"ל ברעם פרסום מקורי, "כל 'המהפך' מתבצע in house לרבות העיצוב, הייצור וההתקנה".