רשימת 100 החברות המשפיעות ביותר בעולם של מגזין  TIMEשפורסמה לאחרונה, חולקה לקטגוריות כגון: חדשנים, מובילים, טיטאנים ועוד. הקטגוריה המיוחדת בעיני היא של החלוצים. ברשימה הזו נסקרות חברות שפילסו את הדרך למשהו שאף אחד עוד לא עשה קודם לכן. זה כמו לדרוך על הירח בפעם הראשונה. לא כל אחד בנוי מהחומר הזה שמאפשר לאנשים לעשות דברים בפעם הראשונה שהם נעשים. מי שכן, יודע להעריך את ההנאה שבלהיות חלוץ. כנראה שהמכנה המשותף שמאחד את כל החלוצים בעולם, לא משנה באיזה תחום, הוא שהם עושים משהו שהם אוהבים.

אג'נדות ומוסכמות לא משתנות מעצמן. לעיתים, ממש מעצבן אותנו איך דברים מתנהלים -אבל זה רק בידיים שלנו לשנות. אומרים שאם אתה לא אוהב את הדרך בא אתה הולך, אז תסלול לעצמך דרך חדשה.

חברת Hello sunshine היא חברת תקשורת אמריקאית שהוקמה על ידי השחקנית ריס ווית'רספון וסת' רודסקי בשנת 2016. מטרת החברה היא לשים את הנשים במרכז של כל סיפור שיוצא תחת ידי החברה. הם מספרים סיפורים שהם אוהבים - מגדול לקטן, ממצחיק למורכב - כולם מאירים את המקום בו נשים נמצאות ועוזרים להן להתוות דרך חדשה קדימה. העצמת נשים באמצעות חשיפת הסיפורים והכוח שלהן. ווית'רספון מכריזה כי מטרתה האישית היא להרוויח להרבה נשים הרבה כסף. ואי אפשר שלא לחשוב שזה יעד מקסים. בעולם שבו בכל סטטיסטיקה אפשרית נשים מרוויחות פחות מגברים, בשביל לשנות את הנרטיב, צריך לייצר שינוי אמיתי. 

 חברת savage x fenty, שנוסדה בשנת 2018 על ידי כוכבת הפופ ריהאנה, החלה את הצלחתה עם קו האיפור Fenty Beauty ומשם המשיכה להלבשה תחתונה. מדובר בסוג חדש של חברת הלבשה תחתונה: כזו שבמרכזה נמצא עידוד דימוי חיובי לגוף. הקטלוג שלו נע בין XS ל-3XL וכולל כל דבר - החל מחזיות טריקו קלאסיות, חזיות תחרה ועד חליפת חתול מנומרת.

מכירותיו של מותג האונליין צמחו ביותר מ-200% בשנת 2020, למרות היותה שנת הקורנה. תצוגת האופנה השנייה שלו, שהופיעה לראשונה באמזון פריים באוקטובר - זכתה לשבחים ולהופעות של אמנים כמו ליזו, רוסליה ו טראוויס סקוט. סבב השקעות של 115 מיליון דולר, שהוכרז בפברואר, יניע את התרחבותה של Savage X Fenty לעולם הקמעונאות הפיזית. כתוצאה מכך, למרות שתזמון ההתרחבות עדיין לא הוכרז, מותג ההלבשה התחתונה שווה כעת מיליארד דולר.

נראה כי המחוג בנושא דימוי הגוף זז לאט באופן יחסי לנזק שתפיסות מיושנות עושות כבר כל כך הרבה שנים, אבל אי אפשר שלא לראות ניצנים של התקדמות בעולם. לפני מספר שבועות נכנסתי לאתר Nike.com ושמחתי לראות שהוא משלב דוגמניות מגוונות ומרחיב את אידיאל היופי. היה משמח לראות גם אצלנו בישראל צעידה קדימה בנושא.

נאמר כבר לא פעם כי חברות שלא ישמרו על הסביבה לא יוכלו להצדיק את קיומן בעתיד. חלק מהחברות מבינות זאת כבר היום ומכניסות לתוך הבית התחייבות לצמצם את הנזק הסביבתי שהן מייצרות.

שלב מתקדם יותר הינו חברות הרותמות את הלקוחות שלהן לטובת הערכים הללו ומוכנות לתגמל אותם בגין כך. רק החודש Starbucks יצאה בתוכנית המציעה ללקוחות לקבל את המשקה בכוס רב פעמית שניתן להחזירה לקיוסקים - ללא מגע. בכוסות, שעוצבו לאחרונה, יהיה פיקדון בר-החזר בסך דולר אחד. כאשר לקוח מסיים את הכוס, הוא יכול לסרוק את הכוס באמצעות האפליקציה של החברה ואז להפיל אותה לפתח. הסריקה מעניקה זיכוי בסך 1$ לחשבון, בנוסף לעשרה כוכבי בונוס.

שלב נוסף בשמירה על כדור הארץ הוא לייצר מוצרים ממוחזרים, שזה כבר אומר לקחת את האג'נדה לא בכאילו ולא על הדרך - אלא כעיקר וכמהות של המותג.

Rothy’s היא חברת אופנה D2C (direct-to-consumer- מהיצרן לצרכן), שהוקמה בשנת 2012 על ידי סטיבן הות'ורנטווייט ורוט מרטין והושקה בשנת 2016. החברה החלה כחברת נעליים בסן פרנסיסקו והתרחבה לייצור תיקים וכן לחנויות נוספות בוושינגטון, בוסטון וניו יורק. המותג - שכבר ידוע בכך שהמיר כמעט 100 מיליון בקבוקי מים לנעליים צבעוניות - מתחייב כעת לקחת את מחויבותו לקיימות צעד אחד קדימה. השנה הודיעה החברה על תוכנית להכפיל את השימוש שלה בחומרים ממוחזרים, על ידי ניסוי תוכנית המחזור הראשונה במלאי שלה, במטרה להגדיל ולהשיג ייצור מעגלי מלא עד שנת 2023.

יעל קנדר, מנהלת BDO Digital (צילום: נתי חדד,  יח"צ)
יעל קנדר, מנהלת BDO Digital | צילום: נתי חדד, יח"צ

במהלך השנה האחרונה כולנו נזקקנו לעידוד. Headspace, היא אפליקציה המציעה צלילים מרגיעים, מדיטציות מודרכות ותרגילי תנועה ליותר מ-70 מיליון משתמשים. הורדות האפליקציה הוכפלו עד אמצע מרץ אשתקד, בהשוואה לשיעור לפני פרוץ מגפת הקורונה. כדי להגיע לאלו שעשויים להזדקק לכך יותר מכל, Headspace - ששירותיהם עולים בדרך כלל 12.99 דולר לחודש - הציעו יותר ממיליון מנויים בחינם לעובדי שירותי הבריאות, לאנשי חינוך ולמובטלים שאיבדו את פרנסתם. היא גם שיתפה פעולה עם חברות כמו סטארבקס, יוניליוור ואדובי כדי להציע גישה לאפליקציה לעובדים שלהם. ועכשיו, ל-Headspace יש סדרת נטפליקס מונפשת, המדריכה את הצופים בטכניקות שיעזרו להתמודד עם לחץ ולסייע בשינה. חברה שעושה רק טוב ומסייעת לנו להירגע בתוך עולם מלחיץ.

האם אפשר להרוויח כסף מלעשות טוב לאנשים?

אפשר לשים לב שבתוך רשימת 100 החברות המשפיעות בעולם ישנן הרבה מאד חברות שהאג'נדה שלהן באה לשפר את מצבם של בני האדם בכל מיני תחומים וזוויות. נראה כי אם אתה מותג ללא ערכים, זה מתחיל להיות קשה להמשיך לצמוח ללא הפרעה כמו פעם. משמח לראות את הקשר בין חלוציות, דיגיטל, ערכים והאימפקט שיש לחברות על העולם שלנו. נראה שבשנת 2021 בשביל שיהיה לך אימפקט על העולם, אתה צריך לגדל אופי טוב והמשימה כבר לא יכולה יותר להיות להרוויח כסף בלבד.

הכותבת יעל קנדר, היא מנהלת BDO Digital