משבר הקורונה גורר עמו שינויים לא פשוטים בהתמודדות בכל תחומי החיים, לרבות תחום העבודה והלימודים. האפשרות לעבוד מהבית שעד עכשיו הייתה נחלתם של מעטים הפכה להיות נחלת הכלל כעת וכנראה שתישאר גם לאחר סיום המשבר, שכן יותר מעסיקים גילו שעבודה מהבית לא בהכרח גורעת מטיב העבודה ואף מוזילה את העלויות.

"משבר הקורונה שינה את אופי התעסוקה של כולנו. מרבית העסקים והחברות, שעדיין עובדים עברו למתכונת של עבודה מהבית ומערכת ההשכלה הגבוהה עברה ללימוד מקוון. בעבור חלקם הלמידה מהבית נוחה ואפקטיבית ובעבור אחרים היא עלולה להקשות על הליך הלמידה והעבודה מרחוק – אם בגלל מחסור במקום, אם בגלל לא מעט הסחות דעת ואם בגלל מחסור באביזרים לעבודה/למידה מרחוק" אומר גל נדב, מנכ"ל ובעלים של סטודיו סגול לעיצוב סביבות הלמידה, ומסביר כי "בהתאם לכך, בחודש האחרון נרשמת עליה משמעותית בביקוש לעמדות עבודה ולמידה ביתיות מותאמות אישית".

נדב מסביר כי גם במציאות המורכבת הזו, ניתן לייצר סביבה שתאפשר עבודה/למידה אישית באופן המועיל ביותר ובאמצעות ריהוט ואביזרים שיש לרוב בבית.

מה נדרש כדי לייצר בבית סביבת עבודה?

"כמו בתחומים רבים גם כאן מה שטוב ומתאים לאחד אינו מתאים לאחר, יש מי ממצה את יכולות הלמידה שלו כשהוא שכוב על ספה ויש מי שחייב שולחן וכסא כדי להתרכז. בהתאם לכך, כדאי לייעד פינה בבית אותה ניתן להתאים לצורכי עבודה, פינה בה תוכלו ללמוד/לעבוד במרחב המאפשר ומעודד אתכם ללמידה, חשיבה ויצירה" אומר נדב.

"עם זאת, כדי שתוכלו לעבוד או ללמוד באופן פרודוקטיבי מהבית, כדאי שסביבת העבודה/למידה לא תהיה בחדר השינה ואם אין ברירה - אז שלא תהיה על המיטה. חשוב לשמר את השגרה ושינויי הסביבה במסגרתה קמים מהמיטה, מתארגנים ו"יוצאים" לעבוד, גם אם לחדר אחר. שמירה על סדר יום הוא המפתח."

בנוסף הוא ממליץ להגדיר מהם הדברים המינימליים ביותר שצריך כדי לעבוד/ללמוד בצורה יעילה ולדאוג מראש שהם נמצאים – לפטופ או מחשב נייח, מקלדת, עכבר, מחברת, עט, כוס קפה, משקפיים, כדור ללחיצה לשחרור לחצים, כך תוכלו להימנע מלקום לקחת דברים באמצע העבודה. 

עמדת עבודה ביתית (צילום: סטודיו סגול)
עמדת עבודה ביתית מעוצבת | צילום: סטודיו סגול

האם קיים הבדל בין צרכים של נשים לצרכים של גברים בסביבת לימודים ועבודה?

"באופן כללי אנחנו מבחינים, לפחות על פי שיחות עם לקוחותינו, שמשפחות עם שתי בנות ומעלה, בערך באותו הגיל, יעדיפו מרחב למידה משותף. זאת לעומת בנים שיעדיפו פינת עבודה פרטית. חשוב לסייג שזה מאוד אינדיבידואלי ולא בהכרח מחייב במציאות."

האם יש הבדלים בצרכים בין סטודנטים לעובדים?

"שמנו לב שבעמדות ובמרחבים שאנו מעצבים עבור סטודנטים קיימים יותר מקומות אחסון. חוצצים, מדפים ומגירות. יתכן וזה נובע מהלמידה שבמסגרתה נדרשים הלומדים לקרוא מאמרים, לכתוב היערות על ניירות, למחוק, להדגיש וכו."

כך תארגנו את סביבת העבודה הביתית שלכם בצורה אפקטיבית:

  • לטובת אלו שכן נוח להם ללמוד על שולחן וכסא, אבל אין להם שולחן עבודה – מומלץ לבחור בשולחן רחב ככל שניתן, כמו שולחן אוכל שבו ניתן להתפרס ולהתרווח.
  • נקו וסדרו את אזור סביבת העבודה/ הלמידה ממה שהיה בה קודם לכן. ארגון סביבת העבודה תורם לתחושת הרוגע והסדר, ובהתאם תורם לאיכות העבודה.
  • אתם מכירים עצמכם טוב מכולם. אם רעש מפריע לכם לעבוד ויש לכם ילדים אל תמקמו את עמדת עבודה בסמוך לפינת האוכל או חדר המשחקים של הילדים.
  • בנוגע לכיסאות יש עדיפות לכיסאות מחשב עם גלגלים המאפשרים תנועה בקלות.
  • חשוב לזכור שכדאי לקום כל כמה זמן כדי למתוח את השרירים ולקחת פרקי זמן למנוחה.
  • אין מתכון אחד לכולם – נסו ואמצו את הפתרון שהכי מתאים לכם לעבודה/למידה טובה ואפקטיבית (אפילו אם זה לעבוד מהמיטה).