החורף אוטוטו נגמר, ימי הגשם הולכים ומתמעטים, ויש בעלי מקצוע שמבחינתם מדובר בברכה שכן הגשמים הופכים את עבודתם לקשה הרבה יותר: למרות הגשם השוטף והקור המקפיא שתקפו את באר שבע לפני מספר שבועות, מטאטאי הרחובות המבוגרים התייצבו לעבודה וניקו את רחובות העיר - משום שלא הייתה להם ברירה אחרת.

כך גילתה תושבת העיר רויטל רווח אוחיון, שהבחינה סמוך לביתה בפועל ניקיון מבוגר בשנות השישים לחייו רטוב כולו. אוחיון ריחמה על פועל הניקיון, ניגשה אליו וביקשה ממנו לקחת הפסקה ולהמתין עד שהגשם ייפסק מחשש שהוא יחלה, אבל הוא המשיך לעבוד - "אם לא אעבוד, אני פוחד שיפטרו אות, קשה למצוא פה עבודה", הסביר הפועל בנימה של עצב.

אוחיון ביקשה ממטאטא הרחובות להפסיק את עבודתו, הכניסה אותו לתוך הבניין כדי שיתפוס מחסה מהגשם והגישה לו כוס תה חם כדי לחמם את גופו. בנוסף תיעדה את עבודתו של העובד מטאטא רחובות תחת גשם כבד, העלתה פוסט לדף הפייסבוק של קבוצת "באר שבע ביחד" בו חברים כ-60 אלף גולשים, וכתבה בין השאר: "פשוט כואב הלב שמנקה רחובות צריך לנקות במזג האוויר כזה! הוא מסרב ללכת כי מדובר בפרנסתו, נאמר כי אין להם הנחיות לא לנקות בגשם! מכירים מישהו אנושי מחברת הניקיון שיכול לשלוח אותו הביתה בטרם יחלה?".

הפוסט של אוחיון זכה לתגובות רבות של גולשים אשר שיבחו את המעשה האצילי שלה, התרגשו מהמחווה שעשתה עבור ומנגד מתחו ביקורת ודרשו מהרשויות לא לגרום למטאטאי הרחובות לעבוד במזג אוויר סוער מחשש לבריאותם. כמה מהגולשים ציינו כי באופן קבוע הם נוהגים לתת לאותם מטאטאי רחובות, "השקופים" כהגדרתם, כוסות תה או מרק ולארח אותם בבתיהם. כך למשל כתבה תושבת העיר ריקי ביטון בתגובה לפוסט: "אצלי קבוע מכינה להם לשתות חם בבוקר. כואב הלב. כמה פעמים בקשתי מהם להיכנס לבית עד שייפסק הגשם... פשוט מאוד מפחדים שהבוס לא יראה ויפטר אותם. אין רחמנות, בני 65 בגשם הזה".

גולשים נוספים הציעו לתת להם תרמוס עם קפה או תה חם מבלי לשאול את הבוסים של אותם מנקי רחובות, בעוד אחרים טענו כי אין הצדקה לנקות את הרחובות במזג האוויר סוער, כי גם ככה אין אפקטיביות לעבודתם. גהגולשת סוזי אבוחצירא אף חשפה כי מטאטא רחובות לו הציעה לשבתת בביתה עם כוס תה חם פחד מהמחווה המרגשת מחשש שיפטרו אותו - "ממש כואב הלב שהוא חי בתחושה של חוסר ביטחון שחלילה לא יפטרו אותו", כתבה.

מטאטא רחובות בבאר שבע (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
צילום: צילום מסך, פייסבוק

"כנראה שלא הסבירו להם את הנהלים כמו שצריך"

א', עובד ניקיון בן 65 בחברה קבלנית מזה שלוש שנים מספר כי הוא אכן עובד בגשם ובשמש: "אני מבין שאם אני לא עובד אני לא מקבל כסף, רק אם אני חולה ממש. בגלל זה אני והחברים שלי עובדים אפילו בגשם ומסכנים את הבריאות שלנו, כי אנחנו מפחדים שיפטרו אותנו. אף אחד לא אמר לי לא לעבוד בגשם, אז אני עובד, מה לעשות. צריך להביא אוכל הביתה".

"הנוהל הוא כאשר מזג האוויר סוער, יורד גשם ומטאטא הרחובות נמצא ברחוב עליו למצוא מכסה מתחת לבניין או בחדר מדרגות עד לסיום הגשם", אומר מאיר בן דוד, ששימש כמפקח על עובדי ניקיון בשכונה ד' בבאר שבע. "במידה והגשם לא פוסק, אני הייתי נותן הוראה לעובדים ללכת הביתה כי אין טעם שיישבו בחוסר מעש, והם היו מקבלים שכר על יום העבודה. במקרה של שרב לא דובר על הפסקת העבודה אלא על שתיית מים מרובה והפסקות".

"יכול להיות שההוראות לא חלחלו אל העובדים", אומר בן דוד, "כנראה שהמנהלים או המפקחים של מטאטאי הרחובות, שרובם עולים חדשים ובקושי דוברי עברית, לא הסבירו להם את הנהלים כמו שצריך. ברור שיש פה כשל - אצלי עובד ניקיון לא עבד בגשם סוער, לא היה דבר כזה".

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: הנחיות אגף איכות הסביבה לקבלנים המעסיקים עובדים בניקיון העיר, בימי חום קיצון וקור הן חד משמעיות ועל פיהן לא תבוצע עבודת מנקי רחובות. ביום גשום, ההוראה לעובדים לתפוס מחסה עד שהגשם פוסק ולאחריו ניתן להמשיך בעבודה רגילה. בימים אלה שבהם עובד אינו עובד בשל תנאי מזג אוויר קיצונים, יום העבודה נחשב והוא מקבל את שכרו.