אני קוראת כותרת באתר כלכלי - "מספר הנפלטים משוק העבודה גדול פי 3.5 ממספר החוזרים אליו..." כן, יולי 2020, והמצב לא פשוט.

"אין לי מושג מה אני הולך לעשות", אומר לי נ', בן 50+ שעבד בתחום התיירות 27 שנים, אהב את זה והתפרנס מכך. "בדיוק ביולי לפני שנה, לא ניתן היה להכניס סיכה ליומן שלי! בר- מצווה של משפחה מניו-יורק שהגיעה  לכאן 150 איש- ואני סגרתי להם הכל מא' ועד ת'- טיסות, מלונות, אטרקציות... וזה היה רק פרוייקט אחד מרבים. עכשיו אני קם בבוקר וגולש באינטרנט בחוסר מעש, אין לי מושג מה אני הולך לעשות, ולא נראה שהתיירות מתאוששת. אני לא יודע לעשות שום דבר אחר, כל חיי אני בתיירות. אני מרגיש כמו דג מחוץ למים."

ומנגד, גם לצעירים לא קל, הבת שלי שהיא  קצינה בצה"ל, מתבוננת איך החברות שלה משתחררות מהצבא, בעוד היא נשארת שנה נוספת בצבא. כשאני אומרת לה : "את בטח מסתכלת בקנאה על החברות שלך שמשתחררות עכשיו, גם את היית רוצה, נכון?"  אז היא עונה :"הן משתחררות לריק, לוואקום, אין עבודה ויש ענן אפור מעל הראש. טוב לי שאני בצבא, יש לי תפקיד מעניין ואני מרוצה."

אז המצב לא מלהיב, אבל היי - בואו נשנס מותניים ונראה מה כן ניתן לעשות. מנסיוני אוכל לומר לכם- יש עבודה!חלק מהמשרות כלל לא מתפרסמות מסיבות שונות, והתפקיד שלכם הוא לבלוט, לקחת יוזמה ולהיות פרואקטיביים, כמו חיפושית שמשתמשת בחושיה כדי לבדוק את השטח.

אנחנו צריכים להתפרנס, וגם למצוא משמעות לחיים, ולהרגיש מועילים. כדי לעשות זאת, עלינו לעשות עבודה פנימה והחוצה: פנימה- לעבוד על הרגשות, תפיסות, תחושות, דימוי עצמי וביטחון עצמי; והחוצה- להתנהל נכון, במרץ, עם אנרגיות, ולאתר את העיסוק הבא הנכון עבורנו.

10 טיפים למציאת התפקיד הבא שלכם:

  1. גמישות-  שימו לב האם יש תפקידים דומים למה שאתם מחפשים. לא בדיוק, אבל ליד. לא חייבים להיות בררנים ולמצוא את הדבר המתאים בדיוק. בכלל, אנחנו חיים בעידן ה"בדיוק"- הרינגטון המדויק, קפסולת הקפה בטעם וניל, וכמובן בכוס זכוכית, זהו עידן שבו אנו קצת מתבלבלים, ושוכחים איך ליהנות ולחוש סיפוק גם מתפקידים שאינם בדיוק מה שתכננו, אלא רק ליד, אז אם אתם מוצאים תפקיד דומה למה שאתם מחפשים - קחו אותו!
  2. נתינה-  אם תתנו לאחרים מידע, ערך, זמן מכל הלב, הנתינה תחזור אליכם מהסביבה. אנשים ישמחו לעזור לכם, ולקשר אתכם לתפקידים.
  3. המשרה הבאה שלכם נמצאת בכל מקום! לא כל משרה מתפרסמת במודעות הדרושים, ולפעמים מוצאים הזדמנויות במקומות הכי פחות צפויים- ברחוב, בסופר, בזום עם אנשים אחרים, בניחום אבלים (לא עלינו, ועם מסכות!), בהתנדבות שאתם פעילים בה. 
  4. חוזקם של הקשרים הרופפים- יש סיכוי גדול שהחברים הטובים שלכם לא ימצאו לכם עבודה, בגלל מספר סיבות- זה יכול להיות כי הם חוששים לסכן את השם שלהם מול ארגונים, שמא הארגון לא יהיה מרוצה מכם, או אתם לא תהיו מרוצים מהארגון- ועל מי הארגון ואתם תכעסו? נכון, עליהם;  וזה יכול להיות כי הם פשוט לא מכירים משרה שמתאימה לכם. אבל- לחברים שלכם יש חברים, ומספר החברים-של- החברים שלכם הוא עצום! ולכן הסיכוי למצוא עבודה דרך חבר של חבר הוא הרבה יותר גדול מאשר מהחברים הישירים שלכם.
  5. הנגישו את עצמכם לאחרים-  צרו קורות חיים טובים, פרופיל לינקדין ברור, וטפחו כישורי כתיבה טובים בהודעות מדוייקות עם כל הפרטים הנחוצים כדי למצוא אתכם.
  6. הישארו מעודכנים- קיראו עיתונים כלכליים וגילשו באתרים רלוונטים לתחומכם. מתפרסמות המון ידיעות מעניינות על מוצרים/שירותים/תהליכים שיכולים להניב עבודה. פנו ישירות למקומות שמעניינים אתכם, והציעו את עצמכם! כן, גם אם לא פורסמה בפירוש משרה.
  7. רוצים את המשרה? הילחמו עליה! אם פניתם למשרה, ושלחתם קורות חיים, יש סיכוי גדול שלא יחזרו אליכם (כי הם מוצפים בכמות עצומה של קו"ח של אחרים), אבל אם כן חוזרים אליכם עם תשובה שלילית באימייל- קיפצו על המציאה, וכיתבו תשובה בחזרה- הסבירו למה בכל זאת אתם מתאימים ושווה לתת לכם צ'אנס, וייתכן שלבסוף תקבלו את התפקיד, למרות התשובה השלילית שניתנה לכם.
  8. שחררו את האגו-  זה לא הזמן להיעלב מכך שלא חזרו אליכם, היו פרו-אקטיביים וחיזרו אל האנשים שראיינו אתכם או התכתבתם איתם כדי לברר מה קורה. לעיתים, המגייסים או הארגונים עמוסים והפנייה הנוספת שלכם תגרום לכך שיגייסו דווקא אתכם.
  9. חישבו לאילו עוד תפקידים מתאים סט הכישורים שלכם- אם נחזור לאיש התיירות עליו כתבתי לכם קודם, חישבו על הכישורים שרכשתם במהלך השנים, ובידקו לאילו תפקידים אחרים הם יכולים להתאים. לדוגמא, הוא ייצוגי, בעל הבנה עסקית, נותן שירות מעולה, ומפגין יכולת אילתור ופיתרון בעיות. אלה בדיוק הכישורים הנדרשים לתחום של ניהול שירות לקוחות. שם הוא יכול לחפש תפקיד מתאים.
  10. הישארו חיוביים- שימרו על גישה אופטימית וסקרנית, ומצב רוח חיובי. שכן אלה קורנים החוצה ומשפיעים על היחס שתקבלו מהסביבה.

בהצלחה

הכותבת היא דולי חותם- פסיכולוגית ארגונית, מאמנת קריירה ומנהלים, ומנהלת התוכנית לאימון אישי בגישה פסיכולוגית בביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.