ועדת השרים לענייני חקיקה, בראשות שרת המשפטים, איילת שקד, אישרה ביום ראשון את הצעת החוק לייצוג הולם לעובדים עם מוגבלויות פיזיות או נפשיות במגזר הציבורי.

היוזמה לשילובם של אנשים עם מוגבלויות היתה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שלפני כשנה גייס את נשיא לשכת ארגוני העצמאיים, אהוד רצהבי (העומד בראש איל"ן – איגוד ישראלי לילדים נפגעים), ואת הנשיא לשעבר של התאחדות התעשיינים, צבי אורן. ההסכם, שעליו חתמו השלושה, התייחס רק לחברות במגזר העסקי-פרטי המעסיקות מעל 100 עובדים - ונקבע כי בשנה הראשונה הן יעסיקו אנשים עם מוגבלות בהיקף של 2% מכלל כוח האדם, והחל מהשנה השנייה 3%.

הצעת החוק, שנתמכה על ידי משרדי הכלכלה והרווחה, מבקשת לחולל שינוי בשילוב אנשים עם מוגבלות במשרדי הממשלה, רשויות מקומיות ותאגידים מתוקצבים, כך ששיעורם מתוך כלל העובדים במגזר הציבורי יהיה 5%.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות קובע כי על המעביד לפעול לשילוב הולם של אנשים עם מוגבלויות, אך בפועל הוא אינו קובע מהי ההגדרה של ייצוג הולם והוא מיושם בצורה חלקית. למרות שהתקבלה החלטת ממשלה לייעד משרות לאנשים עם מוגבלויות, וכך לקדם את ייצוגם בשירות המדינה, עדיין לא פורסמו מכרזים למשרות אלה. לפי דו"ח מבקר המדינה ל-2013, היקף העסקתם של אנשים עם מוגבלויות בשירות המדינה הוא 2.05%, אף ששיעורם בקרב כלל האוכלוסיה הוא 5%.

כמחצית מהעובדים בעלי מוגבלות קשה אינם עובדים כיום

הצעת החוק החדשה - אותה יזמו חברי הכנסת יואב קיש ונורית קורן (הליכוד), איציק שמולי (המחנה הציוני) ואילן גילאון (מרצ) - קובעת כי גופים ציבוריים יידרשו לשלב בעבודה אנשים עם מוגבלויות, כך שמספרם הכולל לא יפחת מ-3% מכלל העובדים בארגון. על פי הצעת החוק, ב-2017 תחול עלייה בשיעור העסקתם של אנשים עם מוגבלויות ב-2% נוספים - והוא יעמוד על 5%. עוד נקבע כי כל תאגיד ציבורי המעסיק 25 עובדים או יותר, ימנה אדם מטעמו שיהיה כתובת לעובד או למנהל בנוגע העסקת עובד עם מוגבלות.

"החוק שאושר יאפשר את שילובם בעבודה של כמיליון אנשים עם מוגבלויות", אמרה ח"כ קורן שהקימה את השדולה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה. לדבריה, חברות פרטיות רבות כבר אימצו את המודל הזה ועתה ניתן יהיה ליישמו גם במגזר הציבורי. "הגידול בהיקף העסקתם של אנשים עם מוגבלויות יזרים לקופת המדינה כחמישה מיליארד שקל בשנה בשל המיסים שייגבו מהם", הוסיפה.

אורן הלמן, סמנכ"ל חברת החשמל ומקים ארגון "סיכוי שווה" לשילוב בעלי מוגבלויות, אמר כי החוק החדש מקרב את ישראל למדינות צפון אמריקה ומערב אירופה, שבהן יש חובת העסקה של 5% עובדים עם מוגבלויות. לדבריו, כמחצית מהעובדים בעלי מוגבלות קשה אינם עובדים כיום.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker 
כתבות נוספות:

המדינה נותנת לך - אז לא תיקח?

נשיא האוניברסיטה סירב לקבל בונוב של 200 אלף דולר, ותרם אותו לסטודנטים